|
|
|
|---|---|
|
Vad händer om man lägger ett bud (www.ebay.de) på en bil i tyskland och vinner auktionen. Måste man betala för bilen då eller kan man åka dit och om inte bilen är som man förväntar sig så drar man sig ur köpet? Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk | |
|
Genom att ge ett bud så förbinder du dig att köpa bilen om det blir det vinnande budet. Det skulle vara om försäljaren uttryckligen skrivit i annonsen att han tillåter andra villkor, men det är kanske inte så sannolikt. Bättre är nog att titta på bilen innan man budar. /Olof |
|
|
Som Olof säger är ett bud bindande. Förvisso hamnar du knappast i fängelse om du backar ur affären, men handlar det om mycket pengar kan du få lida både ekonomiskt och juridiskt, så undvik ALLTID att bjuda på saker du inte är 100 på att du vill ha och läs ALLTID villkoren som säljaren satt upp för leverans och betalning INNAN du bjuder. För varje utlänning (alltså person som inte är bosatt i Tyskland) som drar sig ur affärer på eBay så blir det färre och färre tyskar som accepterar bud från utlänningar (återigen personer som inte är bosatta i Tyskland) och så vill vi ju inte ha det. :) |
|
|
Nej ja har ingen lust att bjuda på bilen före ja sett den, men den verkar vara i ruskigt bra skick och är PRECIS vad ja letar efter... Ett alternativ är ju att få någon i tyskland att kolla på bilen sedan bjuder man på den, men de e ju inte alla som har turen att känna någon där nere... Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
Om du ser till att få stora och bra bilder i massor och servicebok och Brief faxat till dig så bör du kunna göra dig en ganska bra bild av skicket. Fråga också säljaren om han accepterar att du kommer att åka långväga för att hämta bilen och att du vill ha möjlighet att dra dig ur om bilen inte motsvarar det han säger. Inte säkert att han vill/orkar gå med på det, men det är ju värt ett försök om det verkligen är precis vad du letar efter. Och du kan ju alltid utnyttja detta forums kunskaper genom att länka till bilen. :) Lycka till iaf! |
|
|
Man kan ordna en motsvarighet till "M-test" i tyskland för ca 200-300Euro från Sverige. Tag kontakt med en sk "Gutachter" i närheten där bilen finns o gör upp med honom. Hade kontakt med en sådan i tyskland för nåt år sen (hittade på mobile.de) o han skulle provköra bilen, dokumentera brister,mäta lackdjup osv, ett ordentligt konditionstest, kostnad 220Euro + resekostnad för honom till objeket. Länk |
|
| Dawwe - Kanonbra tips! Hade ingen aning om att det fanns. | |
|
Får kolla upp de där.. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
länk till bilen vore kul. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Är rädd för att den kommer bli lite väl dyr... Länk Men satan vilken pärla de verkar va! Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
Jag har både köpt och sålt bil på Ebay(I England men det funkar nog som i Tyskland) Det ligger i säljarens intresse att beskriva bilen på ett korrekt sätt. Stämmer inte skicket så kan man alltid dra sig ur affären med hänvisning till att beskrivningen inte var korrekt. Det hände mig när jag sålde min Jaguar XJS V12. Jag beskrev den lite för positiv och fick till ett par bra bilder där inte rosten syntes så mycket. Vinnaren av auktionen förväntade sig en bil i perfekt skick och drog sig ur... MVH/Dan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.