|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag står inför köp min andra importbil: Bilen i fråga är en premium selection från auktoriserad BMW-handlare. Informationen jag har fått från handlaren är att de inte förvarar fahrzeugbrief hos dem utan som jag förstod det förvaras detta centralt. (jag frågade explicit) Vid köp av bil skickas brief med rekommenderad post och når köparen inom ca 5 dagar. Känner någon igen detta förfarande? Jag har förtroende för de tyska BMW-handlarna och har inget problem med att förskottsbetala bilen, dock tycker jag att detta är märkligt! Firman och bilen finns på BMW.de så inget fuffens där. Jag blev erbjuden att hämta bilen med gulskyltar(briefet efter 5dgr / post). Briefet krävs dock för de röda(rätta) exportskyltarna varför förskottsbetalning känns som enda alternativet, handlaren tar då hem briefet efter att pengar kommit in på kontot och då kan jag hämta bil+brief. Om någon känner till mer kring detta skulle jag verkligen uppskatta mer information. Snabba svar uppskattas, /Basil | |
|
Troligen är det så att den bil du skall köpa är en fd leasingbil. Leasingbolaget har kvar briefet i sin ägo tills alla papper är klara och därefter får handlaren beiefet. Detta var väl ett snabbt svar?? ;-) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Grymt snabbt svar! :-) Tusen tack Rolex! Din förklaring känns helt logisk, så måste det vara. Skall bekräfta detta med handlaren innan jag skickar pengarna imorrn. Känns riktigt kul att köpa sin första beamer på plats. /Basil |
|
|
Detta må bli ett nytt (botten)rekord i sen uppdatering, en "hur det gick" historia brukar alltid uppskattas av forumet.... Bilen togs hem med Eurotransport. Enda anmärkningen var att den i stort sett var tom på diesel, annars i gott skick. Man förväntar sig full tank när man köper bil för +200k.... En sak som jag inte lyckades riskhantera fullt ut som kan vara intressant att ta del av för andra är betalningen: Kontonr till handlaren gavs av säljaren i tyskland. Efter samtal med den tyska banken medger inte banksekretessen att banken bekräftar "- Ja, detta kontonummer tillhör auktoriserad BMWhandlare X". Säljaren på firman kan mao uppge vilket konto som helst och det enda jag som köpare lyckades luska reda på var vilken bank som kontot tillhörde(via ibanrechner). Lyckligtvis hittade jag kontonummer för firman under "impressum" på deras hemsida, vilket fick duga som garanti. Nu då? Bilen var en 530dM som då hade gått ca 6000mil. Den har nu rullat tot ca 14000mil med en snittförbrukning på ca 0.63. Bortsett från en total plundring av airbag, speglar, lyktor etc. i våras är den en dröm att äga och köra. /Basil |
|
|
Rakade ut for exakt samma sak for nagra ar sedan da jag importerande, dvs. bankkontot. Raknar med att du aterkommer om ett par, tre ar med rapport om hur bilen gar ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.