AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
927

Knackljud vid kallkörning!

th
3
thurbo
323i e21
bil - 323i -79, 24000 mil, ny kam/vippor (ett år sedan)

har nyligen märkt att det låter illa från motor ungefär till dess att normal arbetstemperatur uppnåtts.sedan är allt normalt.
Ljudet är knackande, tyst vid tomgång men låter redan vid lätt gaspådrag.
kamaxel och vippor är bytt förra året, och har gått max 2000 mil.
oljan bytt nyligen, gått 20 mil. 20-50 penzoil mineral.
vet ej oljebytesintervallet innan då jag ägt bilen i knappt en månad.

någon som har nån aning vad orsaken till oljudet är?
tycker att skulle det vara ram/vevlager borde det låta även när motorn fått normal arbetstemperatur.? och kamaxeln-vippor är ju så gott som ny.

tack på förhand
E30 Beemah
nej jag har samma problem med min 318i -88 men har hört att iaf på min motor alltså M40 motorn har en felbyggd topp så är så mycket press på den utan att man varvar den..kan ju vara igensatta oljehål i smörjbryggan!!

någon som vet ??

E30 Beemah
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har också 318-88 och min låter så endast vid minusgrader och kallstart i ca 1 sekund.

Problemet beror på att de hydrauliska lyftarna inte hunnit bygga upp rätt oljetryck eller är slitna, vilket i sin tur beror antingen på att oljerester har satt igen kanaler så ventilerna inte riktigt kan arbeta i fullt arbetsområde och därför väsnas, men då ska det slammra betydligt längre än bara vid startförloppet. Ett slammrande ljud vid startförloppet som försvinner direkt är normalt, men finns det kvar längre tyder det på förslitning som i sin tur kommer att leda till nedsliten kam i förtid om man inte "rensar" oljeresterna som har satt igen kanalerna med motortvätt som ofta kan fungera!!

Att motorn är "felkonstruerar" eller ej optimalt konstruerad förstärker bara problemet ännu mer.

Thurbo, din motor har inget med detta problem att göra, låter onekligen som motorlager håller på att ge sig. Väldigt troligt med antingen ram eller vevlager. Lyser din oljetryckslampa också en längre tid kan oljepumpen vara dålig och har i sin tur lett till att lagerna fått för lite smörjning och därför skadats. Jag kommer inte ihåg hur man vet vilket av ram eller vevlager som är dåliga, men det är "bara" att byta båda när man ändå håller på.

Tyvärr är det nog så att för att ha en skottsäker motor i 20000+ mil som dessutom kommer att gå bra behöver du byta ram+vevlager samt oljepump i blocket. Kommer kanske att kosta åtmonstonde 4000kr, men är värt det!!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
thurbo. Kan det i bästa fall bara vara att din motorolja är för tjock? En 20W50-olja är trög när den är kall. Jag hade testat en olja med annan viskositet innan jag börjar att riva motorn. T.ex. en delsyntet 10W40 eller varför inte Biltemas API SL-klassade helsyntet 5W50 som är mycket prisvärd?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

th
3
thurbo
323i e21
tack för era inlägg

frifart - nej oljelampan slocknar direkt vid start. med motortvätt antsar jag du menar ett medel man häller i oljan som löser upp oljeresterna. vet du något bra sådant medel?

har läst på stcs (saab turbo forum) där man har rengjort motorngenom att hälla i diesel istället för motorolja, startat upp o låtit det pumpas runt, sen sköljt ur med vanlig olja ett par omgångar och sen i med ny. ska tydligen funkat bra. någon här som provat detta?

Davve - anledning till jag använder så tjock olja är pga dåliga ventilstyrningar.(tätningarna ska vara bytta). den ryker ganska bra om man skulle använda tunn. nu blåryker den ingenting när den är kall, men något när den är varm, så jag är lite inne på ditt spår. ska prova byta till tunnare olja i helgen för att se om det bli skillnad angående missljudet.

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.