|
|
|
|---|---|
E30 Beemah |
hur pass bra blandar sig E85(etanol) med vanlig 95 oktan(bensin)?? jag kör bara med E85 är det skadligt på min bmw 318i E30 -88? E30 Beemah |
|
Det är redan etanol iblandat i vanlig bensin med ca 10-15% så ytterligare blandning funkar helt ok. E85 är i sig en blandning av etanol (85%) och bensin - därav namnet. Etanol är mer korrosivt än bensin varför du bör kolla om delar av brenslesystemet, från tank till motor kan/har tagit skada. |
|
|
Bones: Har du någon referens till att det rör sig om 10-15%? Jag mailade JET och fick svaret 5% för ett år sen ungefär. //Stenback |
|
|
Stenback : Ja du har rätt, det är 5% inblandning. Det är tal om 10-15% däremot - förväxlade siffrorna i all hast! |
|
E30 Beemah |
ok blåser la på då? E30 Beemah |
| kan man köra med etanol med et vanligt motor eller fins det non som ska bytas? | |
| Etanol är inte korrosivt, det är en skröna som grundar sig på att man blandar ihop det med metanol. Däremot så löser etanol upp gamla avlagringar från bensinen, så räkna med ett nytt bränslefilter efter ca 100 mil vid full konvertering. Det som ska bytas är att se till att motorn får tillräckligt med bränsle - etanol har lägre energiinnehåll, därför behövs mer bränsle per tidsenhet jmrt mot bensin. De flesta bilar klarar att köras på ca 1/3 e85 och 2/3 bensin utan ombyggnad. | |
|
Obs! ovanstående gäller men dock lite beroende på hur adaptivt motorns styrsystem är samt storlek på spridarna. läs på www.etanol.nu om du är ytterligare nyfiken. |
|
E30 Beemah |
tack för det jag fixa det en BTR he he E30 Beemah |
| Tips på bra sida: Länk | |
| Jag har en 328 , 99a som jag tänkte tanka etanol i, inte enbart. Hur reagerar den på det? Fattar den själv att där kommit annat i tanken, och anpassar sej? Hört att bilen kan gå dåligt de första 10-20 milen, och sen börja gå bra efter det.. Är dett sant..? Ska köra rätt långt, så jag orkar inte med nåt strulande.. MEn det kanske kan löna sig ekonomiskt att blanda? | |
|
Jag har blandat upp till 70% etanol i min. Vad man märker är att tomgången blir instabil, den kan "smådö" på låga varv, som en kall 240 typ ;) Har inte haft några startproblem, men ha inte för mycket i om du ska starta den när det är kallt. Typ minus 10 och lägre. Just nu är priserna däremot så att det knappt lönar sig. Bilen kommer dra 0,1-0,2 mer vid 50% blandning ungefär. Just nu är bensinen så billig så det inte har någon betydelse, men när bensinen kostade 12:67 och etanolen 7:75 kan jag lova att man kunde tjäna på det. Jag brukar blanda mest för just längre sträckor och nästan bara på sommaren. Har inte haft några problem. Sen är det ju bättre för miljön oxå, så det skadar inte att testa lite. Börja med 30%. Motorn vänjer sig lite i taget som jag fattat det som. Kör som försäkringen kostar! |
|
|
Börja hellre med 20% i första tanken, nästa tank 30%. Vill du gå högre än 30% så gå bara upp i steg om 5% per tankning. Vid 50% så blev min motor märkbart slöare, gick ner direkt till 30-35% och det funkade utan problem, nu ligger jag på 15-25% då bensinen är billigare. Har fått en positiv? bieffekt - motoroljan (SLX) ser fortfarande riktigt bra ut, men ska bytas snart ändå. Mvh |
|
| Jag tankade 100% E85 på första försöket, friskt vågat, hälften vunnet och allt det där ;). Har inte haft några problem alls förutom att den tar några sekunder på sig att starta när det är lite kallare ute. Känns piggare med enbart etanol i tanken men det är antagligen bara som jag inbillar mig .. | |
E30 Beemah |
ok det e ju vågat jag gjorde samma sak på min 318 -88 set gick att köra 100% ren etanol i bilen i 6 mån tills jag sålde den och det går nog lika fint nu som då.. men hur e det på M30 motorn går det köra med 100 % i den med? E30 Beemah |
|
Jag tankade först 30% och sen 50% i min 325:a å de funkar hur fint som helst... ska tanka 70% nästa gång :D För de finns ju hur många som helst som påstår att motorn tar stryk, men är det någon som har en motor som dom kan bevisa de med då??? Etanolen kostar typ 30% mindre än bensinen, å den ska dra nånstans runt 30% mer också... men min går på 1,1 liter milen med bensin, å jag har inga problem med att köra den på samma med 50% etanol. Sen så släpper ju en etanol bil ut 70-80% mindre koldioxid, men då måste man ju köra 100% så klart.(rätta mig om jag har fel) så även om man inte tjänar så mycket på att köra me etanol så kan man ju tänka på miljön... eller hur! Mvh// Alexander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.