AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.683

Omkörning av flera bilar på vanlig landsväg?

Sida 3 av 5
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
CiM: Varför skulle jag göra det?
30km/h är den vedertaget lägsta tillåtna hastigheten på 90-väg, såvida det inte föreligger särskilda omständigheter förstås . Det finns bilar som knappt går fortare än 50km/h, samt en massa andra fordon som inte ens är konstruerade för mer än 30 km/h som får framföras på 90-väg. Reglerna är sådana, oavsett vad man tycker om det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Fenn!
Förr kunde man utdela det s.k "Rappet" för dom medvetna bromsklotsarna. Idag låter det sig tyvärr inte göras ty v.v har minskat på grussträngen utanför asfaltkanten så det är i regel omöjligt.

Det har berättats för mig att "Rappet" gick till på följande sätt:
Efter att ha legat efter en bromsklots tillräckligt länge - exvis mellan Mora - Rättvik - så inväntade man rätt tillfälle.

Man petade upp hastighetsmätaren så den stod på dryga 140 när man passerade luspudeln varvid man ca 40 m framför bromsklosten "doppade" vä hjulpar i den vänstra grussträngen utanför asfaltkanten.
Resultatet blev att en näve grus hamnade på hans vindruta och motorhuv i ca 90 knyck.

... det sägs att ett jävla tutande och blinkande bidde det i regel men innan de lusiga pudlarna som i regel också är lusiga förare skulle börja läsa av nummerskylten bak ... så hade siffrorna fått storleken av TimesNewRoman 2 och man kunde lugnt tända en ny Philip Morris utan filter och fortsätta.

MVH /// Paap R

Ci
531
CiM
325ciM-04
jesperado: visst, du har rätt. under förutsättningen att man har en triangel på bilen och att man kör kortare sträcka. tolka inte den möjligheten som att du kan sitta och åka ex. från uppsala till sundsvall i det farten, då kommer du att bli bötfälld för att ha förhindrat trafiken. du kan och får köra sakta om du har fått problem med bilen och använder varningsblinkers tills du kommer till ett lämpligt plats att stanna. men tro inte att du kan sitta och krypa i det farten för att du " tycker om " det.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Har en kompis som genomförde en omkörning enl. din ..föresten B:
Han åkte på den skadan!

Men som frågan löd i tråden, ja man får köra om flera bilar på en gång så länge skyltar eller vägstrecken inte påvisar annat.
Detta ska självklart ske under säkra förhållanden!
Tyvärr verkar ju dagens bilar ha en kraftig elektromagnet i bakre stötfångaren,när man nu kör om en komabelagd trafikant försedd i trans på 90 väg, och denna nämnda kör 75-85 under en längre sträcka innan omkörning, kan man ge sig f.n på att denne helt plötsligt ligger och stressar bakom i 100!
Vad som gäller vid avstånd till framförvarande bil så gäller ju minst 3 sek. regeln.

MVH Patrik
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
CiM: du har faktiskt fel. För det första får du inte köra med varningsblinkers på för det andra har inte fordon som går i 50-60 km/tim någon LGF-skylt. Titta t ex på snabbgående dumprar och mobilkranar. Ändå får de köra på landsvägar utan att få böter.

Dessutom får man köra hur långt man vill med en traktor på vägen, trots LGF-skylt.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Stekaren
Gäller ej på motorvägar om jag kommer ihåg rätt...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Under flera år körde jag mellan Malmö - Helsingborg, morgon upp och kväll ned.

Det första året körde jag sträckan med en Alfa 156, en snygg och trivsam bil. Men ganska så ovanlig. Hade nästan aldrig några incidenter vare sig på morgonen eller på kvällen. Jag kör ganska så lugnt, men håller gärna 120 på mätaren.

När jag så bytte till en E46 320i T-01 var det som om jag körde på en ny väg. Folk började blinkade ilsket, försökte stänga mig när jag skulle om, skulle köra ikapp, ökade hastigheten när jag skulle förbi etc etc... Och jag körde ändå en kombi!

Allt för att de kände igen BMW-fronten i backspegeln. Och då slog Jantelagen till!

Suck.

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-)
kilroy
Intressant tråd...med en rad egendomliga uppfattningar. Alltifrån uppfattningen att de som kör i 85 på 90-väg är "luspudlar" till de som tror att man inte får köra 30-50 på 90-väg...

Kunskapsmörkret sänker sig sakta...

