AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.564

Ingen värme i bilen efter kylarvätskebyte?

se
661
seb_540
328i M F30
Hej, jag bytte min vattenpump nyligen, och det gick bra att fylla glykol/vatten, ingen synbar luft kommer från luftningsskruven. Nivån i behållaren är konstant, och datorn visar strax under 110 grader i systemet. Men, det finns ingen värme i bilen... även om jag ställer in kliman på 32 grader så kommer det iskall luft ur alla ventiler. Antar att jag har luft i värmesystemet? Nånstans man kan lufta det på 540 E39? V8 har ju ingen luftnippel vid termostaten, utan bara vid expansionskärlet såvitt jag vet... eller?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
V8:orna brukar så att säga lufta sig själv, men en grund luftning ska man alltid göra!

När man fyller vätska bör man öppna luftskruven, tills vätska rinner över igenom den, sedan stänger man luftskruven igen. Starta sedan bilen och känn på alla slangar, tryck på dem så du "gungar" in vätska. När termostaten sedan öppnat kan du öppna luftskruven igen och kolla efter luft.
se
661
seb_540
328i M F30
OK, det har jag gjort, så det borde vara grönt. Nu idag har jag dock fått höra av frugan att värmen nog inte funkade redan förra veckan, dvs innan jag bytte vattenpump o kylarvatten, så det verkar som det är nåt annat som är knas...
se
661
seb_540
328i M F30
Fasen, nu kom jag på nått - innan frugan noterade att det inte fanns nån värme så hade jag bytt ventilkåpspackningar - på förarsidan var det så trångt att få bort locket att jag till slut lossade extra pumpen för latentvärmen - det måste vara luft kvar däri.... pumpen är nr 1 på denna länk för den som är intresserad: Länk

Nån (Hasso?) som vet hur jag ska få ur den luften? Antar att den pumpen står still till vardags, kanske ska testa med att köra bilen varm, sen trycka på restvärme-knappen o försöka lufta?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det borde ha luftat sig själv, har du luft i värmepaketet går motorn varm. Då skulle den kokat för länge sen tycker jag. Så jag tror inte på luft där. Däremot kanske pumpen inte fungerar som den ska. Sedan finns det en möjlighet till, och det är att någon givare som känner av kupé temperaturen är trasig.
se
661
seb_540
328i M F30
Har fortsatt meka med det idag, höll på och klämde på de slangarna som går in och ur latentvärmesvattenpumpen - nu kom värmen igång, men bara om man håller varv på motorn, dvs ej på tomgång.... lurar nog på att det ändå är luft, men det är klart nån givare kanske tackat för sig...
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Luft i systemet kan vara trixigt, prova att varmköra bilen och sen ställ den så den lutar 35-40 grader med fronten uppåt. Prova sen att lufta den och kläm på slangar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man börjar alltid luftningen på E39 från kall motor med att sätta på tändningen, samt max värme på displayen och 2 doots i fläkthastighet, då öppnar värmeventilerna och den lilla cirkulationspumpen till värmesystem startar och luftar ur värmesystemet, låt det gå minst 10 minuter innan bilen startar.

///MVH Hasso
Länk
se
661
seb_540
328i M F30
tack, ska testa det... har som hasso sa, men inte väntade jag några 10 minuter inte, snarare 30 sek :) Om det fortfarande strular ska jag se om jag kan hitta nån brant backe att parkera i...
se
661
seb_540
328i M F30
Bockar o bugar, 10 minuters varianten funkade perfekt, nu finns det full värme igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.