AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.090

328 e36 tick tick tick

alex_328
Min bmw 328 av 95 års har börjar ticka när den är varm märte jag i går..

Antar att m52 motorn inte är samma som m20 motorn fron e30 .. där det är en ventiljustering som behövs ..

Hoppas verkligen på att det är oljan som behöver bytas !

Vilken är den Oljan man nu ska ha i en Bmw 328 ? e36 ..
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Jag använder Castrols Edge Sport 10w-60 till min 328, kanske lite i överkant men sånt gillar jag :) Mobil1 5-50 är annars en bra olja som jag änvänt tidigare.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Som du själv säger så behöver ingen ventiljusting göras på M52.

När byttes oljan senast?

Många på forumet säger att deras motorer blivit tystare med Valvoline Synpower 5w40. Testa med den oljan!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En olja som också är känd för att tysta ner motorn är Castrol TWS 10W-60, men den är overkill för din motor.

Hur långt har din maskin rullat?

Min m52:a tickade ytterst lite för exakt ett år sedan typ, första när man startade upp motorn kom ett högt tickande de 1-2 första sekunderna, sen försvann det men tickande fanns kvar då motorn var helt varm, inte mycket alls men det fanns.

Då bestämde jag mig för att göra en motordialys, motorsköljning. En maskin som bilstein (stavning) har tillverkat. Den trycker in 40 liter olja med renande addetiver och sköljer genom motorn med väldigt högt tryck. Läs gärna följande länk för mera info: Länk

Hur som helst så kostade hela kalaset 1200 (inkl miljöavigft (?) ) sen nytt filter för 134 kr på BMW och nya fin olja. Körde då i Castrol RS 10W-60 men bytte senare till en ordinär 5W-40 olja mot hösten, en 10W-60 olja är inte lika bra vid uppstart som en 5W/0W olja, särskilt om vädret blir kyligare så är det bäst att ha en olja med lågt W tal.

Valvoline Synpower 5W-40 rekommenderas, har själv erfarenhet av den. Kostar inte så värst mycket men fungerar minst lika bra om du inte kör på bana hela tiden och ligger på höga varv och höga temperaturer då du behöver en bra oljefilm, som t.ex. Castrol TWS 10W-60 ger vid höga temperaturer.

Annars om du inte vill göra en engineflush så byt oljan & filtret till någon billig helsyntet, köp ett filter från biltema. Kör några mil, en eller två dagar, sen ut med B oljan och biltema filtret och in med nya kvalitetsolja och ett filter från BMW. Det är typ så du byter olja i gasturbiner men då har du samma olja och tömmer ut den & fylle på samma. Jag skulle personligen köra en engineflush då den tar bort allt vad tick och tack heter!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan ju tillägga lite. Som bekant kommer ett tickande de första sekunderna då man kallstartar en motor i typ -10, -15, -20 grader. Efter flushen tickade bilen inte ens i starten i -25,5 grad :) Utan motorvärmare.
Sa
98
Sajlor
330 -01
När det gäller tickande ventiler så ska man skilja på två olika typer.

De som tickar när de är varma resp kalla.

Det gäller varma här i detta fallet då är det den andra siffran i oljansviskositet som är avgörande. dvs 60 i en 10-60 olja. Det som brukar till 90 % att fungera är att gå upp på en TSW 10-60 olja eller likvärdig. Ju högre andra siffran är desto tjockare är oljan vid höga temperaturer.
detta är ju ett klassiskt fel på 328:orna
Jag hade detta problem och gjorde precis som MD säger ett oljebyte för att rensa och sen i med riktig olja med ett högt viskositetstal, jag rekomenderar TSW:n.... inte ett tick på 4år.
Brukar finnas nån som säljer TSW på blocket alt på powerborsen lite billigare

Är det så att den tickar när den är kall är botemedlet det samma men det är den första siffran som spelar roll och den ska då vara så låg som möjligt, dock är det lite viktigare att man gör en engineflush och gärna med någon tillsats som kan lösa upp beläggningarna i alla små utrymme och vrår i lyftarna. Tickandet beror ju oftast på att du inte får tillräckligt med smörjning innan trycket alt temperaturen byggts upp. Ju lägre första siffran är desto tunnare är oljan vid låga temperaturer.

Sajlor
alex_328
har märkt nu att bilen har ett svakt tickade .. men när den jag startar den . omdet är 20 grader ute och jag inte kört på hela dagen .. ..

tickar även om jag varm startar bilem ..

men jag har inte helt säker på att det är ventilerna som tyickar ..

finns det något annat o motorrimmet som kan ticka .. dvs spridare ? .. eller vad som .som har ett tickade ljud sller likaaratat tickade .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.