AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.282

någon som kan hjälpa mig med en slö bmw 320 -87?

Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
hej hej... jag har en bmw 320 e30 som har blivit slö på senare dar... när ja skaffa mig den så gick den bättre känns det som nu iaf men de kanske bara e inbillning. har ett par stycken kompisar som också har 320er men dom går helt enkelt bättre! bättre bottendrag e de i dom. innan så gjorde min 190km/h med 14"are nu gör den knappt 160km/h iofs med 17"are men iaf!? min kam var halvt nergången så härdningen var borta på den så jagf trodde att det var felet men när ja köpte en komplett topp av en polare och böt den blev det ej bättre:( är det någon som har någon aning om vad det kan vara? när ja böt toppen böts även insug å grenrör. kompressionen i motorn har ja kollat en gpng för ett tag sen å den va då jämn å bra... låg runmt 11bar har jaför mej om!?
323power
hej jag hade samma problem med min.. jag fuskade lite o skruvade på skruven till luftmängdmätaren o då gick den genast bättre.. men co2 går upp en del då med så kolla så du inte höjer den för mycket... kolla även så att kamremmen inte har hoppat en kugg..

mvh peter

i hope you like my tail lights, beacuse it´s the only thing you will see.. =)
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej vilken skruv e de då? utåt eller innåt?
mvh
323power
de är den som sitter på massemätaren.. finns bara en. tror du ska öka bränsle mängden så skruvar du in den o utåt ökar den luftflöder.. bara att prova sig fram men kolla hur många varv den står på innan du börjar..

mvh peter

Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej.. provade lite förut men de blev inget märkbart tyckte jag..!?
323power
okej kollade du kamremmen med så den inte har hoppat en kugg

Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
ne kamremmen har ej hoppat ett kugg för den ahde ja dän nyligen och jag fick den rätt! men kan någon vara snäll och kolla hur många varv skruven på luftmassemätaren e utskruvad så ja får min rätt? plz
När blev bränslefiltret senast bytt?

/Anders
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
inte en aning.. menom de skulle vara felet borde den inte reagera lustigt på andra pungter då med? är de nån som vet hur måmnga varv skruven på luftmassemätaren ska vara utskrivad?
NF
440
NFd
325im -87
Glöm den där luftskruven, den påverkar inte hästkrafterna på fullgas.

Eftersom kompressionen och kamaxeln var bra gissar jag att motorn
ej får tillräckligt med luft eller bränsle. Har du kollat att gasspjället
verkligen är helt öppet när gaspedalen är nertryckt?
Eller som sas ovan, att bränslefiltret och luftfiltret är friskt?
Kanske bränslepumpen är dålig och ej klarar att hålla upp bränsletrycket.

Nisse
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
mm okej men ja skulle görna vilja att luft skruven ska stå rätt nu när ja skruvat på den så ja vill ändå veta hur de ska va..?luftfiltret e de inge fel på iaf då ja kört utan... och ja gasen e fult öppen.. isf bränslepumpen... de e ju de att den går så sakta som stör mej mest..1
NF
440
NFd
325im -87
Ja då låter det som ett bränsleproblem. Mindre bränsle ger ju mindre
hästkrafter och som bekant lite hästkrafter ger mindre acc. och mindre
toppfart, (om du inte har fel växellåda förstås).

Gissar fortfarande på bränslefilter eller pump som inte orkar hålla upp
bränsletrycket vid fullgas.
Kanske igensatt katalysator eller tillplattat avgasrör.
Avgasläcka i grenröret kan störa rammeffekten i alla cylindrar och massor
med hästkrafter försvinner.
Tändtidpunkten kan ju vara fel, men den styrs visst av Motronicboxen,
så där har jag inga tips att ge tyvärr.

Nisse
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej.. avgasröret är inte tillplattat, avgasläck i grenrör finns men de va då innan när den gick fortare också! bränslefiltret kan de ju dvs vara... ingen som vet hur luftskruven ska vara så inte co:n kommer va åt helvete när ja ska besikta..?
323power
har för mig att min stod 2,5 varv upp men är inte helt hundra.. kan inte kolla på deb jag har nu pga att con är skyhög på den just nu..
Det kan också vara bränsletrycksregulatorn som har lämnat in. Jag har inte haft någon BMW med M20 motor på länge, men någon vänlig själ kanske kan hjälpa Tim genom att rycka loss slangen till insugsröret för att se om motorn beter sig på ett likartat sätt.

/Anders
Jag får ta tillbaka det där, vid fullgas så finns det inget undertryck så testet säger inget. Om den inte mot förmodan tar tjyvluft den vägen.

/Anders
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
mwn det är inte något fel på bränsle trycksregulatorn då ja redan bytt den en gång då den andra gicksönder... de bästa och mest trovärdiga enligt mig som vet till min bile nog bränsle filtret isf..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.