AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
920

Demontera drivrem till ACpump?

Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
Hej, har lite bekymmer med ACn på min 525 e34 24v, har haft bilen inne på verkstad för byte av startmotor och meken påpekade att ett lager eller liknande tillhörande ACpumpen lät riktigt illa och sa att de hade smöjt upp detta men att det troligen skulle kunna ställa till men oliv igen man kunde råda bot på problemet genom att helt resolut plocka bort drivremmen, då naturligtvis med utebliven kyleffekt som följd. Då ACn inte kylde tidigare känns detta inte som någon större förlust då och jag undrar ifall någon gjort något liknande?
Nu har det naturligvis inträffat att oljudet har återkommit och jag funderar på att följa mekens råd och plocka bort remmen tills vidare. Skulle detta ingrepp kunna påverka motorn på något sätt eller är det riskfritt, jag känner inte att jag har någon anledning att misstro killen som fixade bilen då han gav ett vädigt seriöst intryck. men man kan ju aldrig vara för säker..
Är detta något man kan göra på egen hand? det kanske tillochmed är någon som gjort det som kan tipsa lite om hur man bör gå tillväga? är rätt grön på att meka själv så förklara gärna som om jag vore fem år gammal=)
Tack på förhand // Chrille

TuTTuT-KöRKöR
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är inga problem att ta bort remmen, bara leta upp kompressorn, lossa på spänningen och ta bort remmen.

Men gasen lär ju läcka ut, om det ens finns nå när du skriver att den inte kylt alls. Då kommer luft som innehåller fukt ta sig in i systemet, och oljan suger åt sig fukten ur luften. Så det kan försvåra ev. framtida försök att få igång ac:n. Men risken är ju redan att det redan nu är så då ac:n inte funkat
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
okej, ska man skruva loss hjulet som spänner mot remmen eller räcker det med att lyfta den över kanten på den? d.v.s. är det precisionen av betydande vikt?

TuTTuT-KöRKöR
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du lossar spänningen på remmen genom att trycka ner spännrullen. Detta gör du genom att ta en insex nyckel, (var det 7 mm?) och vrida på den. Haka av remmen och släpp tillbaka spännrullen. Det ska sitta ett litet plast lock på spännrullen som täcker insex bulten.
Kräng inte av remmen som man ibland ser att en del skriver, i synnerhet inte multirib-remmar. Släpp på remspännaren och lyft av remmen.

FP
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
av ren nyfikenhet bara.. vad händer om remmen går av? har inte tänkt kapa den men tanken slog mig att rätt vad det är händer ju sådant oxå.. kan man räkna med andra problem än utebliven ACfunktion i så fall?

TuTTuT-KöRKöR
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej bara ac:n som uteblir, och "kanske" lägre soppaförbrukning ;)

Däremot kan det bli som jag skrev tidigare, med själva ac-systemet, inget annat påverkas
Ch
25
Chrille krokkodil
523iA Touring e39
Terracan 3,5 4x4
sådär, då var det gjort då. tack alla för hjälpen=)

TuTTuT-KöRKöR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.