AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.464

Vad pysslar oljelampan med?

Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
God eftermiddag!
Jag köpte en Bmw Alpina B3 3,3 Coupé -00 för nån vecka sedan och direkt tändes oljelampan, jag fyllde då på en liter olja och en vecka senare ( torsdagen 8/6 ) gjorde jag oljeservicen (det va dags).
Men nu varje gång jag startar bilen och den varit på ca 10sekunder så tänds en orange oljelampa men efter bara ca 20sekunder släcks den igen.
Några tips på varför den håller på sådär?

MVH/
Jonatan
Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
Bara för att klargöra så lyser den alltså inte rött, utan mer av ett orange/gult sken.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Jonatan
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kolla så nivån ligger vid max, på min 540 larma den strax under "halv tank"
Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
Känns ju underligt att den skulle ligga på annat än MAX 6 dagar efter oljeservice? :/
För det första måste jag gratulera till ett trevligt bilköp

Vet inte exakt vad din bil vill dig.

Här följer två exempel på liknade situationer jag varit med om.

Jag råkade motortvätta min oljetrycksgivare och alla kablar runt om för bra.

Då fick den för sig att det inte var ngt oljetryck ibland.
Inte så kul STOPP ÖLDRÛK !!
Självkart sket man nästan på sig. När man dragit ur bilen på motorvägen.
Efter bogsering och krånglande så plockade ner tråget och väntade mig att se pumpen i småsmulor i tråget.
Satt lika fint som jag lämnade den för två år sedan.

Byggde då en liten test anordning för oljetrycksgivaren. Då jag starkt misstänkte att den var boven.
En bilventil (från ett MTB däck) eltejp och en bit vattenslang som passade på givarens gänga samt två slangklämmor och en skvätt olja.
Sammanfogade ovanstående till ett finmekaniskt testinstrument.
Kopplade på en cyckelpump med tryck mätare och kollade hur lampan i bilen betedde sig. Min givare var på 0,5bar.
Givaren var dum. Torkade ledningarna till den i motorrummet och lindade om dem.
Då funkade det utmärkt.

De kanske motortvättade bilen innan ditt köp så det blev fukt kvar i ledningarna. Tycker dock att du inte skall köra om du inte vet vad felet är.
Säger inte BCn vad det är, kan bara vara oljenivå den gnäller på.

En kompis hade liknaden problem men då sa bilen till i tid och otid. Efter laborerande med oljemäng i ett bra tag så hittade han felet. Kabeln till nivågivaren var av. Observera att den inte varnade hela tiden utan när den själv tyckte att det var dags att skrämmas lite.

Tycker inte du bör köra förrens du vet vad den lilla lysande lampan betyder. Är det oljetryck så kan det ju gå riktigt illa!

-Phil
Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
Efter 24sek tänds den och 15sek senare släcks den.
Kan det vara att bilen kontrollerar om det finns olja kvar eller att den kör en slags "motorcheck"? Kan jag ha sån tur eller är det nåt är är fel?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
"Känns ju underligt att den skulle ligga på annat än MAX 6 dagar efter oljeservice? :/ "

> Det är inte ovanligt att verkstäder slarvar med att kolla oljenivån, jag känner tom fall då de glömt fylla på olja överhuvudtaget...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
Det är med högsta sannolikhet en defekt oljenivågivare. Min E46 328 uppförde sig exakt så. Det är ett typfel på M52TU maskinen.
Nu vet jag inte om 3.3an är en uppborrad 2.8 men sannolikheten att de är oljenivå givarefel är för mig väldigt hög.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Al
24
AlpinaJonatan
Alpina B3 3,3 -00
tack för alla svar!
Jag ska kolla sticken igen och kasta i en flaska olja så fort jag får tillbaka bilen från rekonditioneringen...annars får de la bli en ny nivågivare...
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Vad kostar en ny oljenivågivare?
Kan man byta det själv, i sådant fall, finns de någon ritning på hur man gör det?
De kostar ungefär 1000 kr att få den utbytt + ny olja + filter då.
Den går säkert att byta själv, tappa ut oljan först bara :)

Länk
fjamsetramsa
Varför i hela världen kör man inte in hos BMW o frågar när det kan va nått riktigt allvarligt som kan sabba hela motorn?
Fjamsetr: När en nivå vakt som säger "nu är de lågnivå" med en digital signal och du vet att du har nivå, vad är de då som känns så kritiskt att hela motorn kommer att paja?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.