AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.364

Vart leder det lilla dräneringshålet i tanklocket på E-39

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Har efter att jag retat mig på att hela tiden behöva torka ur vatten ur tanklocket vid tvätt, konstaterat att det finns en liten dränering ur utrymmet för tanklocket.

Tar man bort luckan och tittar väldigt noga till höger så ser man att det finns en antydning till ett litet dräneringshål. Jag åkte då ut till en bilskrot och letade reda på en E-39:a och petade rent i hålet som var fyllt med massa som man limmar ihop plåtarna med. Hålet ser ut att vara dränering för utrymmet.

Min fråga är nu om någon vet om BMW har gjort en dränering men sedan tagit till med för mycket lim när man limmat ihop plåtarna och det är därför det är igensatt.

Vart leder hålet vattnet? Vill inte peta upp hålet på min bil om det visar sig att BMW har konstaterat att det inte kommert att fungera på bilen pga att vattnet leds in i utrymmen där det sedan ställer till elände och BMW därför har limmat igen det.

Det skulle vara skönt att slippa torkaur utrymmet efter varje tvätt och sedan så slipper man ju eventuella problem med rost i framtiden om det fungerar.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Det sitter veterligt ingen dränering i utrymmet. Händer att det rostar inne i de trippelvikta plåtskarvarna pga ofullständig kittning, beror dock inte så mycket på vatten ovanifrån.

FP
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Titta riktigt noga. Lys med en ficklampa i samma ända som gångjärnet är infäst. Om man ska skrapa fram det och göra det noga så ska man nog ta bort tanklocket. Man ser en liten antydan till ett litet hål på ca 3-4mm. jag tog en spetsig pryl typ tandläkaremodell och skrapade fram det på bilen på skroten. Och det blev ett dräneringshål ner i utrymmet bakom. Vart vattnet sedan hamnar det är frågan.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Det finns en liten mjuk fördjupning i min, ingen antydan till hål och jag känner inte för att skrapa bort lacken. Ev. dränering måste vara lite grövre, 8-10 mm och sitta på lägsta punkten osv. De mynnar ner med en slang under bilen, oftast bakom hjulhuset på de bilar jag dett detta på.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.