AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.853

Seriös importfirma

Sida 1 av 2
Är sugen på köpa en ny bil, har funderat på BMW 3-Serie, en 320d eller 330d, helst Touring och med M-paket. Dock finns de ju väldigt begränsat utbud av dem i sverige. så jag tänkte att man kanske ska importera, men känner att jag varken har tid eller kunskaper för att göra de själv. så jag undrar om nån kan tipsa om en bra firma. Helst av egna erfarenheter då.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej!

Egen erfarenhet säger att man ska importera själv. Köp hos en auktoriserad BMW-handlare.

I övrigt finns det några trådar på forumet om detta. Använd sökfunktionen så hittar du en del, Mitt intryck är att det inte är alldeles lätt att hitta seriösa importörer.

Lycka till!

Don't dream it, drive it
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg har tyvärr för många dåliga erfarenheter av importfirmor. Allt handlar till slut om girighet och kortsiktighet. Därför man jobbar med det man gör.
Många har ett gott rykte vissa förtjänt andra inte.
Sanningen är att man måste ta sina önskningar och leta efter rätt fordon själv, det bästa för ett bra bilägande jag kan rekommendera är att, ta import och begguiden till vänster. Sätt dig och titta på bmw.de gebrauchtwagenbörse. Kika ut ett par bilar. Maila. Ha 3 alternativ, åk ned till tyskland och var lycklig ägare till det du sitta i på 2 veckor.
100% av alla importdieslar jag kikat på(7-8st) på olika firmor(4st) är skruvade eller lik.
Är du bekväm, lat eller brister i självförtroende att inse att endast det bästa fordonet är gott nog så köp via importfirma med allt insiktsfullt i helhet om att du skänker bort pengar till någon någonstans och att du lurar digsjälv om en god affär.
Lycka till oavsett vilket val du än gör!:)
Asken
Tjena igen, har hittat en kille som kan importera, han verkar bra och seriös. Dock skulle man ju vilja eller kunna kolla upp han, så inte han blåst nån tidigare, vars ska man vända sig då? Polisen, eller? Lämnar de kanske inte upp såna uppgifter...
Importera själv. Har anlitat "förmedlare" en gång, det gick inte bra alls. Orkar du inte göra det själv, köp på hemmaplan.

Vad är de som inte går bra? Blir ni totalblåsta, eller får ni inte utlovad bil?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dieselmannen: Många importkillar verkar vara bra och seriösa åtminstonde när dom snackar innan du har fått din bil. Tyvärr så är ofta verkligheten en annan vilket du riskerar att upptäcka när du står med din nya bil som inte riktigt är vad som var lovat...

Att köpa en bil på en auktoriserad BMW-handlare i Tyskland och ta hem den själv är absolut inget svårt eller krångligt och all info du behöver hittar du här på forumet samt på Bilprovnignens hemsida. Dom tyska BMW-handlarna har i regel god erfarenhet av att sälja till svenskar och känner till procedurerna med exportskyltar etc. Jar har köpt båda mina bilar mer eller mindre osedda, dvs enbart genom att ha sett ett antal foto och dokumentation och jag har inte blivit besviken när jag hämtat bilarna. Däremot så skulle jag inte köpa bilar från icke auktoriserade handlare på det sättet.

Erfarenheten här på forumet säger att man ska undvika "importkillar" eller nyimporterade bilar på Blocket och följer man dessa råd så är redan risken för en dålig affär betydligt mindre.

___
//Ulf
De låter ju ganska vettigt. Dock har jagsvårt att tro att man ska få rikiga "lik" om bilen bara är två år gammal, om den nu inte är krockad osv...Hur brukar de annars fungera, de vill väl oftast ha en del av priset innan de åker ner...Känns dock inte som man är sugen på betala något till en okäns man, utan garantier...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Varför ta onödiga risker och dessutom betala extra för det?

___
//Ulf
Jag var tvungen att lämna redogörelse över mitt billköp till polisen efteråt. Måttligt trevligt. Mitt råd är att om du absolut måste anlita en importfirma anlita en av de få riktigt seriösa som finns. Dock finns det högst osannolikt någon ekonomisk vinning med att göra det.

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Men om man själv känner att man inte har kunskapen för att kunna syna en bil i sömmarna? Visserligen borde det kanske vara samma som att köpa en bagagnad i sverige men det verkar ju onekligen vara mer risker att importera (myt??).

