AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.768

Vad är det för fel på min automatlåda/transmission?

Bil: Bmw 523 -97 med Steptronic, 19500 mil
Symtom: När man startar från tex ett rödljus eller efter stopp i en korsning så får man ett tydligt ryck/slag i transmissionen när bilen rullat någon meter.
Motorn hinner varava upp ett par hundra varv över tomgång, sen smäller det till och bilen fortsätter acclerera.
Bilen börjar rör sig innan smällen/rycket kommer. Som man slirar på kopplingen o släpper den hårt efter ett tag..
Detta sker enbart och alltid vid start från stillastående!
Kan man få glapp i någon drivaxel? Harderskiva kanske?
Växelådan funkar som den ska förutom att den är sen med att växla ner vid kickdown el hård accleration!
Någon som har erfarenhet av detta?

HP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Kan det vara plastkulorna?? känns nästan som det

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
ähmm det fanns väl inte några plastkulor i denna lådan.
Kan det vara så att ny olja till lådan borde införskaffas med oljefilter byte.
Symptomen kan beror på att det är för lite olja i lådan, och då passar man på och byter den.

MvH Bmw 4-ever
Peter78w
Plastkulor?? Vad är det? Vart sitter dom ?

HP
I lådorna till 540/740.
/Peter
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
olje nivån kanske?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Lånar tråden lite:)

När man byter olja i automatlådan, byter man automatiskt filter sammtidigt då? Vore ju ioch för sig lite korkat annars. Bör man även byta olja i slutaxeln vid samma tillfälle? Är det samma olja i den som i automaten?

Funderar på att göra denna operation då min bil rullat straxt över 14.000 mil. Växlar ioch för sig fint men bättre "safe than sorry".

Vh/ Kermit.
Enligt Bmw är det lifetime oljai lådan som aldrig skall bytas, Men för lite olja borde ju resultera i dåligt tryck i converten, så det skulle ju kunna va lågiskt.

HP
Ingen som har fler ider??? Jag få testa att byta olja och sedan haderskiva.. Känns som ngt kommer gå sönder om jag fortsätter köra med det som det är nu!

HP
nybeemer
Hej, fått någon ordnig på problemet. Har själv samma ibland. Det är som man ibland måste smyga igång bilen för att in få hugg?

Det är häftigt att tanka
Har hittata några fel det kan bero på.
Olika rullomkrets på fram o bakhjule. För låg alt för dålig/bränd olja i lådan.
Något kärvar i ventilpaketet!
Jag bytte bakdäck o jag tror felet försvan med det men ungefär samtidigt så började den slira mer och mer på backen!

HP
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Sensonic:

Glöm BMW:s svammel om lifetimeolja! Det finns inte! Den skall bytas regelbundet, om än med långa intervaller. Skicket på oljan avgör. Du kan glömma hardyskivan som enda problem, dock kan den vara en del i en kedja av glapp! Du borde även ha vissa transmissionsvibrationer med dålig hardyskiva o stödlager... Jag skulle satsa på olje och filterbyte i lådan. Sedan skulle jag kika på drivaxlar, kardanknutar o slutväxel. Dessutom på upphängningar i transmissionen, bakaxel o växellåda, som tex stödlager, mm. Jag skulle även låta kika på programvaran till automatlådan, och eventuella styrningar till densamma. Är allt det OK, så är det nog tyvärr så att Din bil lider av ett fel i automatlådan, o då kan man misstänka vanvård, fabriksfel eller tokskruvad mätare!

Nåväl, det är några av mina tips o synpunkter.

/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
ja tror också på att åka och kolla programvaran,men kan möjligen vara att det kör för högt oljetryck mot magnetventiler innuti lådan.

Nikki
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har en liknade beteénde på en låda i närområdet, släpper/slirar och sedan ett dunk när det börjar dra på tvåans växel när lådan blir varm och vid rejält gaspådrag.
Hittade enbart en felkod på stift 19 till ASC enheten från Växellådansmodul(EGS) för övrigt kan det beror på glapp i kablaget utvändigt eller invändigt i lådan till solenoiderna, kärvande sådana eller växelventil.
Får väl se om felkoden återkommer.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.