AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.729

Före detta Z3M ägare, varför sålde ni? Nuvarande ägare, vad gillar ni minst med bilen

Sida 2 av 2
M-roadstern var en trevlig bil, gillade dock 2,8:ans karaktär lite mer då den kändes mera bruksig och inte lika rå dessutom behövde man inte vara lika rädd om den.
Som vanligt har man inte tid att leka med sina leksaker så bilarna dammades av o såldes till förmån för bättre användanden...
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Låter som att Fredrik har haft lite otur med sin Mcoupé. Visst är det inte toppkvalité på prylarna men flera problem är mer eller mindre kända och kan åtgärdas mer eller mindre enkelt.

Tomgångsproblemen på M-motor kan jag ju inte uttala mig om eftersom jag har en 2,8a.
(Hela vanosspöket kan ju diskuteras i det oändliga därför gör inte jag det).

Och det där med tändningslåset var en ny variant som jag aldrig hört talas om.

Några andra kända klassiker:
Sidorutorna kärvar. Lite smörjmedel på listerna i dörren hjälper. Silikon fungerar men är ju inte jättekul att få på rutan.

Backspeglarnas fästen bör få sig en dusch då och då med 5-56 så att dom inte fastnar i sina fästen utan går att vika in och ut. Hela spegelhuset alltså.

Larmet (som Fredrik kanske lider av) larmar slumpmässigt. Enklaste fixen är att spruta 5-56 på larmkontakten till motorhuven. Den sitter i framkant av motorutrymmet. Lite utsatt och kärvar gärna. Det går nämligen att larma på med motorhuven öppen (eller ingen kontakt i kontakten). När sedan kontakten börjar få lite kontakt till och från tror larmet att någon öppnar huven. (Samma problem finns på 3 eller 5 serien).

Airbaglampan är lite av en klassiker också. Beror oftast på tryckmattan som sitter i stolen. Sätta sig för häftigt eller ställa ett knä i stolen kan skada (störa) denna.

Var det inte ett tag så att en del hade problem med centrallåsmotorer också?

På Coupén har ett delikat problem uppträtt på i varje fall en handfull bilar härinne. Kabelstammen till bakluckan går av vid övergången från C-stolpen till bakluckan. Kan uppträda som intermittenta fel till centrallås bak, bakrutetorkare, bakrutans uppvärmning. Enklaste är att skarva själv eller be någon annan kunnig göra det. Byta hela kablaget är orimligt.

Tankmätaren får spel och slår mellan tom och full tank. Det är kretskortet som sitter på pumpen i tanken som får oxid på sig. Den händige skruvar ur hela pumpen med kretskortet ur tanken och rengör kortet med en tops och lite sprit (eller bensin eller annat lämpligt). Sedan är det bara att skruva ihop grejorna igen.

Längsgående glapp (<1cm) i stolarna orsakas av små gummibussnigar som tar slut i stolsunderredet. Den händige skruvar ur stolarna och byter dessa bussningar mot några (som man gjort själv i hårdplast eller nylon). Var bara försiktig med att inte sätta på tändningen med stolen ur för då kommer airbaglampan som ett brev på posten.

Låset på bakluckan på Coupén bör smörjas ibland eftersom det är lite utsatt bakpå och man bara använder fjärrkontrollen.

Krängningshämmarna kan hoppa ur i sina ändfästen ute vid hjulen (främst bak tror jag). Går att trycka i igen själv med lite lagom (mycket) våld.

Annars kan jag efter sex och halvt år och 10500mil med vår Coupé inte komma på så mycket mer. Vi har kört bilen året runt. Inga större reparationer har gjorts.
Bara vanlig service (drivremmen till ACn tyckte BMW behövde bytas vid något tillfälle). Skivor runtom och klossar bytte jag vid 10k mil. Började bli dags, skivorna kunde nog ha fungerat en stund till.

Annars har jag haft dom vanliga småproblemen:
Sidorutor som behöver smörj.
Backspeglar som behöver smörj.
Låscylinder bak som behöver smörj.
Larmkontakt fram som behöver smörj.
Längsgående stolsglappet.
Tankmätarens spel.
Glapp i kabelstammen bak.
Krängningshämmare har hoppat ur bak en gång.

Så det var väl det. Nu har jag ju som sagt inte en M men mycket annat stämmer hyffsat bra.

Och vill man last mer med en Coupé så sätter man på takräcke :-)
Antingen BMW orginal eller också köper man Thules fotsats som passar till 3serien och tar den kortaste bågen och fräser ur lite.

mvh
Johan
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Håller med Beijnoff, min har gått över 10' mil och jag har nästan "bara" haft samma problem som honom..

Sidorutor som behöver smörjas
Larmkontakt fram som behöver smörjas, funkade ett tag men sedan köpte jag en ny för ~50kr.
Krängningshämmare, har hoppat ur bak en gång.
Airbaglampan tänd en gång, endast återställd.
Ny Ac-rem förra året.
Precis nya skivor och klossar runt om.

Annars bara service och bensin!

/Henrik
Helt underbar bil,

Jag säljer den när jag behöver en större bil helt enkelt. Driftskostnaderna är höga, jag gjorde Inspektion 2 + komplett bromsbyte med skivor o bleägg det gick loss på EUR 2100.

Försäkringen är inte heller att leka med, ca EUR 1800 per år....

Dessa kostnader får man ta...man får en extrem bil vilket gör att det kostar att hålla den i drift....
Kan tänka mig att det är samma sak om det hade stått t ex AMG på bakcluckan...alltså dubbelt så dyrt att serva jämfört om inget emblem fanns där...

ônskar att jag aldrig behöver sälja den :)
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Det var faktiskt några saker som jag hade glömt. För två-tre år sedan så klagade bilprovningen på spindellederna. Det är väl de flesta moderna bilars akilleshäl med lågprofildäck. Jag var förvånad över att det inte var särskilt dyrt att åtgärda dock.

Sedan hade det nedersta på ena fjäderna bak gått av förra året, så då blev det nya fjädrar runt om.

Jag är som ni säkert förstår väldigt nöjd med bilen eftersom jag har den kvar. Nu gör jag ju mycket själv och försäkringen är ju inte alls samma på en 2.8a som en M, så kostnadsfrågan är ju inte alls densamma på en med lite mindre motor. Men så har man ju också svårare att hålla jämna steg med Ferrari och Porsche ;-)
Får tacka alla vänliga som bidrar med sina erfarenheter! Guld värt!

beijnoff> Härligt, fick jag en checklista för lite lätt-service också :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag tycker inte driftskosnaderna är speciellt höga. Varannan service kostar ju bara 1500-2000 pix och snittet blir därför inte högre än till en vanlig volvo. Inte heller försäkringen är orimligt dyr, med tanke på bilens prestanda. Likaså delar tycker jag inte är så dyrt, trodde faktiskt att det skulle vara mkt värre....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.