AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

Vad innebär varmviskositeten för oljans egenskaper?

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Frågan är väl i första hand riktad till Johan B och hans outtömliga kunskaper, men andra kunniga får gärna svara.

Har hittills köpt Valvoline Synpower 5w-40 efter många goda vitsord i min 525 e34 -94. Nu har jag lite svårt att få tag i den och har möjlighet att köpa mobil 1 5w-50 till ett bra pris. Funkar denna olja eller är varmviskositeten för hög?`

Skulle behöva lite utredning av begrepp och vad olika varmviskositet ger för olika egenskaper.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Varför satsa på dyra märkesoljor när det fungerar aldeles utmärkt med billigare oljor, exempelvis biltemas 5w40 eller 5w50. Den klassningen duger gått åt en 12 år gammal bmw.

Skillnaden på en 5w40 och 5w50 olja är att den senare håller viskositeten bättre vid hårdare körning (högre värme). För vardagsbruk räcker det dock alldeles utmärkt med 5w40.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hehe, är medveten om detta då jag läst väldigt många oljetrådar. NU är det så att priset för mobil 1 oljan är mkt bra samtidigt som det känns bättre i själen att hålla i en märkesolja även om förnuftet säger att biltemas olja är utmärkt.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det köper jag ;)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tror inte man kan ha för hög varmviskositet =) Ju högre desto bättre. Mobil 1 är en av de bästa oljorna du kan hälla i. Den fungerar kanon i din M50 motor!
Jag har läst här på forumet att Mobil 1 kan orsaka läckge i gamla packningar. Har dock ingen egen erfarenhet av detta. Personligen så hade jag undvikit en sådan olja till biltypen och kanske satsat på Valvoline MaxLife istället. Din bils ålder och förmodade miltal passar mera ihop med den oljetypen. Men det är säkert inget fel på Mobil oljan, och varm viskositeten (tjockleken) spelar nog mindre roll vid "vardagskörning". Dock så har jag läst på forumet att hög varmviskositet kan inverka negativt vid stark värme (typ semester i Italien och liknande), då oljan blir så pass tjock och trög att pumpa runt. Jag har för mig att det var Castrol RS 10-60 den tråden handlade om. Du hittar kanske en del med sökfunktionen.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hm, eftersom jag kört på en 5w-40 helsyntet utan problem tills nu ser jag ingen anledning till att mobil oljan skulle orsaka läckage..

Högre varmviskositet ökar friktionen vid varm motor, right? Borde vara negativt för soppaförbrukningen eller?

Nån som kört på denna i sin m50 med erfarenheter?

// Johan

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Högre viskositet betyder enbart högre viskositet. Dum mening kanske.. Men det är allt det säger. Högre viskositet betyder högre friktion, sant. Men det kanske är just en viskositet som passar motorns skick och toleranser. Därför kan man inte generalisera för mycket. I nya motorer används numera (ofta) 0w30 0w40 (har även sett 0w20), detta mycket pga att få ner soppaförbrukning. Högre varmviskositet än så är inte så nödvändigt vid normal körning. Använder du bilen liter hårdare emellanåt, tex bankörning så kan en högre viskositet vara lämplig. I aktuellt fall skulle jag säga att du inte förlorar nåt märkbart på en 5w50.
Powermac,
Stark värme som du nämner sänker viskositeten och gör den tunnare varför det argumentet (att den blir tjock) är väldigt märklig.

Länk
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Kanske ska tillägga att bilen inte körs och inte kommer köras på bana, men självklart gasar man emellanåt.

Mestadels körs den dock på landsväg eller normal stadskörning.

Är det någon som argumenterar för att jag ska sälla mig i ledet och köpa biltemas 5w-40 olja som så många lovsjunger? 10 liter kostar ju lockande 499 så priset känns självklart helrätt, lite erfarenheter tack!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Helt klart en bra olja. Inget du behöver oroa dig för. Kolla specarna och jämför.