Nog borde det väl finnas någon lite större firma i sverige som är seriös vad gäller import? Elelr är argumentet då att de firmor som ses som seriösa blir så dyra så man lika gärna kan investera i en bil i Sverige?
Jag torr att de är på de här viset, den största delen folk som anlitat någon att importera en bil, är nöjda. Men också en hel del har blivit blåsta, och på så vis polisanmält mm då blir de ett väldigt liv om de, och ett dåligt rykte uppstår...De största problemet i sverige är att de finns så otroligt lite bilar, exempelvis, jag söker en 330d touring med M-pkt 04. Söker jag påsveriges isärklass största anonssite, blocket...så finns....0st till salu! Så vad gör man? Tror att man ska vara väldigt noga med att kolla upp vem man låter importera, och inte vara så godtrogen, men jag tror också att de faktiskt finns seriöst folk som ser de som att de kan tjäna en extra slant, och kanske gillar att resa och importera bilar.
Dieselmannan,

törs du pröva och se om din teori håller? Varför kan importfirmor ha samma pris som i tyskland t ex? Hur går det?

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Finns för närvarande 3-4 st 330 touring på bytbil.com som mer eller mindre matchar din beskrivning, sen har jag bara hört och sett gott resultat om de här:
www.europabil.se

gör en koll på forumet om det finns någon som har annat att säga om dem?

god jakt!

Visst, men då är de ju så att dessa bilar också är importerade, och ligger ca 50-30.000 högre i pris...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Naturligtvis så kostar de mer än vad de gör i Tyskland - vad skulle annars importfirman leva av? Om du hittar någon som importerar bilar som är billigare eller kostar lika mycket för den delen som i Tyskland så är det antingen något fel på bilen (mätarskruvning, krockad) eller så drivs hela firman svart. Ingen, absolut ingen, importerar bilar utan att försöka göra vinst på dem.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Programmer:
Att du sågar icke auktoriserade tyska handlare tycker jag är befängt, speciellt med tanke på att du själv saknar erfarenhet av att köpa från en icke auktoriserad firma eller från privatperson.
Självklart innebär det alltid en risk att köpa bil, men är man en sån gröngöling så att man öht behöver funderar på att det kanske kan vara lurigt att åka till Tyskland för att köpa bil så skall man inte ens köpa en på aukt BMW-handlare, då är mitt råd istället att stanna hemma.

Förresten, vad menar du med att du köpte dina bilar "osedda"?? Betalade du hela köpesumman i förskott eller handpenning innan du åkte ner o hämtade bilen?

Dieselmannan:
Det råkar inte vara den här snubben Länk som du haft kontakt med??

MVH

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Rolex, det är inte den killen, varför undrar du, dåligt rykte....?
andreas_lofgren, visst ska de också leva av något, men om man hittat en kille som lägger på fasta kostnader, och sedan ca7000:- så känner jag att de är en bra deal för mig, om bilen nu är lika fin som den verkar, dessutom tror jag inte att de är så vanligt att tyskarna skruvar mätarna, detta var en 04, rullat ca 10.000mil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rolex: Det är riktigt att jag betalade bilarna i förskott och det är självklart förenat med en viss risk även om varken jag eller andra som gjort på detta vis sällan eller aldrig blivit besvikna. Dock är ju detta efter ett antal bilder på bilen har skickats samt svar från säljare på många frågor. Säljarna har redovisat eventuella fel eller brister på bilarna och deras tolkning av dessa har i regel varit större än vad verkligheten visade, t ex repor eller stenskott.
Bilarna har ju även haft EuroPlus-garanti vilket har varit en trygghet även om detta oftast är för fel som du ändå inte kunnat upptäcka om man åkt ner och köpt bilen på plats.

När det gällde icke auktoriserade firmor så var jag kanske lite otydlig...Jag sågar inte på något vis dessa och skulle absolut kunna köpa bil av en sådan firma eller av en privatperson, däremot så skulle jag inte köpa den på samma sätt som beskrivet ovan.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska vara "...om varken jag eller andra som jag känner som gjort...".

Finns ju garanterat de som har haft sämre erfarenheter...

___
//Ulf
Dieselmannan:
Sök på:

"Lyxkillen"
"Wennerholm"
"bologna996"
"FW"

...så får du intressant info om firman jag länkade till! :-)

Programmer:
Jag skulle inte våga köpa en bil av någon endaste firma på hela jorden utan att få nycklarna och bilen samtidigt som banköverföringen. Spelar ingen roll om jag vet exakt hur bilen ser ut. Inte ens på BMW...
Firman kan ju befinna sig på obestånd, det kan vara en anställd oärlig försäljare som tar emot pengarna direkt på sitt bankkonto och sen försvinner med hela summan osv... Vem som helst kan gå i konkurs nuförtiden och då ser du inte röken av dina kulor sen...
Att däremot åka ner till en aukt BMW-handlare med stålar och köpa loss bilen på vanligt vis är däremot helt ok, även om det ibland kan vara omotiverat dyrt på aukt BMW-handlare.
Själv köpte jag min bil privat fast med Premium Slection, det bästa av två världar... BÅDE bra pris OCH garanti på en o samma gång.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.