Nej...nu är det dags att ta sig till arenan för att se Sverige, det känns betydligt roligare...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
CiM: Som sagt, reglerna är sådana. Det är ingenting jag har hittat på här och nu, utan det är den tolkning av trafikförordningen man gjort och som t.ex. polisen använder sig av.
Att det står 90 på skylten betyder alltså inte att alla måste hålla 90, utan det är den högsta tillåtna hastigheten. Sedan är det upp till var och en och bedöma vad man tycker är en lämplig hastighet så länge det inte går "onödigt långsamt" vilket i normalfallet är under 30km/h på 90-väg...

Konstigt nog är det faktiskt numera tillåtet att använda varningblinkers även vid färd, t.ex. vid bogsering. Det är dock absolut inte att rekommendera då varningsblinkersen är till för att påvisa att fordonet är stillastående.

De fordon som har en konstruktiv hastighet av max 30km/h (t.ex. jordbrukstraktor, trafiktraktor har 40km/h) får använda vägarna i vilken utsträckning som helst. Jag kan alltså köra från Ystad till Haparanda i 30km/h i en traktor om det behagar mig. Likadant kan jag ta min lilla BMW på en Söndagstur i 50km/h på 90-vägen och njuta av naturen, om jag så önskar...

Jeppe

Ci
531
CiM
325ciM-04
där ser man, man lär sig nytt varje dag. tack för upplysningen jesperado och ni andra. brukar åka stockholm- hallstahammar ofta, hoppas att nästa gång, hamnar en snutbil bakom, då ska jag ligga i 45 på 90 väg. och jag hoppas att de stannar mig och det hela hamnar i domstol. hehehe
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Härmed är omkörningar avskaffade i sverige.

På 90 väg ska man ha 75 meter lucka. Det innebär att man vid omkörning ska gå över till andra sidan 75 meter innan omkörningen och tillbaka 75 meter efter= summa 150 meter.

Om den omkörda bilen håller 80 och du kör om i 90 tar det alltså ca 1500 meter att att sig förbi.

Siktstäckan måste vara den dubbla alltså 3 km och det finns få sådana i sverige.

Alltså är i pricnip alla omkörningar olagliga.

Ska ni ta er förbi flera bilar på en gång behövs minst en halvmil för att det ska vara lagligt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
CiM: Det är inte alldeles otroligt att du blir stoppad, snarare tvärtom. Men då rör det sig nog mest om att de vill kontrollera så att allt står rätt till och du inte är sjuk eller påverkad på något vis. Jag kan säga med ganska stor säkerhet att du inte kan bli bötfälld för något i alla fall...

BMW_MAN: I princip är det så ja. Förutsatt att fordonet du tänker köra om inte håller betydligt under vägens tillåtna hastighet krävs en rejäl sträcka för att göra en "korrekt" omkörning. Jämför med hur du skulle gjort på en uppkörning, hade du kört om en bil som håller 85km/h på en 90-väg då?

När det gäller att gå tillbaka till "rätt" körfält efter genomförd omkörning brukar man säga att det är lämpligt att gå tillbaka tidigast när den omkörda bilen syns i din innerbackspegel. Naturligtvis är det bättre ju större lucka du kan skapa innan innan du byter tillbaka, men det avståndet anses tillräckligt. Den omkörda bilen har ju också skyldighet att se till att det avstånd som krävs skapas utan att det uppstår en farlig situation...

Jeppe

Paap Reeder
... även om jag sällan gör så så är det som jesperado skriver.
... M635: det kanske var ett liknande fall som med rondellkörningen. Polisen har en upfattning och drar kortet medan F.B har annan uppfattning och låter "den oskyldiga" betala omlackeringen.

MVH /// Paap R

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Köra om från avstånd är faktiskt väldigt underskattat. Ligger man på 1003 bakom framförvarande har man betydligt bättre översikt än om man slickar stötfångare, som många gör inför en omkörning. Man ser runt framförvarande i kurvor och liknande på ett helt annat sätt.

När man ser att det är fritt accelererar man i egen fil, går efter hand ut och genomför en mjuk och snygg omkörning. Man har dessutom tillbringat mycket mindre tid i mötande körfält, alltså säkrare. Att kasta sig ut och accelerera parallellt med bilen man kör om är bara idiotiskt, för att inte tala om hur idiotiskt kort avstånd är. Reaktionssträckan är lätt att underskatta, bromsarnas effektivitet är skit samma när man inte hinner reagera.

Ibland får man helt enkelt gilla läget och ge fan i att köra om, när man har en rad rövslickare (avståndsmässigt talat) framför sig. Förr eller senare stöter man på den bilisten som inte uppfattar situationen när man får möte under omkörningen och ska tränga sig in. Avståndshållningen talar ju för att personen saknar koll, så varför utmana ödet och bli tidningsrubrik?

