|
|
|
|---|---|
| Undrar bara om någon har koll på vad påföljden skulle bli om jag skulle framföra ett ekipage som skulle överstiga 3500kg utan BE-körkort. | |
|
Kolla här: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah, precis vad jag eftersökte. Tack för det! |
|
|
Trafikjuristens mall presenterar dock endast bötesbeloppen. En fordonskombination som kräver BE resulterar i olovlig köring, vilket gör att körkortet hänger mycket löst. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Den här sidan passar bättre då. Böter: 900 Länk Körkortsingripande: varning Länk |
|
rsarits |
Böterna verkar inte gälla överlast på släpet, utan snarare att släpet väger mer än vad bilen får dra? För övrigt så kommer ingen att behöva E-kort för personbil om ett par år, dår gäller EU-regler, och då gäller bilnes max släpvagnsvikt även med "bara" B-kort. |
rsarits |
En sak till, om du kör med kärra som får lasta låt oss säga 500kg, och på den lastar 700kg, så kan polisen bara bötfälla dig för vårdslöshet, men de får svårt att bevisa vårdslösheten i praktiken. Om du däremot drar mer än vad bilen tål, då lär vårdslöshet bli aktuellt. Vad gäller E-kort eller inte, så fick man i alla fall förr dra ett tungt släp om det var olastat, detta vet jag helt säkert, för jag kollade upp det själv. Däremot visste inte polisen det, jag tvingade dem att kolla upp det. |
|
rsarits: utan E-kort kommer man inte att få dra mer än bilens tjänstevikt ens med de nya reglerna. Däremot kommer totalvikts-gränsen att ökas från 3,5 till 4,25 ton. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
rsarits |
Bood: Det menade jag inte heller, men jag får idag dra 1500 utan E-kort, och 1900 med. det betyder ju att jag kan dra biltrailer eller stor husvagn om 2 år. Aldeles oavsett reglerna, så anser jag att det borde vara ett särskillt körkort för släp, det är ju inte så svårt för de flesta att köra framåt, men backa och lasta rätt samt säkra lasten ser jag ofta skrämmande exempel på hur det inte skall gå till. |
|
rsarits: Vårdslöshet kan det bli tal om först om överlasten eller den för tunga släpen lett till eller bidragit till en olycka. I andra fall handlar det om olovlig körning eller överlast. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Dessutom så ska du inte räkna med att du får lämna platsen om du blir stoppad med överlass. Det blir till att lasta av eller få dit en kompis med rätt körkort. | |
| Dessutom så ska du inte räkna med att du får lämna platsen om du blir stoppad med överlass. Det blir till att lasta av eller få dit en kompis med rätt körkort. | |
|
Jaha, det där med att E-behörigheten ska försvinna hade jag ingen aning om. Jag som var på väg att ta en BE bara i förberedande syfte. Då kan jag ju spara lite slantar mao. Någon som vet något ställe där man kan läsa mer om detta? När det träder i kraft etc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.