AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.221

Är det dyrt att riva automatlådan?

Ni
37
Nightshift
740IA -93
Misstänker att jag måste riva ner min automatlåda och byta utgående lager pga vibrationer. Någon som vet var man kan göra det billigt i Jönköpingstrakten?. Har hört att Aukt. bmwverkstad tar 20 000:- för att ta ner den medans icke aukt tar omkring 6000:-.

Nightshift
Jag kan rekomendera en firma i Älmhult om du vill.

Mvh.
Micke Olsson
Ni
37
Nightshift
740IA -93
Ja gärna det, alla förslag är välkomna.

Mvh Niklas

Nightshift
Elisköps Auto i Älmhult. 0476-333 46.
Killen heter Dennis och är duktig som fan på bilar med lite power.
Jag har ett kvitto från förra ägaren till min bil som lyder:
Renovering av växellåda via EAT. (ett år eller 5000 mil garanti)
Nytt avgassystem (BMW orginal)
Oljebyte
Arbete
Summa: 23000:-
Jag har själv varit och snackat med Dennis om att byta en motorpackning. Den mellan motor och låda. Den läcker lite men han ansåg att det inte finns någon anledning att lägga 3000:- på det nu då det bara kommer en droppe då och då.
Hur som hälst så ingav han ett bra förtroende och jag tror att den dagen det är dax att göra något i motorn eller växellådan så är det han som får göra jobbet.
Jag har ju bara 17 mil dit.

Mvh.
Micke Olsson
svardska
låter konstigt att vib skulle komma från lådan!!!
har du kollat allt annat?

750ila-90
VW 1954
MB 200-89
VW Coach-90
mm.mm.mm...

K,sVard
Ni
37
Nightshift
740IA -93
ZF 5HP30-lådor Har tydligen dåliga utgående lager. Har lämnat in bilen på bmw i vimmerby och jönköping och där har dom kollat upp hardyskivan, kollat bakre växellådsfästet, bytt drivknut, kollat upp stödlager, balanserat kardanstången, bytt drivaxel, flyttat runt drivaxlar, bytt motorkuddar, undersökt om det fanns olja i diffen, balanserat däckena, flyttat runt däckena och kört diagnos på datorn allt utan resultat.
Bilen får ett skorande ljud under sig vid kurvtagning och axeleration från låga hastigheter, vibrationerna börjar vid 60 och pågår till 120 men är värst vid 90, vibrationerna käns vid jämn gas alltså inte vid motobroms och axeleration. Man kan känna vibrationerna med handen på kardantunneln.

Nightshift
Ni
37
Nightshift
740IA -93
Kan tilläggas att bmw i jönköping sa att det inte går att fixa bilen utan att denna modell hade detta fel och det var inget att göra åt. Tror dock inte jag på.

Nightshift
JO
50
JONAS BMW
BMW 740I -95
Jag jobbar på scandinavian transmission service AB
Bra pris.
Ni
37
Nightshift
740IA -93
Skickade dig ett mail Jonas fick du det?

Nightshift
Nightshift
Ligger backen svagt på när bilen är kall och växelväljaren i neutral?

Mvh Sune
Ni
37
Nightshift
740IA -93
Nej det gör den inte hurså? Är det ett typiskt fel?

Nightshift
I min service handbok står det vid vibrationer under körning (acceleration), att man antingen har slitna kopplingar i lådan eller obalans i transmissionen.

Om du hade haft det felet som jag har, dvs "plastkulfelet" så ligger backen svagt på även vid framdrift, vilket leder till slirande/slitna kopplingar i lådan, vilket leder till vibrationer vid körning puh....

Därför frågade jag.

Mvh Sune
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du kollat kardankors och stödlager?

Jeppe
Ni
37
Nightshift
740IA -93
Jeperado: Japp jag har kollat det mesta så det återstår endast växellådan. Sune: Trodde inte att 92:orna hade plastkulefelet utan att det kom på e:38orna. Jag har dock inte vibrationer vid axeleration utan vid jämn gas.

Nightshift
Jag har det konkreta beviset på att felet finns på 92:orna. Se min växellådssträng.

Mvh Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.