Det billiga priset beror ju på ett "stulet" recept, förmodligen köpt billigt. Dvs inga utvecklingskostnader. Ingen marknadsföring. Samt vad jag skulle gissa, ett mindre påslag än vad normala bensinstationer, märkeshandlare har.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som några redan är inne på är det inte bara fördelar med en hög varmviskositet. Högre varmviskositet (och hög kallviskositet innan oljan är driftsvarm) ger högre friktion relativt en olja med lägre viskositet av samma basoljetyp och med motsvarande additvipaket. Den högre friktionen leder främst till att oljetemperaturen stiger (vilket är negatvit då det påskyndar nedbrytningen - grundregel en höjning med 10 grader C halverar oljans livslängd)

5W40 räcker gott och väl för säkert 98% eller mer, av alla bilförares egentliga behov.

Visst är "märkesoljorna" av senaste snitt något bättre än Biltemas syntetolja, men skillnaden är inte jättestor, framförallt inte om man har relativt normala oljebytesintervall och en lite äldre bil som inte kräver de senaste specifikationerna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Det var det som var gunden till denna tråd, jag hade fått för mig, med rätta verkar det som, att en 5w-50 olja kanske inte är optimal för min motor.

Har bara kört 500 mil på den valvoline olja som jag har i nu, men eftersom förra ägaren slarvat med det sista oljebytet och låtit bilen gå 2000 mil på det oljebytet är jag inne på att byta nu för att rensa ut skit och annat otyg.

Det känns ju inte bra att byta ner sig i kvalite så att säga, får se hur jag gör.

Men som vanligt så vet man inte vad som finns för dagen i dunken hos Biltema. Något som i alla fall jag har svårt att leva med. Men det är jag det... Märkessmörjor må vara dyra men mitt psyke är mig kärt. ;)
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Stämmer det? Jag menar är den kvalitets klassificerad borde innehållet vara detsamma oberoende av förpackning?

Vet att bromskivor o dyl. köps från billigaste ställe, men om olja är klassificerad borde detta som sagt borga för garanterad kvalite.

Visst det skall stämma, absolut. Men när såg du någon som testade oljan i butiken senast? ;) Jag säger bara att jag inte vet vad som är i dunken, inget annat. Det stämmer säkert, nog... Samt att klassnigana bara anger en del av sanningen av dunkens innehåll. Det finns fler ospecifierade parametrar vad jag förstår, men jag kanske har fel. Och det lär absolut stämma får vi hoppas. Kanske Johan B kan förtydliga. ;) Men det är väl som med bil reservdelarna som följer tillverkarens specar men inte motsvarar orginal produkten på alla punkter? Fast vad vet jag...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det är mindre "mystiskt" än vad många kanske tror!

Klassningarna görs oftast av additivtillverkarna, som garanterar att oljan kommer att klara vissa specifikationer om den tillsätts i en viss mängd i en förutbestämd basoljekvalitet. De olika basoljekvaliteterna är av standardiserad typ.

Skulle det komma ut att någon fuskade med klassningarna, skulle det "ta hus i helvete", så det kan man lugnt säga att ingen vill bli ertappad med byxorna nere. ;o)

Således kan man säga att man kan lita på de specar som står på dunkarna, åtminstone så länge de har en tydlig märkning om vem som "står bakom produkten" (i detta fall Biltema).

Det jag glömde i mitt förra inlägg:
Högre friktion ger givetvis också högre bränsleförbrukning och lägre motoreffekt, även om vi kanske talar om max 1-3% i detta fall.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Då var mina aningar skapligt välgrundade.

Får tacka för alla kloka inlägg och åsikter. Förmodligen köper jag mig biltemas 5w-40 och byter var 500'e mil.

Jag resonerar då att jag har råd med detta medan jag hade varit mer tveksam om jag fortsatte med tex valvoline som kostar cirka 600 :- för ett oljebyte.

Vettigt resonemang eller ej?

Visst, men när kollade någon senast vad som är i dunkarna. Om någon stor tillverkare typ Castrol, mobil, Valvoline med flera uppdagades med fusk så skulle deras verksamhet och varumärke vara pestsmittat för all framtid. Men om en lågpriskedja skulle uppdagas ha köpt hem "fel" olja i dunkarna så skulle det på sin höjd bli en återkallelse av produkten eller liknande och business as usual. Men som sagt, vem vet, inte jag i alla fall. Jag är väl bara lite paranoid. He, he... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.