|
|
|
|---|---|
|
Fick bilen, E36 cab 99, mosad av en tjej som råkade gasa istället för att bromsa och körde rakt in i baken på min bil där den stod vid rött ljus. Så, nu har jag en bil som är fint ihoptryckt både fram och bak, det är ju kul. Jag kollade med verkstaden, och de ska börja fixa den efter semestern, om den kan lagas. Mitt försäkringsbolag säger att jag inte får hyrbil under tiden. Men, ska inte den som orsakade olyckan hålla mig skadefri? Varför ska jag vara billös i flera månader när jag inte gjort något fel alls? Det måste väl finnas något sätt att kräva den vållande på ersättning? Någon som har erfarenhet? Måste man acceptera att ta tillbaka bilen om de beslutar att laga den? Jag vill inte ha en krocklagad bil. Antar att värdet sjunker och att den blir rejält svårsåld. Samma sak hände med min förra bil faktiskt. En tjej sminkade sig o såg inte att det var rött och åkte in i baken på bilen bakom min så att den studsade in i min. | |
|
Hej, Inget kul när sådant händer, lider med dig.. Du uppsökte väl läkare efter smällen så att du får ev "whiplash" (stavning?) skador dokumenterade ? Tydligen kan man ju få ont ett bra tag efter smällen.. Mvh Jimmy |
|
|
Precis, och anmäl det direkt till dit försäkringsbolag. Dels för framtida problem samt att det kan finnas saker du kan få ersättning för direkt. När det gäller hyrbil så är jag osöker men jag tror du har rätt i att du ska hållas skadelös och därmed kunna få en hyrbil till reducerad kostnad. ___ //Ulf |
|
|
Om reparationskostnaden uppgår till minst 80% av bilens värde brukar man i regel lösa ut bilen, annars repareras bilen. Du som försäkringstagare brukar inte få så mycket att säga till om. Vill du inte få bilen lagad, kan du istället begära ut en kontant ersättning för skadan, vilket brukar vara lägre än den beräknade reparationskostnaden (så du förlorar på det om du inte har en skrotbil). När min förra bil en 518iS-88 blev påkörd av en annan bil förra året fick jag tillbringa sommaren utan bil. Motpartens försäkringsbolag (Tennant) hade väldigt idiotiska krav för att betala ut ersättning för hyrbil. De ville ha ett intyg från min arbetsgivare på att jag behöver bilen i tjänsten för att de ska betala ut ersättning för hyrbil. Hyrbilen skulle vara av en modell och storlek som bestäms av Tennant (det som de bedömmer som närmast likvärdig) samt ska hyras av ett företag som har avtal med Tennant. Sen det mest idiotiska av allt, hyrbilsersättningen är begränsad till max 40 kr/dygn. Försök hitta en bil för de pengarna. Eftersom jag inte kunde få ett intyg på att jag behöver bil i tjänst över sommaren så var det bara att klara sig utan bil. Nu är Tennant väldigt snåla, andra bolag har betydligt bättre regler men det är ändå rätt knepigt att få hyrbil. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Reglerna verkar vara rätt värdelösa då. Bara att köpa en bil om de får för sig att laga då. | |
|
Mugge: låter konstigt att motpartens bolag kan diktera dessa villkor hur dom vill...40kr/dygn? T o m stilleståndsersättningen, dvs om du väljer att inte ta hyrbil trots att du är berättigad brukar ju vara högre än så... Personligen hade jag aldrig accepterat detta och jag hade krävt att mitt bolag att tagit diskussionen med motpartens bolag och hotat med att byta bolag om dom inte löste detta. Srixon: ligg på ditt bolag och kräv att dom ordnar en hyrbil från motpartens bolag. Normalt brukar man få betala 25% av hyrkostnade själv men då bolagen ofta har specialpriser hos hyrfirmorna så blir det sällan några större pengar. Körde t ex en 9-5 SC Aero Aut en vecka för några år för under femhundringen då min bil var inne på lack pga vandalism. ___ //Ulf |
|
| Ja, det verkar ju helknäppt att man ska behöva köpa en ny bil i väntan på att den andra blir reparerad. Och vad har bilens betydelse för jobbet för relevans egentligen? Jag vill komma till golfbanan. För mig är det tillräckligt. | |
