|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Ja. att man får avreagera sig mot idiotiska mottrafikanter. Har råkat ut för det som skrivs om i tråden ett otal gånger. Vissa människor, jag inbillar mig ofta statligt anställda tjänstemän i låg- och mellanställning med Mitsubishi eller Volvo 940, blir oerhört provocerade av att bli omkörda på vanlig landsväg, särskilt av premiumbilar. Jag vet inte vad det bero på men landets samlade kår av kognitiva beteendeterapeuter har här en framtidsmarknad att skära guld med täljkniv på. Ett fenomen som retar mig själv till vansinne är svenskens oförmåga att köra på motorväg. Klassikern är svensken som ligger 45 cm bakom en långtradare i 12 km för att sedan, när t.ex. en Jaguar XJR dyker upp i backspegeln, handlöst kasta sig ut i vänsterfilen. Eftersom de flesta svensksålda bilar saknar blinkers (så verkar det åtminstone) sker detta helt utan förvarning och Jaguarföraren i vänsterfilen får panikbromsa för att en kvart senare råka ut för exakt samma sak. Man trodde att det naturliga urvalet skulle ha gallrat ut dessa förare i bilismens barndom men icke. Att köra i 220 på Autobahn är inte hälften så stressande som att köra 120 på svensk motorväg med dessa filbytarmarodörer. Nu har jag sagt mitt ;-) Don't dream it, drive it |
|
|
Paap: Dina "förresten" stämmer bra. Man ska ge signal med körriktningsvisarna, och vid mörkerkörning även med helljusblink (vid behov även med signalanordningen) när man påbörjar omkörningen. En bil som bli omkörd har alltid skyldighet att underlätta omkörningen genom att inta en placering så långt till höger som möjligt och får inte lov att accelerera. Behövs det för att hjälpa den omkörande bilen att komma tillbaka i körfältet måste man dessutom dämpa hastigheten och gå ut på vägrenen om det krävs. I princip har alltså den omkörande och den omkörda lika stora skyldigheter att se till att omkörningen blir säker. Man får inte påbörja en vänstersväng om man håller på att bli omkörd, då får man avbryta och svänga vid ett senare tillfälle. Å andra sidan får man inte heller påbörja en omkörning om en bil framför har gett signal för vänstersväng. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det där med premiumbilar är intressant. Ibland kör jag frugans Golf 2.0 (en -06) till jobbet. Jag är en kronisk fortkörare och ligger i 120-130 så vänsterfilen är var jag håller mig. Med golfen så flyttar sig folk i god tid och det är inga problem att flyta fram, men när jag kommer med 330:n på samma sätt, då j-lvar ligger man kvar och flyttar sig lååångsamt till höger. Helst ligger man kvar med 2 bilar i bredd i nån kilometer så att den där BMW sprätten lär sig veta hut. Min körstil är inte annorlunda mellan dom två bilarna, jag ligger t ex aldrig och trycker jättenära framförvarande. Håller alltid avstånd os v. Jag kör fort men inte FÖR fort. Det är uppenbart att en BMW sticker mer i ögonen än vad en golf gör. |
|
|
jesperado: det är säkrare att ligga bakom nån i 85 km, självklart. men det var omkörning jag talade om. det är nämligen säkrare om du kör om snabb och säkert än att krypa förbi. har hamnat bakom folk som kör om långtradare, då har de haft 1-2 km högre fart än långtradaren. och där står man på att herr "laglydig" ska flytta på arslet. enligt min mening är det bättre att han gasar lite så att han kör om långtradaren och släpper förbi folk. |
|
|
Den där regeln med att man inte får accellerera när någon kör om följer jag oftast men jag har tröttnat på de som påbörjar sin omkörning på sträckor där det övergår från 90 till 110. Då börjar de sega förbi i 100km/h på 90sträckan och ligger jämsides med mig när 110skylten kommer. Förut låg jag kvar till de hade kommit om men numer har jag tappat lusten att vänta på någon som jag ändå får köra om igen bara för att de fortsätter köra 100 då det numer är 110. Därför accellererar jag upp till mina 110 även om det ligger en slashas till vänster, denne får då ofta svänga tillbaka till högerfilen, i sällsynta fall ska de bara om och då lägger de sig rätt ofta 5m framför. Ska kanske tillägga att jag endast gör detta där det är tvåfiligt åt mitt håll och aldrig där det är mötande trafik i filen som slashasen ligger. ///BMW - Was sonst! |
|
|
CiM: Du tyckte lagstiftningen var konstig för att man inte får köra över hastighetsbegränsningarna för att göra en säker omkörning. Lagstiftarna har inte tänkt sig att alternativet är att köra om bilen som kör i 85 km/h med en egen hastighet på 90 km/h, utan att du ska ligga kvar bakom om det inte kan ske på ett säkert sätt. Lagstiftarna ser säkerligen inte heller något problem i att du "fastnar" bakom en bil som håller 85 km/h på en 90-väg, däremot anser man det som farligt om du ska köra i 140 km/h för att komma om bilen och på så vis spara i ett extremfall flera minuter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
dopamin - det omvända gäller också. Det är svårt att köra om premiumbilar, i synnerhet BMW ägare. Om man åker i BMW och någon försöker köra om då gäller det djävlaremej att tokgasa verkar många tycka. Har jag köpt en så här svindyr BMW så ska jag fanimig inte släppa förbi någon..... |
|
|
Det är kanske en åldersfråga. Numera reagerar jag lugnt om någon vill blåsa om mig i sin Volvo. "Min bil är ändå en miljard gånger coolare än din" brukar jag tänka. Men härom veckan var det en rolig lirare i en mycket sliten gammal Ford Fiesta (killen såg också sliten ut) som på fullt allvar ville rödljusraca mot Jaguaren. Detta hände på Huddingevägen sö om Stockholm, in mot stan, sista korset före Rågsved. Han vann inte. Det var ganska komiskt. Don't dream it, drive it |
