|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att fläkten varvar som den vill,oftast på ganska höga varv. De första minuterna när man startat bilen verkar allt normalt, men efter några minuter börjar den gå på högvarv. Ibland lugnar den ner sig några sekunder, sedan full fart igen.... Detta är när jag har autoknappen intryckt. Om man väljer manuell fläkthastighet går den fortfarande på högvarv. Endast när jag drar hastigheten fullt i botten stängs fläkten helt av, annars ingen skillnad. En mycket skum grej är att när auto är valt ser man i displayen att fläkthastigheten sänks när bilen blir svalare, men fläkthastigheten ändras ej. Verkar alltså som sensorerna fungerar som de ska, men det spelar ingen roll alltså... Har den stora kliman, bilen är en 540 -00 Har prövat koppla av batteriet och lagt ihop kablarna. Kan ha blivit något bättre efter det, men i så fall ytterst marginellt. Någon som har en susning vad detta kan bero på? Kärran Länk Länk | |
|
Fläktmotståndet 9 gånger av 10 :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skulle nog mer gissa på effektsteget eftersom det rör sig om en e39 :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Har då och då samma symton i min 530. Har varit ok nu i säkert en månad men innan dess var det säkert ett par gånger per månad detta hände. ___ //Ulf |
|
|
Fläktmotstånd och effektsteg är samma sak på bmw språk. De kallar de tom för fläktslutsteg ibland. Det är för övrigt EXAKT samma fläktmotstånd på E46 som på E39 nuförtiden. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Även jag har samma fenomen i 530'an ibland. Även när man stängt av bilen så kan fläkten ibland varva upp ett par sekunder. Freude am fahren |
|
|
Wendtan: Det stämmer nog att folk använder ordet fläktmotstånd när dom menar effektsteg. Dock är det fel eftersom det är två helt olika saker :) På bilar med automatisk klimatkontroll så sitter det ett effektsteg. På bilar utan AC eller med manuell AC så sitter det ett motstånd. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Effektsteget går lös på ca 7-800kr btw. Nr 3 på bilden: Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Japp, effekt-motstånd-slutsteg-fläktpryl löste liknande problem för mig. Gick att byta själv, men ganska svårt att komma åt. | |
|
Tack för all hjälp grabbar! Sitter effektsteget bakom tempdisplayen eller? Lyfter man ut hela den panelen för att komma åt? Kärran Länk Länk |
|
|
Det sitter så att du kommer åt det från passagerarsidans benutrymme. Nästan i mitten av bilen. Kolla under "Gör-det-själv" så hittar du en anvisning. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Har nu varit på BMW Solna och köpt motståndet. Får se om man hinner fixa det innan matchen ikväll. Heja Henke!! Kärran Länk Länk |
|
|
Vad kostar en helt ny AC panel? Min lever fortfarande lite av ett eget liv, tror att felet är ngn av knapparna som "kärvar" lite och ger blandade signaler till panelen. Exempelvis så hoppar den ibland mellan fotluft och auto.. Skrev om det i en tidigare tråd. Nu på sistone så har det funkat bra, men när vintern kommer så kanske man får bita det sura äpplet och byta hela.. |
|
|
Snart kommer man väl att kalla effektsteget till fläkten för filter eller nåt annat...) Ofta tenderar fel som sägs eller används tillräckligt mycket att bli till vedertagna ord eller stavningar, t.ex sterio eller Feritta. Inte bra alls, eller är det bara jag som är petig nu? FP |
|
|
Då funkar allt som det ska..... Tack återigen Kärran Länk Länk |
|
|
*Lite för OT antagligen..* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.