|
|
|
|---|---|
|
Tjenare nästa år ska jag införskaffa mig en bmw, hade tänkt mig en e36. Jag undrar hur dom går maskinellt, är dom bränslesnåla, några bra "billiga sätt att trimma" och vad ni själva kör för något. Tack på förhand! | |
| Tja jag tycker att dom går bra och håller relatift bra med tancke på hur dom oftast är körda. Men jag tycker inte du ska köpa en 318. köp en 325a i stälet mycket mera bil för pengarna occh jag garanterar dig att du får det mycket roligare ed en sån. | |
|
Nicke_: Har du tänkt köpa en 318i och funderar på trim redan innan du köpt bilen så råder jag dig starkt att köpa en motorstarkare på en gång. En 318iS kanske är lämplig om du vill hålla nere kostnaderna lite grann, du får också 140 hk istället för 113 eller 115 hk som det är i en "vanlig" 318i. //Stenback |
|
| Ok, det tackar jag för. Rille_e36 hur många hk har din 325a? | |
|
Dem flesta 325 e36 ligger väl kring 190¿ Finns det även med 172 eller är det bara äldre 5-serie? Mvh |
|
Sigge84 |
Allt står skrivet i Modellguiden =) Länk |
|
Varför fråga nu, när du ska ha en nästa år? Dit det är över 6 månader? Beemer, a way of life. |
|
| Kanske för att jag vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag köper något. | |
| Va ha du tänkt dig för årsmodell då? som du kanske läst så kom ju Vanos till 320 & 325 -93. även ABS & Airbag blev std!!! Så jag rekommenderar -93 och framåt...... | |
|
Ska du köpa e36 så rekommenderas >1996. Köp en 323i/328i som då har en m52 motor. Modernare motor och fungerar riktigt riktigt bra. Har kört e36 i snart 4 år och haft 2 styck 325:or men 323:an är mycket bättre, tycker jag i alla fall. Finns mkt skrivet om detta men att köpa en välskött och fin 325:a är lättare sagt än gjort. Dessutom bör du satsa på en >1993, då med vanos motor. Om bilen går billigt och håller ihop bra har stark anknytning till den tidigare ägaren. Min andra första 325:a gick toppen åt helvete på efter 4-5 månader (max 1000 mil) Min andra som jag köpte av en kollega, en man på 35 år, höll hur jävla bra som helst för mig i dryga året och >3000 mil. Det är svårt att hitta rätt, särskilt om du inte själv är så inne i e36, men rent generellt så tycker jag dem håller ihop bra och dras inte med för mycket småfel osv. |
|
|
Jag hade tänkt mig en 93a, priset på dem ligger runt 20-30 tusen. jag sträcker mig högst till 30 tusen för min första bil. Vad skulle en 96a kosta? |
|
|
Jag skulle inte vågat köpa en e36 för 20-30 tusen. Vet inte hur prisbilden ser ut där du bor, men här nere (skåne) så får man vad man betalar för. (oftast) Det lönar sig ofta ganska snabbt att köpa en bil som är välvårdad och kostar lite mer. |
|
|
jag provade ganska många 325'or E36 innan jag köpte min. det jag märkte var att det var stor spridning i hur "glad" motor + växellåda var. nån bil var helt sönderkörd och andra var hur rappa som helst, detta med samma ålder och samma miltal. så prova några så du vet hur en bra motor kan kännas och gå på det, det mesta annat går att fixa (utom rost då..). akta för tokmoddade bilar också.. hur som helst så är min erfarenhet efter det att rappheten finns kvar stabilt och att det känns som att just motor + växellåda + drivkedja kan man lita ganska bra på i en BMW i varje fall i jämförelse med alla andra grejor i en bil, vilket man ska vara glad för för det är ju alltid billigare att fixa en centrallåsmotor jämfört med att byta kamaxel och sånt. instämmer med tidigare post att det nog är värt att betala lite extra för att få en bil där motorn är rapp fortfarande, och de normala 15kmil-slitagesakerna är bytta (spindelleder, bakvagnsbussningar, avgassystem, fjädring kanske). kan tillägga att det inte är något problem med kraft i en < 1996 325'a. jag provade en 323'a 2001'a som var tystare o finare och allt, men det var ändå roligare att köra hem med 325an sen kan jag ju säga.. fast en ny 330 hade nog varit goare såklart ;) |
|
|
Hej! Jag tycker det är lite för mycket "nojja" över 318. Tycker folk är lite för mycket när de säger "köp inte en 318" utan satsa på 325 osv. Det är klart en fråga om vilken bil man är ute efter. Samtidigt som några säger "köp inte en 318" så säger de att "E36 oftast är bra med tanke på hur de är körda". Vill man busköra en bil så välj en med stor och kraftfull motor, men är man rädd för att bilen slits av buskörning och kör som en "mes" så finns det ju inget som hindrar införskaffandet av en 318. Ska man inte råköra lite så finns det ju ingen som helst poäng att skaffa en bil med större motor. Dubbelmoralen hägrar uppenbarligen. Ser vi till besinförbrukning och pris som är precis lika viktig faktor i bilinförskaffandet så har 318 med sin lilla motor en klar fördel. Är du ute efter en stabil glidarbil fungerar 318 galant men är du ute efter buskörning och trim så nämn inga ord om bensinförbrukning med tanke på att orden "bensinförbrukning" och "trim" inte är förenliga med varann. Mina åsikter och min stora poäng är att det tjatas lite för mycket på hur mycket bättre alla modeller är än en 318. Man får se hela perspektivet. |
|
|
Sorry, lite slarvfel här, rätt mening är: Samtidigt som några säger "köp inte en 318" så säger de att "E36 oftast I N T E är bra med tanke på hur de är körda". |
|
| den har 192hk orginal men jag har estraktor grenrör och sport system så jag vet inte riktigt. någon stans mellen 192-200hk köp en sån bil dom är toppen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.