AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.681

Omkörning av flera bilar på vanlig landsväg?

Sida 1 av 5
Kör ca. 17-18 mil/dag till och från jobbet varav ungefär hälften på vanlig svensk landsväg, 90km/h tillåten hastighet. Trafiken är normalintensiv skulle jag bedömma.
Inte sällan kommer jag ikapp en kolonn på kanske 3-5 bilar och önskar köra om dessa. Då omkörningssträckorna är begränsade och jag fn. inte kör BMW hinner jag inte alltid genomföra en säker omkörning av hela kolonnen utan tvingas "ta en eller ett par bilar i stöten". Detta leder ofta till våldsamma protester (helljusblink och obscena gester) från den bil jag svänger in framför trots att jag blinkar och smyger in, alltså ingen buskörning och trängning.
Ibland är ju avståndet mellan bilarna kort (knappast mitt fel) och inte sällan verkar förarna ha befunnit sig i nån slags komaliknande autostyrningsmode som jag uppenbarligen stör.

Frågan är, är deras vrede berättigad (mao ska man inte köra om om man inte hinner ta hela kolonnen i ett svep) eller är det deras förb-de skyldighet att hålla tillräckligt avstånd och släppa in mig utan att klaga?

Mvh,
T
ku
147
kuai
320CiM -04
Detta är ett jätteproblem på grund av att inga håller lagenliga avstånd till framförvarande.

Problemet är ofta att står mätaren på 90 så går det i 90! (en tro hos många bilister). Jag har dock konstaterat att hastighetsmätarna visar för lågt över lag. Jag kan köra i ca 95 för att hålla 90. Är det sedan några km som ej räknas in i en ev. lagöverträdelse (har fått uppgift om 6 km/h) så kan jag köra ca 100 efter mätaren i bilen för att hålla mig inom lagens råmärke!

Vad anser övriga på forumet?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Man får köra om flera bilar på rad. Och självklart måste man få "tränga" sig emellan två bilar om trafiksituationen så kräver.

Att billister blir irreterade i dessa situationer är ingen ovanligt. Har själv varit med om det vid många tillfällen. Troligen för att man stör deras trafikrytm när de helt plötsligt får dyker upp en stressad billist pricis framför ;)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

titan8:
Kan bara hålla med, allra värst tycker jag de är som planterar sig 5 m bakom en långtradare och ligger där mil efter mil utan avsikt att någonsin köra om. De får inte bara bilen blästrad de tvingar även mig att klippa bil + långtradare i ett svep.

kuai:
Håller med även dig, när jag hade GPS och man la sig på 110 enligt GPS'en på 110-väg så körde man om väldigt många.

Premiumbilar rent genrellt har väl mer rättvisande hastighetsmätare och därför upplevs det också som att dessa kör så förbannat fort. Har jag en bil som visar 90 när det går 89 så kommer jag ju köra om den som har en bil som visar 95 men går 85. Denna kommer ju tro att jag kör 100 när jag kör om fast vi båda håller hastighetsbegränsningen (förutsatt att det är 90-väg).

//Stenback
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns ju regler angående avstånd!!!

Måste bara beskriva en kul händelse!

Åkte ner från östra götaland o körde om en karavan med bilar som skulle till nån race kvällen då var det nåt med bilar på Elmia.
Dom hållde prick 110 men man skullen inte få ens en hundkoja mellan dom o jag hål mina 130. Svängde av o fylla på ena o anrda o sen vidare. På sista rakan innan Jönköping står alla med 3 polis bilar o får varsin lapp. Dom hållde hastighet men inte avstånd!

Så om det händer nåt så den som kör om blir inte direkt skildig om avståndet var för liten o omkörningen har försvårats.
Men det finns sån som måste komma fram, som ska fram o som "äger vägen".

Enligt lagen är omkörning tillåtet men rövslickning är det inte!

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag råkade ut för "situation" igår morse, bor just nu "ute på landet" och har en 2 mil till jobbet. Kommer ikapp ett gäng som ligger i ca. 83 km/h enl min gps (ca 85 på min mätare). Det finns en lång fin raka efter vägen och som turen faller så är det inga möten efter den idag, så jag lägger i trean, trampar fullt och åker om allihopa. När jag svänger in går det väl i ca. 140km/h och jag motorbromsar mig ner till ca. 98 km/h på gps:n, då jag noterat att den som körde först i kön har gasat ikapp mig och lagt sig en kort bit bakom (inte störande nära).

Herren i fråga följer, tydligen, efter mig till jobbet och när jag parkerat och klivit ur bilen kommer han fram till mig och frågar om det verkligen var nödvändigt att köra om när dom redan låg i 90. ??!?!?!?!! Efter att initialshocken lagt sig så undrade jag det verkligen var nödvändigt att följa efter mig för att fråga mig det. Sen gick jag in på kontoret.

