|
|
|
|---|---|
| Funderar på att chippa min 328:a -95. Har tittat på Superchips som skall ge +15hk. Någon som har ett bättre förslag? I så fall, hur många hk extra och vad kostar det? | |
|
chippa en sugmotor är ju fullständigt meningslöst. 15 hästar är ju ingenting, beror ju visserligen på hur effektkurvan och vrid kurvan ändras, kanske blir bättre bottendrag. på en turbomotor däremot så ökar man ju lätt effekten med 25% med chip, och uppskruvat laddtryck. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Vad jag har hört så är Unichip det bästa, justeras in på rullande landsväg och kan utan större mek flyttas med till nästa bil vid bilbyte, men det kostar ju en slant, ca 6000:- Annars säljer Qvarnis på www.itsfun.nu chip från JWR för 1500:- Funderar själv på ett JWR-chip till min 325:a. www.malte-racing.com |
|
|
Just det...enligt Qvarnis ger JWR-chippet ca 12-15hk extra på ex. BMW 325i/525i 24v, detsamma torde väl gälla 328. www.malte-racing.com |
|
|
Hur bra drag är det i en diesel då? Köp en riktig BMW istället dannej! |
|
|
Dannej, är det inte så att det är rätt friskt drag i en 525TDSA? Har för mig att jag sett det.... ;) [ www.tocnet.nu ] |
|
|
det är ganska bra drag i dieslar med, dom har ju i alla fall fläkt. Matte328> och jag har inte köpt min bil för att den ska gå bra, hoppas du inte heller tror du har en F1 bil. jag bara undrar vem som ens orkar lägga ner jobb för 15 hästar extra? inget man betalar för i alla fall, köp sportluftfilter, märks väl ungefär lika mycket. och om jag ska försvara diesel bilar... kan du hitta en bensinare som drar min, och ändå går 35 mil på 100:- det skulle jag vilja se. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag har chippat min sugiga bil och den märks visst!!! Varvskydd flyttat till 7000rpm så nu gör den 0-100 på nästan 7 sekunder pga att man kan köra på 2:an. Sen kommer jag upp i 230km/h (har använt det som referens) ca 500meter tidigare vid fullt pådrag på samma sträcka. 0-150km/h går sekunden snabbare...... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
ja, men det beror ju inte på effekt topp ökningen, utan på varvstopp och bättre drag över hela registret, jag vet inte hur kurvorna ser ut. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Alltså är det inte meningslöst att chippa en sugmotor. Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
vad jag menade var att det märks betydligt mer på en turbo matad motor. alla chip ger ju en ökning på 20% medans på en sugmotor kanske bara 5-10% personligen så skulle jag ju tillexempel inte ge 6000:- för 15hk. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
netsix |
1500:- kostade mitt hos JWR (genom Qvarnis annars 2500:-) och det var värt varenda krona. Fartstoppet försvinner oxå :) /netsix |
|
Dannej; menar du att du tar dig 35 mil på 100:- Då köper du väl knappastdieseln på macken väl..?! www.malte-racing.com |
|
|
nä, då är det riktigt nödfall om man köper diesel på macken, finns det dom som gör det verkligen? tankar diesel på macken alltså. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej; Om man fyller bilen med diesel från farmartanken så känns det väl inte som att man kan argumentera om att den går billigt..?! Det är som om jag skulle tjuvtanka (vilket ju inte heller är tillåtet) min på macken och sen hävda att den går 35 mil för 0:- www.malte-racing.com |
|
|
är det olagligt att köpa billiga saker? visserligen så är det ju inte helt tillåtet, men vill du sno bensin så är ju det upp till dig. du tycker det är lika hemskt om jag lastbilsreggar bilen med då? lika mycket fusk, sparar 7000:- i skatt om året. kostar 8600:- nu, sen kostar den 1050:- Vill man skänka bort sina pengar i onödan ska man väl fan inte ge dom i skatt, gör mer nytta som välgörenhet då. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej; Vill bara klargöra att jag egentligen struntar fullständigt i vad du gör MEN det är lite skevt att hävda att man kommer långt i sin bil för lite pengar när man gör det på ett sätt som inte är lagligt. Självfallet är det är inte olagligt att köpa billiga saker, förutsatt att dom sakerna är uppkomna på ett hederligt sätt. Du skriver att det "inte är helt tillåtet" att tanka från farmartank, antingen är det väl tillåtet eller så är det inte tillåtet.. Jag vet att många på vischan gör så och det är upp till var och en hur man väljer att agera men om jag gjorde det så skulle jag knappast skrävla om det på detta forum. www.malte-racing.com |
|
|
vilket gnäll, vem fan bryr sig. om jag ska förklarar det här: min far har ett företag, får alltså dra av skatt och moms på dieseln när det går till hans företag, vilket i princip innebär att det är lagligt så länge han kör bilen. Om du tror att jag är den enda i hela sverige som kör på billig diesel så kan du nog tänka om, jag undrar om det överhuvudtaget finns någon som är så trög att dom kör diesel och inte har tillgång till billig diesel. Det finns väl många som kör gratis som du säger, så kallade smitare, blir du så upprörd över att jag kör billigt så kan du ju börja med det. och då kan du hävda att du kör billigare än mig, inte fan blir jag sur för det, så jag tycker inte du behöver bli det på mig heller. eller är det den vanliga svenska avundsjukan nu igen? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag är vare sig sur eller avis så torka tårarna nu. www.malte-racing.com |
|
netsix |
Vilka hårda ord grabbar :) dannej Räkna in skatten i milskostnaden så blir det inte lika billigt. /netsix |
|
sant, men jag har tjänat in skatten efter 800 mil om året, lasbilsreggar man så tjänar man in det även om man inte kör, kostar bara 1050:- om året då. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.