AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.496

Störningar vid uppgradering av ljudanläggningen

la
376
lappen525
520D Touring -10
Hej

Har tröttnat på det dåliga ljudet så jag har uppgraderat ljudanläggningen men det blev inte bra.

Köpt ett nytt framsystem,baslåda och slutsteg samt en högnivå->lågnivå omvandlare.

Nu när jag monterat in alltihop så har jag fått ett störande ljud i högtalarna.Men bara vid vissa frekvenser och det låter som högtalaren slår igenom eller det skramlar i dörren.Efter en massa felsökning så har jag kommit fram till att högtalaren är det ingen fel på för jag har testat den i en annan bil och där låter det bra.Och det är inget fel på dörren heller.
Troligtvis så är det omvandlaren som spökar.

Är det någon kvalitets skillnad på omvandlarna?
Den jag har köptes på Brl men ska testa en från Mds istället för att se om det bli någon skillnad.

Ingen annan som varit med om samma fenomen.
Lars Jakobsson
Hej, kör också med en från BRL, den funkar alldeles utmärkt...

Dock har jag enbart negativa upplevelser av MDS grejer.

Min älskling: Länk
la
376
lappen525
520D Touring -10
Ja vad fasen gör man då?

För tydligen så får jag in störningar och det är mellan stereon och slutsteget.

Vill ogärna försöka mig på trixet att fixa lågnivå från stereon.
Robsarve
Är det tätt under där du monterat högtalaren? På t.ex e39 så är hålet inte riktigt standard, så det kan behövas tätlist eller nåt liknande för att få det bra.

Länk till installationsguide e39:
Länk

tycker Erik

la
376
lappen525
520D Touring -10
Det har jag tänkt på och där har jag limmat dit en isolermatta så det sluter tätt.
Men nu är det inte det som gör att det låter illa utan det är någon sort distortion vid låga frekvenser.
Har som sagt testat högtalarna i en annan bil där det finns riktig lågnivå och där låter det bra.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Är det ingen mer som har haft det här problemet och har någon lösning?
se
661
seb_540
328i M F30
Kör du fullfrekvens till dina nya 5,25" högtalare? När jag gör det tycker jag att det blir en del skrammel (typ som om högtalarens gummiupphängning slår i dörrsidan) - köpte ett 100hz filter (har separat subwoofer) och kopplade på, låter bättre när inte 5,25orna måste jobba med lågbas.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Jag har ett passivt delningsfilter men jag tror inte att det spärrar för lågbasen.
Men jag tycker att det vore konstigt om det är ett fullständigt kit att det inte skulle gå att spela utan att köpa något extra filter.

Det konstiga är att det låter mer illa i den högra högtalaren och skiftar jag på lågnivåkablarna in i steget så flyttas distortionen till den vänstra.
Visst kan jag testa att koppla på ett extra filter för att höra hur det blir.

Men boven i dramat är nog den urursla cd-spelaren med inbygda slutsteget
se
661
seb_540
328i M F30
hm, har din bil handsfree? Jag följde eriks mektips om nya högtalare och koppla in HF på endast vänster sida - funkade inte, fick grava jordstörningar tills jag fimpade HF högtalarsladden.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Eriks mektips gäller inte om man monterat extra slutsteg då får man mont separat högt till HF:n , förslagsvis 3":are i panelen under handsfacket.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Jag har inte inte handsfree.

Förstår ingenting :(
se
661
seb_540
328i M F30
hewi, ah, trodde det löstes med ett HF mute signal via relä som bröt remote kabeln till steget... så gjorde jag, och allt funkade - men med svåra jordstörningar.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
seb: Du måste isåfall även reläa högtalarkabeln från steget så bör det funka men det påverkar kanske ljudet på den kanalen så därför mont jag separat HF högtalare.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Har köpt en annan högnivå->lågnivå omvandlare,en dyrare variant för att testa.
Skulle det inte bli bättre då får jag köpa ett filter som blockerar dom frekvenser där störningarna ligger.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Nä nu blir jag fan tokig :(

Nu verkar det som huvudenheten har pajjat.
Får bara ljud ut i den ena kanalen och det enda som kommer ut ur den andra är diskant.
Har felsökt men inte hittat något fel på övrig utrustning.

Nu tror jag att jag skiter i det är och köper en monteringsram och sätter i en riktig stereo istället för den där skiten.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Ja nu har jag bytt ut stereon mot en en Pioneer.
Köpte en monteringsram och det blev inte så tokigt.
Om det är någon som vill se hur det blev säg till så lägger jag upp lite bilder.

Men det konstiga är att störningarna finns fortfarande kvar :(
Inte lika mycket men dom kommer fram ibland vid vissa frekvenser.
Ska testa med olika filter för att se om jag kan få bort dom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.