AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
713

komp på 4v teknik

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hur pass högt vågar man gå i komp på en 4 ventils maskin. 12 bör knappast vara för stora problem men vågar man sattsa ännu högre? 12,5-13???

/Pelle
Ska du köra på vanlig macksoppa så tror jag att så värst mycket mer än drygt 11:1 inte ger mer effekt, då kan du inte köra lika hög tändning i stället.
Det är ju skillnad på vad som går att få att funka utan spikningar och vad som ger max effekt.

Ofta kan riktigt högt komp ge låg för brukning på lätt belastning men sänka toppeffekten.
Många moderna bilar med knacksensorer ligger redan lite väl högt i komp original, det är inte i kompet det sitter om man vill ha mer effekt alla gånger.
Kan tom vara tvärtom sägs det.

Sen är det ju så olika på olika motorer också, beror på hur väl kylningen i toppen funkar, fyllnadsgrad vid olika varvtal, styrsystem etc, etc.

Själv kör jag 11,25:1 i en 2,8 M50 Vanosmotor och den funkar klockrent utan spikningar, men jag har inte gjort någon effektmätning med olika komp så jag har ju ingen aning om det kanske redan är onödigt hög komp eller om det finns mer att häma.
Herr Sandberg (Koni) har väl 12.5:1 i komp i sin S50 med 390hk, osäker på vad han kör på för soppa. Men han läser kanske det här och fyller på.

M52B20, har 11.0:1 orginal och funkar fint på 95oktan.
En grej till som påverkar max komp man kan ha är cylinderdiametern, ju mindre desto bättre i princip, därför som 2-litarna kan ha högre komp.
Men jämför man M50B20 med M50B25 så har faktiskt B25 något högre litereffekt trots lägre kompförhållande.
Största anledningen till högre komp på B20 är antagligen att den går billigare på landsväg då, när den ligger och varvar 3000+ med låg fyllnadsgrad.
Funkar på 95 oktan gör den säkert, men jag tror nog den helst vill ha 98, står det inte så i boken?
Risken är ju dock att man får tag på kass 98 som legat och osat länge på macken... Inte så många som tankar det i dagens läge skulle jag tro.
Nej det finns ingen rekomendation om 98. Varvar under 2000 i 90. Tror jag har 140 vid 3000. Men det är för att det är automat:)

Så ditt resonemang håller säkert.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.