AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.385

Varför tänker inte bostadsbolaget?

När jag kom ut till bilen i eftermiddags och skulle åka till jobbet ser jag att bostadsbolaget har varit och klippt grässlänten framför parkeringen med en trimmer, vilket har fått till följd att de 4-5 bilarna som stod parkerade där (inklusive min) hade en lager med gräs på motorhuvar, tak och skärmar.

När jag skulle ta bort den del av gräset som inte hade brännt fast känner jag också att det är fullt med grus i gräset som de har blästrat bilarna med. Min bil hade kanske inte världens mest fräscha lack innan heller, men det har definitivt tillkommit en hel del små stenskott efter gruset och gräset de har sprutat över bilen. Också en hel del inbränt gräs.

Dessvärre hade inte bostadsbolagets kontor öppet när jag upptäckte det hela, men jag tänkte ta mig dit imorgon och gnälla. Är det rimmligt att kräva att de står för en polering av bilen?

Varför tänker man sig inte för när an håller på med att klippa gräset, så svårt är det ju inte att spruta skiten åt andra hållet...
Det blir nog svårt att bevisa åverkan. Hör med dina parkeringsgrannar för om fler anmäler det hela så kanske dom lyssnar, vem vet...
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Råkade ut för samma sak förra året dock var det kommunen som hade varit och klippt. Jag ringde och härjade på dom lite, så tillslut gick dom med att betala en tvätt på bilen. Men det var också allt jag fick.

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
Tag kontakt med förvaltaren och gnäll lite. Sommarjobbade några veckor för några år sen som fastighetsskötare och om medlemmarna klagade till förvaltaren så fick man höra det. Dock inte så att JAG gjorde åverkan på nån bil då ;)

/Olof
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Micke_gbg:
Ta regnummer på de andra bilarna så kanske ni kan göra någon gemensam påtryckning.

//Stenback
Har nu kommit hem från jobbet och har fått jobbat av mig den värsta ilskan, men jag kan säga att om jag hade kommit ut till bilen medans personen klippte gräset hade jag nog tagit trimmern och tryckt upp den i rectum på vederbörande, på tvären...

Ska imorgon bitti upp till fastighetsskötarens kontor och ta reda på vem/vilka det är som klipper gräset här, om det är de själva eller om det är något annat bolag.

Sedan får vi se vad de säger om ev. ersättning för tvätt och dyligt. Återkommer om det.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag fick ett stenskott av en gräsklippare för ett par veckor sedan. Det blev en rejäl bula på X5:an, men jag tyckte företaget som klippte gräset var mycket tillmötesgående. De stod för en proffsig omlackering, så resultatet var mycket bra. Tyvärr drar det med sig andra olägenheter, som att städa ur slipdamm från hela bilen och hämta/lämna bil hos lackfirma. Men samtidigt så händer olyckor, och det är ingen idé att hetsa upp sig över extraarbetet.
Har de skadat din bil så är de absolut skyldiga att reparera den, men det svåra kan vara att bevisa vad som har hänt....

Mvh Johan
Var och pratade med dem idag och blev uppmanad att skriva ett brev med mina ekonomiska krav så behandlar de det sedan på samma sätt som andra ersättningskrav (när de t.ex har sönder saker i en lägenhet när de är där och jobbar eller liknande).

Han tyckte givetvis att det var oförsvarbart att klippa gräset på det sättet så att det skvätter mot bilar, människor & dyl. Han "lovade" också att det inte skulle hända igen. Han undrade också om det var några skador på bilen, jag sade då att jag inte har vågat titta så ingående än och att det är svårt att se innan jag har fått bilen helt ren, men de eventuellt märken som har blivit lär ju gå bort vid en polering.

Så det är väl bara att få tvättat och polerat bilen och författa ihop mitt brev och bifoga kvittona.

Johan: Visst är det så att olyckor händer och det är i sig inget att hetsa upp sig för. Men att sånt händer pga att människor inte tänker på vad de gör i sin yrkesroll är inte försvarbart. Det är ju inte så avancerat att vända sig ett halvt varv så att det skvätter åt andra hållet. Gör man det precis i början och sedan vänder sig om för att man upptäckte att det skvätte åt fel håll så må det vara hänt (givetvis är de ju ändå ansvariga för ev. skador som uppstår då), men som i det här fallet när de har gått längs hela parkeringen och skvätt ner precis alla bilarna som stod där vid tidpunkten. Då känns det inte som att det är ett misstag i ordets vanliga bemärkelse utan snarare ett misstag att ha den personen på ett sådant jobb.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Micke_gbg:
Med tanke på att det är sommarlovstiden nu så kanske gräsklipparen i fråga inte var speciellt erfaren.

//Stenback
Stenback: I så fall är det ju ännu större anledning att tänka sig för vad man pysslar med. Och framför allt, större anledning för bolaget att ta sig tid att ha upplärningsperioder.
Fast nu verkade det vara deras ordinarie personal som hade klippt.

hur som helst så var jag och tvättade av bilen igår och kunde konstatera ett flertal mindre helt färska stenskott på bilen under gräset.
Ska nu i helgen ta ett snack med de andra drabbade också.
Stenskott rår ingen polering på.

///Micke
Min cabrio Länk
Micke Olsson: Nej, just därför... Hade det bara varit smårepor hade en polering räckt gott och väl, med stenskotten blir det ju lite mer arbete, coh därmed också dyrare (eftersom jag inte tänker göra det själv om man kan få bostadsbolaget att stå för det). Därför tänkte jag också ta ett snack med fler av de drabbade för att se om de också har fått stenskott.
Exakt, det var det jag menade.

///Micke
Min cabrio Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Skulle hämta min bil på en parkering i centrala Göteborg och kommer på en av gatukontorets städare med en högtrycksspruta. Han städade bort vinterns grus under och runt parkerade bilar och det var ingen vacker syn. Alla bilar var helt nersmutsade och gruset smattrade i lacken. Som tur var så hade han inte kommit till min parkering än och hann fly iväg från eländet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.