AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
538

Vilken givare på blått fält ?

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Har ett litet problem med min 525:a som jag inte kan hitta...

Den rycker när varvet motsvarar gasen så att säga när den är kall och känns helt orkeslös om jag gasar försiktigt med den ungefär som om den skulle få för mkt. bensin, trampar jag till lite mer så accelererar den precis som den skall utan ryckningar eller nåt o den drar inte mkt. soppa iheller.
Ligger mellan 07-09 liter enl. mätaren på jämn gas.

Fenomet finns bara så länge tempmätaren visar på blått o direkt när den går över det blå fältet så funkar den igen som den skall så därför misstänker jag nån kallstartsventil eller nåt annat lurt som jag inte kan hitta.

Den där motorn för tomgången som jag läst om hittar jag inte på min bil och inte får jag tag på nån vettig verstadshandbok iheller (bentley)

Någon som har bra ideer om vad det kan tänkas vara och varför den beter sig som den gör ?
Jag har bytat soppefilter o den är ny bes. med hel lambda så den misstänker jag inte direkt.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Glömde säga det att den ligger fin fint på ca: 600 varv på tomgången men känns som om den vibrerar ganska kraftigt efter ett litet tag ungefär som om den inte går riktigt jämt.
Spolar och sånt är helt o det finns ingen olja i brunnarna eller vad man skall kalla det för det har jag kollat.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Den får nog för lite soppa om den är svag vid kall motor , då det säkert kan vara många olika saker som kan framkalla detta fel rekommenderar jag att du åker till verkstad med utrustning för att avläsa bilen motorstyrsystem.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
hmm...
ja det är kanske enda lösningen på det hela, fick bara för mig att det är nån givare som strular eftersom fenomenet försvinner när tempen går upp lite i motorn (precis kant i överkant med det blåa fältet).

Kunde ju varit nåt ganska vanligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.