Snygga omkörningar handlar om teknik, teknik som få självutnämnda duktiga förare besitter. As simple as that, grundat på 12000 mil om året och visst förnuft.

Sex på alla fyra, roligast så!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Är det bara jag som brukar råka ut för följande scenario:

När man kommer ikapp en "kolonn" på 3 bilar som ligger i 80-85km/h, så lägger man sig bakom sista bilen en stund och typ "glider", jag har ändå ingen brådska, men efter en stund där längst bak i kön så blir det fritt från mötande bilar samt en tillräckligt lång fri siktsträcka, då blinkar man till med vänsterblinken (ev. även helljusblink, fast det har inte så stor effekt i dagsljus) sedan kuggar man ner till trean, trampar fullt och påbörjar omkörningen (och självklart överskrider jag de där 90 en bra bit, men hur ska man annars göra en säker omkörning?)

Och vad händer sen då? Jo då kastar sig en av bilarna i kolonnen rakt ut i vänster körfält, mitt framför mig, och ska tvunget göra en egen omkörning!!! mitt under min pågående omkörning!! vad F***N tror folk att backspeglarna är till för!!??!!?? hänga wunderbaumen i, visst, men ytterspeglarna då????? Jag blir ju tvungen att panikbromsa nästan så abs'en går i. Vem hade egentligen blivit vållande om det hade smällt?? Säkerligen jag eftersom jag överskrider de där 90 under denna manöver, men vad fasen ska man inte titta i backspeglarna innan man kastar sig ut i vänster körfält för att köra om????

Dessa incidenter har inträffat ett par 3 gånger de senaste veckorna (och det kunde ha slutat illa). Nej jag drar mig verkligen för att köra om flera bilar samtidigt sedan dess, har ju ändå ingen brådska, kan ju lika gärna fingra på stereon, byta skiva, ringa ett mobilsamtal eller nåt...

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Svar på den senaste:

Sådana "utbrytningar" rakt framför en annan som redan håller på att köra om kan ex.vis bero på att den felande bara tittar i sin backspegel på bilen som ligger (kvar) närmast bakom.Och sedan kör om.
I det där läget tänder man (i dagsljus) helljuset ett tag under omkörningen, då kan den ouppmärksamme som försöker kasta sig ut få idén att kasta sig åt höger i stället.

Apropå dom som irriterar sig på att någon omkörare försöker att vid en avbruten omkörning tränga sig in i en minimal "standard begravningstågslucka" på ca 15 meter, så finns det annat som kan irritera:
Sådana som kör om onödigt nära bredvid (typ 50 cm....) och svänger in bara 3-5 meter framför en själv.När vägen är helt fri, framför! D.v.s. Sådana som inte alls tittar vad som händer omkring dom......

F
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hangaround "När man ser att det är fritt accelererar man i egen fil, går efter hand ut och genomför en mjuk och snygg omkörning."

Med det kan ju varken vara ok eller lagligt. Då befinner du dig ju närmare än det avstånd du minst ska hålla till bilen framför. Det avståndet betraktas ju inte ens som säkert om du ligger där i jämn fart, nu accelererar du ju dessutom mot bilen framför vilket gör det ännu olagligare.

Ska du köra lagligt på det sättet när det är 75 meter lucka som gäller får du ju lägga dig 150 meter bakom och så börja accelera så du kan vika ut när det är 75 m kvar. Men börja omkörningar med 150 meter lucka och dessutom inte gå över 90 km/h kräver ju 1 mil omkörningssträcka,
Paap Reeder
M3 frazze!
Enligt min åsikt är det bara att ramma på bakifrån. Håller i TR.

MVH /// Paap R

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
BMW_MAN> Gör dig inte dummare..
Ut och testa, så ska du få se. Det fina med att accelerera från avstånd är att du har retardationssträcka att använda om nåt plötsligt dyker upp, till skillnad från när du kastar dig ut från kort avstånd. Ingen har sagt att du behöver befinna dig i samma fil som bilen framför när avståndet är för kort, vid det laget har du redan farten uppe och ligger i filen brevid :)

Japp, bara för dig att vänta in en milslång raka. Om du inte missar halva innan du uppfattar läget från stötfångarpositionen :)

Sex på alla fyra, roligast så!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tyvär kör jag om på exakt samma sätt som dig Hangaround.

Tyvär är det dock olagligt att göra på det sättet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.