|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste bara skriva av mig lite .. BMW i Solna/Danderyd hade "On Tour" vecka den här veckan, med lite fler provbilar än vanligt. Jag var inriktad på en 745dA eftersom jag inte har provat E65 ännu. Kom dit och vandrade runt lite innan en säljare kom fram och frågade om jag ville ha hjälp (se där rök myten om att deras försäljare inte är intresserade av kunder). Jag berättade om min nuvarande bil och att jag var nyfiken på hur E65:an kändes. Tyvärr visade sig 7:an vara krockad (!!) av någon tidigare testförare och hoppet verkade vara ute ... då kläcker säljaren de magiska orden: "Men du kanske vill provköra 130 istället?" Bilen ifråga visade sig vara en sprillans 130i med comfort/hifi/M-paket, alltså ungefär så mycket utrustning man kan plocka på utan att behöva stå ut med iDrive. Jag fick dock aldrig tillfälle att leka med utrustnigen, vilken jävla bil det var att köra! Perfekt rattkänsla, perfekt väggrepp, perfekt växellåda (fast ettans växel kändes lite smått onödig) och vilken motor! Vilket ljud! Känslan av missil var klart närvarande vid fullt gaspådrag ... Jag hade nog köpt den på fläcken om jag hade haft råd. Till historien hör att jag är 23 år, vilket i regel brukar vara en stoppkloss för att få provköra vad som helst med fler än 99 hästar (Lexus, ex.vis, lånar inte ens ut en IS till någon under 25 vad jag har erfarit). Jag vandrade inte heller in på BMW iförd frack och blanka skor utan i relativt vanliga kläder (sandaler!). Därmed hoppas jag ha dödat den populära myten om att man inte kan få ett korrekt bemötande hos BMW utan att vara 40+ och uppklädd som för en middag på stadshuset. :) Wilhelm Svenselius | |
|
Bemötande har inte med kläder så mycket att göra som med hållning, min och blick att göra. :) Ser fram emot när "diesel" turnen kommer till stan, tänkte testa en 535d och 130i, det kommer bli bilbytardags om typ ett år tror jag och det är dom två det står imellan. :) |
|
| Tack för rapporten. Det var ju positiva nyheter. Var du i Solna eller Danderyd? | |
|
Solna. Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag fick tillfälle att köra bilarna i Gbg i onsdags, vi var 14 st från BMW CS som fick testa 7 bilar i över 2 timmar, på diverse vägar. 130:in var riktigt rolig att köra, men mest impad blev jag av 745d och 650Ci, det kändes som min egen bil stod still efter provkörningen. BMW CS #5206 |
|
|
Ah, det är alltså er man ska skylla på för att 745d:n var krockad ;D (skojar, skojar) Wilhelm Svenselius |
|
|
130i är som en missil, jag tycker inte riktigt den känns harmonisk. 330i känns betydligt bättre. Men 650in är en härligt autobahnracer! |
|
|
Jag var på samma tillställning som christer, var mycket trevligt, får säga att 130n var nog den jag blev mest intresserad av, 535d är grym men de visste jag sedan innan, 330d imponerade den med, kändes våldsamt snabb. BMW CS #5139 |
|
|
Jag håller med att 130i var trevlig körupplevelse men 650i var inte dum heller .. gillade 130 motor ljud , men tråkigt som fan hoppa i sin egen bil sen, för nu skulle man vilja ha en sådan under huven. |
|
|
Jag körde bl a 130iM när On Tour var hos Borg Bil i Vällingby och kan bara hålla med, vilken härlig bil! Precis lagom motor för att köra som andrabil och lite bana då och då. Bara att vänta några år då de har gått ner i pris och byta ut 325'an... /Rickard |
|
|
Jaha... Jag som tyckte att 130 var en gäspning, rask och perfekt avstämd med kalasfin körkänsla men ändå en gäspning. Mera pulver tack! Det är inte medelålders bankdirektörer som är målgruppen. Eller så är det det. ;) 135 tii skulle smaka till rätt slantar. För någon M-version lär inte det chassiet mäkta med, knappast heller målgruppens plånbok. Golf GTI är en mera homogen bil och bjuder på mera för pengarna utan att kännas på något vis mera budget än E87. Och Golf GT är ett komfortablare snålmotor alternativ för fyndsökaren. Men golfarna driver på fel hjulpar då förståss... Nä, nu skall jag inmundiga min stadshus supé. *viftar efter en sommelier* ;) Sterio vulgaris |
|
|
130 provade jag oxå när On tour var här i Helsingborg. Positivt överraskad av den var jag. Körde även X5 och 650 oxå. 650 var ett monster!!! Fyyyy =) // M.v.h. Daniel |
|
|
Under on tour får man väl köra allt man vill? Jag 18 år fick köra 630 cab förra året under dubbelpass, ca 45 min blev det och när jag hade kört 330 skickade säljaren ut mig igen för jag inte provat att växla manuellt med automaten. Det tyckte han var viktigt att prova. Sen så provade jag 535d också utan knot, de ville i princip bli av med bilarna =) Är 650ci manuell som dom har nu? Läste inte i dess utrustning nåt om automat. |
|
| Nej, det är steptronic, inga sportstolar och taklucka konstigt nog. | |
|
PowerMac: Det ska tydligen komma en 135i under 2007. Så nära man kan komma en M-bil i 1-serien. Den ska absolut inte heta M1 enligt BMW. Keep Your Distance! |
|
| Om dom inte vill använda namnet M1 skulle dom väl kunna göra en M135 då, slänga på diffbroms och lite annat godis. | |
| Clubsport, enlig Auto Bild kommer det en M1 under 2008, efter coupén och cabben. | |
|
larsssss: Vi får väl se men jag tror mer på intervjuver med folk från BMWs M-avdelning. Keep Your Distance! |
|
| Clubsport, ja, men det ena utesluter väl inte det andra? En 135i som följs av en M1 låter logiskt, och motsvarar även 3-seriens release-schema. | |
| w2k you are the mythbuster nr 3 heheheh | |
|
Hej! Jag och flåklypa var också ut och provade 13o:in och 650:in igår på BMW on tour igår! Först blev det 130i, den var ju som de flesta säger, mycket rolig bil att köra, mycket fin och varvvilligt motor måste man ju också säga, jag var däremot inte riktigt nöjd med väghållningen, speciellt inte när jag jämförde med 650:in, trodde först att, den går väl sådär med tanke på vikt o så, o väghållningen är väl också sådär, MEN efter den provturen, SHIT vilken väghållning den bilen hade, (med sportläge i, provade inte utan) bilen gick ju alltså "som på räls" + att de var bra med ork i motorn, vi körde 260 km/h ett antal gånger, enligt mätare och head up displayen, bilen var ju grymt stabil i dessa farter, o den aktiva stryrningen gör ju inte saken sämre, speciellt i låga farter, men summa sumarum, vilken väghållning på denna "gubbil" Om ni har tillfälle, prova den bilen, med sportläge intryckt! Vi filmade lite också, 100-200 km/h gick på runt 12 sekunder, mätarfart, helt ok tycker jag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.