Idag på morgonen kommer jag ikapp samma bil, kör givetvis om, ser hur han blinkar med hellysena... lite trött blir man... vi kommer nog se mycket av varandra kommande veckor.
I en situation där fordon 1 (ex.vis en tradare) håller en sån fart att det kan vara aktuellt att köra om den, då säger sig enligt min mening det sunda förnuftet att man (som fordon 2 , 3 , 4 ....) inte ligger så nära ettan att man riskerar att sabotera omkörningsmöjligheten för någon som kommer ikapp denna "svenska begravningskollon" !
Om jag ligger där bakom tradaren (och inte kan eller vill köra om den) så går jag i de flesta fall ut åt sidan och/eller ökar luckan mot tradaren , i det fall någon närmar sig bakifrån.

Fast - jag tror inte att sunt förnuft är regeln på svenska vägar, ännu mindre en önskan om att underlätta för andra att komma fram smidigt.
Jag tror det är en variant av Jante-lagen som visas ute i trafiken, när folk täpper igen och hindrar bra flyt på vägen....

F
Stekaren
Problemet för mig är att när man ska köra om e d alltid någon slö bil som kör om lite längre fram som man kommer ikapp och ligger i rumpen.

Finns det någon regel som säger att man inte får köra om den som kör om?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur fasiken ger man böter för att någon har för litet avstånd.....
.....i praktiken alltså.

Man kan ju alltid hävda att man är på väg eller försöker köra om och just därför är nära just när polisen ser mig.

Vad gäller, hur länge får man ligga nära (vad nu nära är) när man är på väg att försöka köra om, 0.1 s, 1 sek, 1 minut eller????

Man ska ju hålla 75 m lucka på 90 väg, innebär det att man måste byta till mötande körfält på 75 m avstånd och inte får gå tillbaka inna man hunnit 75 meter framför bilen man kör om?????

kilroy
"Man får köra om flera bilar på rad. Och självklart måste man få "tränga" sig emellan två bilar om trafiksituationen så kräver."

Självfallet får man köra om flera bilar på rad.

Lika självfallet får man inte "tränga" sig in mellan 2 bilar om du därigenom skapar en farlig situation. Gör du det så har du enligt min uppfattning missbedömt omkörningssituationen.

Regelverket angående avstånd mellan rullande fordon preciserar inte hur långt avståndet skall vara. Helt klart är ju att "tränger" man sig in mellan 2 bilar så minskar ju avståendet rimligtvis mellan fordonen och därigenom bidrar man till att skapa en farlig situation.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inget som säger att man inte får köra om flera fordon samtidigt, förutsatt att det sker på ett säkert sätt naturligtvis.
Självklart får man inte "tränga sig in" mellan två bilar, men å andra sidan ska bilarna hålla ett sådant avstånd att det aldrig blir tal om någon trängning, och om trakiksituationen kräver det så SKA de anpassa hastighet och placering för att underlätta för dig att komma tillbaka i "rätt" körfält.

BMW_MAN: Ja, precis så ska man köra. Man får varken komma för nära framförvarande bil innan omköriningen påbörjas eller gå in för tidigt så att avståndet till bakomvarande bil blir för kort. Du beskriver en perfekt omkörning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Verkar som flera har stött på samma symptom, vad tror ni de blinkande medtrafikanterna retar sig på då? Att de blivit omkörda? Att de förlorat sin plats i kön på väg till resmålet? Att jag saboterat deras omsorgsfulla slipstreaming så kanske inte bensinen kommer räcka ända fram?

Ska man ens ta upp de som man kommer ikapp såsandes mellan 75-85km/h på ett parti med dålig sikt? När det klarnar går man ut i vänsterfil så reagerar de plötsligt "j-lar jag håller på att bli omkörd", pressar ner gasen, men på grund av ens lilla övertag kommer man ändå om efter ett antal 100 meter och farten kan då vara ca. 120km/h och när man sedan släpper ner till ca. 100 km/h så sitter de som en dragkroksprydnad på min bil mil efter mil...
Stön. Dags för semester så att man slipper ge sig ut i trafiken på en månad.

/T
som yrkeschaufför blir man dagligen blinkad i röven av gubbar, kan ge tusentals exempel på bilister som ligger nedsövda på 80km/h och då man tar in på dem så drar de upp till 90 för att sänka till 85... 70 och på med farthållaren igen, sen sitter dom och snurrar huvet som ett ryskt periskop i backspeglarna då man kommer närmre, när man väl ska om dessa så gasar dom så gott som alltid upp till 100... 110... 120... 130 inte ovanligt... man blir ju förbannad. inte råga på det så blir man blinkad i röven bara för att man inte vill ligga i deras rövmedicinerade fart, jag har som standard att alltid trycka ner rejält numera då jag kör om både för att undvika farliga trafiksituationer och att undvika dessa idioter!!!
Paap Reeder
Vid litet "trängda" situationer vid omkörningar på vanlig 2-filig landsväg gäller två viktiga grundregler som det inte står ett ord om i körkortsboken.

