AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.785

Min 530 V8 är slö och rycker sig fram + drar mycket soppa

Sida 1 av 2
Det började med att jag tyckte bilen drog mycket soppa, nästan 2L /mil. Fick idag problem med att bilen började gå ryckligt, har ibland ingen kraft känns det som. Den vill nästan lägga av, men sen kan den vakna till liv och gå hyfsat bra men väldigt slött. När jag kör kickdown händer ingenting. Det känns dock som att den går på alla cylindrar och den går jämt på tomgång och om jag gasar utan belastning så går den också jämt. Det är när man påfrestar motorn som den blir slö. För övrigt så såg jag att det var lite olja vid tändspolarna och tändstiften som läckt från vent-kåpan. Det kan väl inte vara det som orsakar detta, eller? Vad tror ni det är för fel? Jag hoppas på soppa filtret, tänkte byta det så fort som möjligt.

Tack på förhand!
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Visste inte att 530 var en V8 ??

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
530 E34 -93 till -96 är med "lilla" åttan på tre liter och 218 hk.

///Micke
Min cabrio Länk
Med stor sannolikhet har du fått ner olja i tändstiftsbrunnarna. Ta ur de bakre tändhattarna och inspektera/rengör med elspray trasa och tryckluft.
Jag kom på att det kan ha att göra med att jag innan förra "fulla tanken" slog i 2-3 liter soppa som stått garaget (och nu börjar jag undra om det inte var gammal cross soppa med två takts olja i, men jag trodde det var vanlig 95 oktan gräsklippar soppa). Detta gjorde jag pga att jag hade så pass lite soppa så bilen inte ville starta. Iaf så åkte jag och köpte Injection Cleaner idag, samt tankade upp den full med Shell V-Power. Till min förvåning gick bilen bättre på en gång. Men den går fortf inte riktigt som den ska, har problem med att varva fullt ut, blir rätt slö efter 4000 varv. Fast kanske får köra en tank innan jag märker riktig skillnad. Tänkte rengöra stiften (ev köpa nya) som lelle säger + byta soppafilter och vanlig olja/filter. Har ingen aning om när bilen är servad sist då jag haft bilen i min ägo endast en månad och förra ägaren hade inte så värst mkt service papper heller :/ Ren slöhet av mig att jag inte servat den!
Hoppas det inte var diesel då!
Det kan ha varit diesel i dunken en gång i tiden, men det var bensin i när jag tankade bilen iaf. Kan det ha påverkat motorn så pass om nu det fanns lite spår av diesel? Hur påverkar tvåtakts olja en bilmotor? I fall jag hade crossbensin så var det isf 2-3% tvåtakts olja i, men bilen borde ju gått kasst isf när jag tankade den på nästan tom tank med den soppan? Det var inte förns efter 40 liters förbrukad "ny tankad" bensin som den började gå konstigt. Iof var det igår när det började ös regna och blev fuktigt och kvavt, kanske var pricken över iet =) Äh jag orkar nog inte spelulera mer =) Får bli en stor service nu!
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
tror inte det har med bränslet att göra...tror på bränslefiltret eller som "bmw-lelle" säger...

mvh andreas

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
diesel = idet närmaste samma sak som injectionclean. smörjer å rengör

schnellfahrer baumvelt
mika: endast diesel?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja endast diesel

schnellfahrer baumvelt
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Diesel är det bästa rengöring!!!
Det spelar ingen roll hur skitigt nåt är - diesel löser upp all skit!
O är billigare än alla andra rengörings smörja o gega.

Peter
Juhas 530i
Sen så får man inte glömma bort att Diesel luktar gott!
Så att tanka diesel med tom tank är ingen fara menar ni?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
en bensinare tankar man bensin i å en diesel bil tankar man diesel i.

schnellfahrer baumvelt
Va
46
Van-
525iA Touring Topasblau -01
Om du kör på det blir det nog inte lika roligt. Men däremot så att slå i ett par deciliter diesel i en halvfull tank bensin ska nog inte göra någon större skada.
Jag måste tilllägga att bilen är svårstartad ibland, oftast på morgonen och värst är det om den stått i nedförsbacke. Den startar lättare när den stått plant.. Vad kan detta bero på?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
svärmors opel hadde en hjälppump som inte gick.som gav liknande symtom man fick dra på startmotorn en 6-7 sek felet där var ett relät till hjälppumpen som var bränd. tillägas kan att opeln hadde en bachosprakare inmonterad ... du kanske har dåliga spridare som inte håller tätt.dessa kan koksa igen.
jag plockadde isär min v6 på forden å spridarna var ordentligt skitiga på den..

kan vara ide att prova antingen 4-5 dl diesel i en fulltank med soppa eller injection clean sedan ska du ut på en lång styrning.så att medlet får verka.

schnellfahrer baumvelt
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Det kan även bero på täppta katallysatorer eller lösa insatser, skramlar det ibland i kattarna? Har själv haft problemet på en 540 och enligt min verkstad är det mycket vanligt på V8:orna.
Inget skrammel. Men det borde inte bero på nått sånt, det verkar som nått "glapp". Det kommer och går lite då och då. Nu har jag kört med motorvärmare samt stått med bilen parkerad i uppförsbacke och då strular den inte. Verkar va nått som läcker när den står i nedförsbacke så den blir sur lr dyligt. Men vad? :S Spridarna sa nån, hur gör jag på bästa sett ren dom? Lägga i nått bad med sprit lr så? Ska pröva med att byta soppa filtret och stift när jag får tid. Kollade luftmassemätaren idag och den såg ren ut iaf.
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Min 540 gick bra på tomgång och låg belastning, men gasade jag så gick den kass, fick stänga av bilen, och starta igen och köra lugnt, något nödsystem troligen. Tog lång tid innan BMW hittade felet, dom gissade på spridare, bränslefilter, tändstift, tändspolar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.