| Av egen erfarenhet så vet jag att allt som "inte går" hos F-bolag visst går om man inte ger med sig och kommer med slagkraftiga argument. Men man får inte ge upp... Samt bibehålla en trevlig (men ansträngd) ton... ;) | |
|
Nu ska jag inte få tråden att spåra ut och handla om min gamla olycka. Men tennant är riktigt snåla och svåra att få tag på, hade ofta möte under utsatt tel tid osv. Mitt dåvarande bolag Folksam var inte speciellt intresserad av att hjälpa mig eftersom jag bara hade trafik hos dem utan hänvisade mig till motpartens bolag. Detta var under semester på Öland, som tur var, hade Automax i kalmar (BMW) vänligheten att ställa upp med en äldre E34 som lånebil under ett dygn vilket löste en del problem. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Min motpart har Aktsam. De kanske är smidigare. | |
|
Jag är nästan 100 på att man måste ha hyrbils tillägg för att få hyrbil även att motparten är vållande. Hennes trafikförsäkring betalar personskador och din bils skador,kolla ni vilkoren på Fbolagens hemsidor så tror jag inte att ni hittar något om hyrbil eller hyrbilsersättning under Trafikförsäkringen. Men hon kan mycket väl ha hyrbilstillägg och få hyrbils trots att hon är vållande. Programmer:Helt rätt!!dagsersättningen på Trygghansa är 100 kr om man inte använder hyrbilen tex. För 40 kr kan man hyra sig en cykel kanske.... Mpower |
|
| Precis, du är inte försäkrad för att "hållas skadeslös" - du har en sakförsäkring som gäller värdet på din bil. Vill man ha hyrbil vid problem som krockar etc, så måste man teckna den extra hyrbilsförsäkringen... | |
| Har blivt påkörd två gånger och båda gångerna har jag fått motpartens FB att stå för hyrbil. Det enda krav de har haft är att jag måste påvisa att jag har ett "beaktansvärt" behov av bilen. Då jag kör mer än 5000mil per år har det inte vart något problem. | |
|
Sjysst av bolagen i såfall!! Mpower |
|
| Jag blev påkörd förra året och talade om för FB att jag behövde bilen för att kunna köra mina båda barn till dagis varje dag för att sedan kunna arbeta. Inga problem FB betalade hyrbil och jag fick betala 2,50:- / mil för hyrbilen vilket jag tycker var helt ok. Jag har inte bilplus. | |
|
Att säga att man behöver bilen pga barn, sjuk släkting eller någon person man måste skjutsa runt brukar funka har jag märkt, så testa med att köra på den om du nu inte har en arbetsgivare som kan skriva ett intyg. I övrigt så hoppas jag det löser sig så smidigt som möjligt, var själv billös 6 veckor pga lackering, urk.. |
|
Johan004 |
Är motparten vållande kan Du kräva att dennes försäkringsbolag ersätter hyrbil om Du kan påvisa att Du är beroende av bil i ex tjänsten. För övrigt så är det upp till försäkringsbolaget att bedöma om bilen går att laga eller om den löses in. Du kan alltså inte begära kontant ersättning, men du kan alltid överklaga om Du inte blir nöjd. Försäkringsbolaget är enl vilkoret skyldiga att återställa bilen helt... Johan |
| Jag har inte sett min kärra än. Tydligen körde den som körde på den ca 40 km/h. Borde bli rätt omfattande skador, hoppas det i alla fall. | |
|
Den kostar 130 000 att laga, så den blir säkert inlöst. Skönt, hade inte velat ha en lagad, och inte velat försöka sälja den heller. Frågan är vad man ska köpa istället. |
|
| Hur mycket kommer du få för den då? Vad tror du att du realistiskt kunde fått, om du skulle sålt den innan smällen? | |
|
Svårt att veta faktiskt. Prisbilden är alltid splittrad på BMW. Men, jag har inte sett någon lika klockren till salu. Förvisso var det bara en 318 '99, men med vad jag tycker är rätt utrustning. M-chassie, elcab, originalkjolar, sportstolar, svart skinn, ACC, CD-spelare, svensksåld, fullservad. Jag gav 139' för den för ett år sen. Efter det monterade jag ett T71 larm, ny startmotor, nya bromsok och helt nya märkesdäck. Har en viss förhoppning om att jag borde kunna få nära vad jag gav. Får se. Ska titta på den här på onsdag. Ser fin ut. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.