|
|
|
|---|---|
|
Börjar kännas som att det är just LMM som är fel på min bil men jag kan beskriva symtomen igen så kan vi se om någon tror något annat: ligger man på 2000varv och trycker gasen i botten så tar den två till tre andetag innan den är uppe i fyra tussen varv. Under andetagen som varar i sirka en till två sekunder går bränslemätaren ner och acceleratioen stännar mycket märkbart upp. Vad tror ni är fel? Kan det vara någon annat och billigare än LMM? Frågor om LMM: Var sitter den på min bil?. någon som har bilder? Hur kollar man upp om det är den som det är fel på själv? eller Måsta man kolla upp det på bmw verkstad? Vad kostar det? mvh | |
|
LMM är en enhet som sitter mellan luftfilterboxen och insugsbälgen så att säga, svårt att missa. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Nu har jag kollat upp det närmare, du har ju en diesel och dessutom en turbo med intercooler, så det ser lite annorlunda ut i din bil. Lmm är på din bil placerad efter turbon (antagligen för att man även vill veta hur mkt luft turbon matar in vilket är logiskt). Så här ser det ut i alla fall: Länk det är objekt nr 1. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Man kan nog skymta den om man tar lös plasten ovan på motorn vill jag minnas. Symptomen påminner om min bil med kass LMM. Hade ett annat fenomen med, som om bilen kändes strypt vid gaspådrag men om man närsomhelst släppte på gasen så kändes det som om den ökade lite vid just det tillfället, piggnade till lite just då! Hade KCR box monterad och det var då som att köra en gammal turbo, hände inget förrän man tryckte gasen i botten, då blev den pigg och och allt drag kom, innan dess typ 20%. Monterade bort boxen en tag inna jag skulle byta LMM och då gick bilen riktigt risigt, hade problem att orka upp för backarna som ej är märkvärdiga alls här i Östergötland, då var det som innan, typ 20% av motorns kraft hela tiden och det hände inget ens med pedalen i botten, så KCR boxen tjuvkopplade väl förbi på nåt sätt så bilen blev normal...men bara med gasen i botten. Lite synd att jag hade boxen monterad då jag hann köra med bilen ett helt år så här, trodde dieslar skulle vara lite slöa:-) Utan box hade jag nog fattat att så där slöa ska de inte vara och kollat upp det tidigare, så efter bytet var det verkligen som att få en ny bil. Som jag tjatat om i tidigare trådar så kan vissa av de äldre LMM som sitter på kärran från fabrik vara kassa redan från start vilket min svärfar som haft bilen sedan ny kan intyga...att den aldrig gått så bra som nu. Lite trist var det dock med att koppla in boxen igen, för nu känns skillnaden utan/med box mindre...men den är dock skön så jag skulle inte vilja köra utan. Tycker dock den är aningen starkare under 2000rpm utan box vilket skulle kunna förklara bränslebesparingen man gör med boxen inkopplad, då man på landsväg åtminstone befinner sig i detta område med en diesel! Med lite tålamod på tyska ebay kan du nog hitta en ny LMM av uppdaterad modell för under tusenlappen, BMW i Linköping tog ca 800:- för att montera och koda in den nya LMM:en åt mig så så himla dyrt behöver det inte bli om det är denna som felar. / Micke |
|
|
okej..vet du om man kan kolla upp på något sätt med en dator om det är den som det är fel på till 100 eller iaf 90%. så man vet lite mer säkert. Finns ju några på ebay.de ser jag ju men jag kan lika lite tyska som jag kan franska så jag fattar inget. Men det får lösa sig. Jag känner ju inte av ricktigt så stora trötthet symdrom som du men dock så tycker jag dne är lite väl slö ibland och tex när man är tre i bilen så är det inte så kul att göra en omkörning. Kan lixom bara sluta upp att accelera i en sekund när man är vid sidan av lastbilen. känns ju bra att din blev bra i alla fall. Men får hoppas att jag får till min för så här är det inget kul att köra diesel! ps vet du om det bara är bmw som har datorn att kolla upp bilen med eller har olika verkstäder det? |
|
|
Vill minnas att en felande LMM inte märks vid en avläsning hos BMW men är ej hundra på detta...tycker det borde gå att se på något sätt. BMW har ju sitt eget kommunikationsprotokoll och det var ju först 2004 som kravet kom att dieslarna i europa skulle vara OBDII kompatibla. Finns ju iofs program som Carsoft som kan använda för att läsa av felkoder med. Experimenterade en del själv med Carsoft på min och det funkade bra, det var dock efter LMM bytet så om det funnits några felkoder lagrade i DDE'n så har de nog raderat dem vid bytet/omprogrammeringen eller så fanns det inga? / Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.