|
|
Håller med Tretretti...jag bryr mig inte särskilt längre när någon blåser om mig. Fast den personen verkar tycka han är cool... Så det är inte särskilt svårt att köra om mig om man vill det. Jag släpper kanske inte gasen, men jag ökar inte farten heller. Det är en annan reflektion jag har. Det är fler som INTE klarar av att ligga bakom en BMW, än det är som ligger kvar bakom golfen. En BMW skall tydligen passeras, bära eller brista. Som sagt...BMW sticker i ögonen. Fast det är ju bara roligt... |
|
|
jesperado: om lagstiftarna såg till att dessa söndagsåkare höll tillåten hastighet, behöver jag inte överskrida hastigheten för att köra om. och om lagstiftarna tycker att jag ska ligga i 80-85 bakom nisse, kan de ta sig i dalen. hehehe trafiken handlar om rytm, håller man inte rytmen, skapar man irritation hos resten av trafikanter. respekt måste ges för att kunna få!! |
|
|
CiM: Jag håller till viss del med dig och kan bli irriterad själv. Men varken du eller jag har någon egentlig rätt att bli irriterad på någon som vill köra 85 på en 90-väg, det är deras fulla rätt. Problemet med rytmen uppkommer egentligen inte när någon kör "för långsamt", utan när den som kommer fortare bakifrån inte saktar ner i tid eller väljer att köra för nära. Det är på det viset "oförklarliga" köer och seriekrockar uppstår... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nja, fulla rätt vet jag inte. En kompis till mig kuggade på körprovet på grund av att han körde 80 på 90-väg. Sen står det någonstans i någon regel att man inte ska köra onödigt sakta. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det finns en anledning till att jag skrev "tränga" inom situationstecken. Man kan ju naturligtvis inte klämma sig in mellan två bilar där man egentligen inte får plats. Det jag menade var att det är fullt tillåtet att svänga in mellan två bilar som håller ett normalt avstånd till varandra. Inom trafiken handlar det mycket om hur man för tillfället bedömmer trafiksituationen. |
|
Paap Reeder |
Lex! "kan ju naturligtvis inte klämma sig in mellan två bilar där man egentligen inte får plats." ... finns ngn sådan situation egentligen? Hur hamnar ansvaret om jag pressar in V12:an då bilarna håller 4 m avstånd. Att tucha den främre tror jag man åker dit på i TR. Att däremot skrapa av VF- skärm på den man kör om kan bli en knepigare rättslig diskussion. Den omkörande har alltid ansvaret men även den omkörde har ett stort ansvar. Rätten skall bedöma om det var det korta avståndet till framförvarande eller min felbedömning av inte hinna med "båda två" i omkörningen som orsakade olyckan. Jag inbillar mig att han "får ta det" som en följd av det korta avståndet. MVH /// Paap R |
Stekaren |
Jag hävdar att man ska tränga sig mellan två bilar om det behövs, hellre det än att krocka med mötande trafik tex. |
|
Intressant detta som flera berört lite: Dom som kör i 85, fast de bergsäkert tror på att de kör i 90 (som det också står på skyltarna)... NÄR (och Vad) tänker Lagstiftarna göra Nått åt den saken...... detta kan ju aldrig leda till att det blir flyt i trafiken, ifall varje trafikant har sin egen "idé" om vilken fart han håller! För övrigt finns det en "hästkur" mot de som ligger 5 under tillåten gräns och verkligen går in för att broma andras framfart (läs omkörningar): Man går ut på vägrenen (förutsatt att sådan finnes...) och kryper sakta, sakta närmare bromsklossen. I elva fall av tio (min sattestiik..) så får bromsklossen TuppJuck, vrider ratten hårt åt höger....samt far rätt ut i skogen. Ett ganska kul cirkus-nummer. ;-) F |
|
|
Paap: Jag menar ju inte ordagrant i det jag skrev. Jag anser att man "inte får plats" om avståndet mellan bilarna är exempelvis 10-15m. Är det så tätt mellan bilarna bör man nog avstå från att köra om såvida du inte har en tillräkligt lång raksträcka. |
|
|
JohanE: Jag tror inte han blev kuggad för att han körde för långsamt, utan för att han körde osäkert. Just uppkörningen är lite speciell då provförrättaren bara har en kort tid på sig att bedöma körningen, därför är det väldigt viktigt att tydligt visa när man kör passivt/försiktigt och när man vet att det är "fritt fram". Alltså sakta ner vid en skymd utfart, och sedan gasa igen för att visa att man saktade ner för en fara. Håller man en konstant låg hastighet framgår inte detta... Vill jag köra i 50km/h på en 90-väg för att jag tycker det är trevligt så är det min fulla rätt och ingen kan säga något om det. Däremot är det inte tillåtet att köra i 91km/h. I trafikförordningen står det att "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.". Man brukar med "överdrivet låg hastighet" avse en hastighet under 40km/h på 110-väg och 30km/h på 90-väg. Med detta vill jag inte på något vis påstå att jag är superduktig och alltid kör rätt, men man kan inte påtvinga sin egen körstil på alla andra för att man själv tycker det är rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag blir galen på folk som svänger in tidigt efter omkörning och blästrar hela fronten med grus och skit. Jag brukar stämpla om jag ser någon komma ifatt mig för att skona fronten från stenskott. Själv när jag kör om så ligger jag kvar lääänge innan jag går tillbaks. | |
|
jesus jesperado, man blir nästan mörkrädd!! min vän, åker du 50 på enkelfiligt 90 sträcka, åker du ditt så det står härligt till. prova får du se. heheheh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.