|
|
|
|---|---|
|
Bestämde mig för att ta tag i att byta vattenpump idag, då jag antog att det satt den gamla modellen med plasthjul i.... vilket jobb! Stötte på patrull i form av en grov ledning som sitter i vägen för vattenpumpen, samt att nedersta skruvan sitter illa till bakom vevaxelns remskiva. Tog mig över 7 timmar, och för att göra det extra surt.... det satt redan en pump med metallskovlar i!!! Måste ha havererat precis efter BMW lämnade plasthjulet, denna skovel var i aluminium, tillverkad av 2 runda skivor, sen har de ltyp varmött ihop själva skovelbladen med skivorna... den nya som jag ändå satte i hade en gjutjärns skovel. Dagens läxa: Kolla artikel nummer innan man byter... hehe | |
| "ltyp varmött" skulle förstås ha varit "lyp varmlött".... önskar det gick att redigera | |
|
Eller ´´typ varmlött´´ BMW e lag |
|
|
seb_540: Nu vet du åtminstone att den är bytt och fräsch. Vet inte exakt vid vilken tidpunkt Bmw bytte ut sina, extremt dåliga vattenpumpar med plastskovel mot de i aluminium/metall. Vet dock att det är den sist nämda som sitter i min -02:a. Ska byta min kylare, vattenpump, termostat, nivågivare (expansionskärlet samt kylarlock är nytt) samt alla slangar som går från/till kylaren, främst för att undvika utmattade snabbkopplingar i plast. Sen hoppas jag bilen går som ett skott igen och att jag slipper mer problem med kylsystemet:) Vad fick du betala för din vattenpump? Vh/ Kermit. |
|
|
eller "pyt armlött" ;) grodan, minns inte exakt - men det var nog kring 800kr, från BMW. |
|
|
Jag har felkod på klimatanläggning, inte så att det orsakar en varningslampa men dom går ej att ta bort. Sedan är error räknaren ganska lång så jag antar att dessa hängt med ett tag. 1. 9C78 = Injektorer uppvärmning. Vart sitter dessa? 2. 9C77 = Extra vattenpump. Vart sitter denna pump? Tydligen ska denna cirkulera vattnet efter att motorn är avstängd till kupén. |
|
|
Tja, på min E39-97 satt metallskovlar i v-pumpen från fabrik... Mvh Janne. |
|
| Var specefik tack :) | |
|
F-Tar: Förklara närmare vad du menar.. Mvh Janne. |
|
| Antar att du läser TS fråga.. Den är från 2006. Läs mitt första inlägg från idag. | |
|
Ok...missade att tråden skapades 2006 ;) Men med tanke på att rubriken "ploppade upp" så skrev jag vidare på frågan trådskaparen undrade över...kanske det upplyser någon i frågan om huruvida plastskovel eller metallskovel finns på diverse E39:or direkt från fabrik...Är nog lite olika vad de (BMW) monterade från fabrik m.a.o. Ditt inlägg kollade jag inte heller på dess mer..är ju liksom mera en "kapning" av tråd i en fråga som inte är direkt relevant till ursprungsfrågan om du ursäktar.. Men med lite tur så kanske någon har svar även på din fråga. Det bästa vore om du skapade en ny tråd. Mvh Janne. |
|
|
Jag förstod de :) Brukar hellre kapa än att göra en ny då den matchar mina funderingar. Det finns alltid nån som har svar, här eller nån annanstans. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.