A) ... följ aldrig efter ngn annan i en omkörning
B) ... låt ingen finnas vid ditt vä- bakhjul

A) ... 2 m efter att bilen framför passerat det omkörda fordonets främre stötfångare ... saktar bilen ner. Fortfarande i vä-filen. När så mötet kommer hoppar den in i sin hö-fil.
Har själv en gång varit utsatt för detta. Vad gjorde jag? En kick-down rakt mot baken på en volvo pv. Själv satt man på en 6-tumsram bakom en jänkar-åtta. När pv´n insåg att döden även kom bakifrån pinnade han på undan.

B) ... minns ni olyckan vid Södertälje på den tiden det var vanlig 2-filig väg genom S-tälje mot S-näs? Rakan vid Salems kyrka. En "Herre" i en sannolikt sprillans Amazon 123GT? släppte inte in en Impala med "motorburen ungdom" utan täppte till hans "omkörningslucka" i kön.
Vad gjorde Impalan? Jo ... låg kallblodigt kvar i vä- filen men petade in 2:an i den 3-växlade automaten och "backade" sig i höjd med Amazonens vä- bakhjul.

"Herrn" flinade i backspegeln och trodde sig se en frontis men vid en "lagom tidpunkt" styrde Impalan kraftigt hö samtidigt som han öppnade alla portarna i sina två fyrports Rochester.

Vad hände? "Herrn" fick från ett kolugnt läge skita rakt ut i Amazonens handskfack.
Amazonen fick en kraftig högersladd och mötte den mötande i hö-dörren. Frun avled. Han slängdes ur bilen. En av killarna hade tydligen gått fram och hällt ut ölet i ansiktet på "Herrn" varefter dom burnat iväg.

När dom som bäst kvällen efter höll på att byta hö- framskärm på Impalan kom länsman till garaget.
Dels bilens typ samt det gummi dom lämnat ringade in ekipaget. Vad blev domen? ... om jag minns rätt = intet ty ingen hade kört bilen.

MVH /// Paap R

Ci
531
CiM
325ciM-04
enligt lag får man inte överskrida tillåten hastighet även vid omkörningar.
jag ser absolut inget säkerhet i det. omkörning ska gå snabbt och säkert, så 40-50 km över tillåten hastighet enbart kort stund under omörning drar inte ner på säkerheten.
en gång kom jag i kapp några bilaroch när omkörning va möjligt, påbörjade jab min omkörning. i samma ögonblick fick bilen framför mig för sig att jag ska minsan också förbi. istället för att avbryta, petade jag i 3an och körde om den omkörande skodan och resten av " begravnings ekipaget".
var det dumt gjort? kanske.
det är ju det absolut roligaste att köra om flera "fegisar" på en gång
vissa ligger bakom i flera km utan att köra om och då känns det extra skönt att bara glida förbi hela gänget utan problem och kunna fortsätta tills nästa fegsamling kommer upp

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
CiM: Menar du att det inte är säkrare att ligga kvar bakom en bil i 85 km/h än att köra om den i 140 km/h?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det vore lite kul att fråga en sådan argsint bilist som blinker när man svänger in framför dem varför han nödvändigtvis måste ligga så nära bilen framför :) Jag fick iaf lära mig att man är skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att den som kör om ska få plats att vika in.

Bilen: Länk
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Har inget me omkörningar att göra men idag när jag åkte genom stan där de förövrigt är 30KM/H så låg de en kvinna bakom som tuta o tuta på att jag körde min 30KM/H. Så får de blev fritt så blåste hon förbi i minst 50-60km/h. Fattar inte varför folk inte håller iallafall 30km/h begränsningarna.

///Micke
M5:an Länk
Paap Reeder
... förresten A:
Länge sedan man bläddrade i en bok om trafikregler men visst är det väl så fortfarande att om man ger signal för omkörning med "ljus eller ljud" som det stod på min tid, så skall den som blir omkörd sakta farten, hålla till höger och i övrigt underlätta omkörningen ????

... förresten B:
Visst är det väl så att om en bil blinkar vä för vä-sväng så får denne inte påbörja svängen om en annan bil just skall genomföra en omkörning ????

MVH /// Paap R

Stekaren
Vad är meningen med tråden? Personliga åsikter ang omkörningar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.