|
|
|
|---|---|
|
E39 523.. Jag har samma nivå i exapantionkärlet både när bilen är varm och kall. Varnar för låg kylvattennivå men det går ju ej att fylla mer. Bilen går ej varm? Kan det va locket som är trasigt. Jag bytte nivågivaren en gång då den va trasig/läckte.. sedan dess har den varnat för lågt kylvatten från o till.. För 5000 mil sedan fick bilen nytt topplock och packning då toppen va spräckt och expantionskärlet sprack pga av det! HP | |
|
Beror på. Om ventilen läcker så kokar bilen pga att den inte kan bygga upp nåt tryck i systemet, kylvätskan håller en bit över 100 grader. Om ventilen inte kan öppna riskerar man att spränga t.ex expansionskärlet eller kylaren i värsta fall om trycket av nån anledning (för hög värme) skulle bli för högt. Obs att ventilen i locket även verkar på andra hållet, som en vacuumventil. Om man öppnar locket vid varm motor och släpper ut trycket så skulle slangar osv sugas ihop när motorn sedan svalnar om inte vacuumventilen jobbar korrekt. Enkelt jädra plastlock kan tyckas men viktiga funktioner som måste funka. Om bilen varnar för låg nivå och det säkert finns tillräcklig nivå så är nog nivåsensorn eller dess kabelanslutningar kass. FP |
|
|
Kolla sensorn (typ flottör) i botten av expansionskärlet. Om den är skitig kan den fastna. // Länk |
|
| Det kan vara så att bilen går varm trots att det inte syns på tempmätaren. Har du en stor luftficka i kylsystemet så snurrar inget vatten runt och termostaten känner inte av temperaturen på vattnet i motorn. Med en stor luftficka i bilen så stannar vattnet i expansionkärlet kvar och det ser ut som att bilen har fullt med vatten. Det har hänt mig ett flertal tillfällen, iofs med en E34 men kan vara en idé att prova att lufta kylsystemet för att se om du har en luftficka. | |
|
Hej! Förlåt om jag bryter mig in i tråden, men jag har en 525i 1990 och den varnar för lågt vatten, hur luftar man det systemet "e34". Du verkar ju veta det flyglarm.=) |
|
|
Sensorn med "flottören" bytte jag för ett tag sedan pga av ett muttern som håller fast den sprack o läckte.. Jag tror jag har fått ur all luft,, luftat fler gånger.. Man ska väll lufta med varmkörd motor på tomgång?? Det sprutar vatten konstant då påde från luftskruven på kylet och den på röret mellan kyl o block. HP |
|
|
Det kan vara en riktigt besvärlig process att lufta e39 kolla under mekartips, som hasso skrivit. Vattenpump??Kontrollera om den är hel. |
|
| Nivån borde inte vara samma vid kall som varm motor. Rätta mig om jag har fel. Kan isåfall tyda på att du har ett fel | |
|
Phobicus: Du har två luftningsnipplar där du kan skruva för att få ut luften. En på kylaren och en på motorblocket vid termostaten. Det viktiga är att se om du får någon rotation på vattnet i expansionskärlet, dvs att det sjunker undan när motorn är igång. Får du inte det så snurrar inte vattnet i motorn och då märks det heller inte på tempmätaren att motorn går varm. Starta motorn med öppet lock till kylaren och skruva upp luftningsnippeln vid termostathuset. Sen fyller du på vatten hela tiden tills det sprutar ut vatten ur hålet vid nippeln. Så länge det inte kommer något vatten där eller det bubblar lite, så har du fortfarande luft i motorn. När du sen får sprut på vattnet vid nippeln så stänger du locket till kylaren och skruvar igen nippeln. Detta kan du behöva göra flera gånger för att vara säker på att all luft kommit ur motorn. Prova även att skruva upp nippeln vid kylaren när den andra är stängd för att lufta den vägen också. Frågan är varför du har låg vattennivå. Risken finns att du har en läcka i kylaren. Det mest troliga är då att du har en läcka i expansionskärlets nederkant. Den märks bara när du har motorn igång eftersom det är ett trycksatt system. Är det inget tryck på vattnet så kan du fylla på utan att det läcker, för att sen sakta sippra ut när du kör. Hoppas jag är till hjälp och finns det någon som anser att jag har fel så får ni gärna rätta mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.