|
|
|
|---|---|
|
Har en 520 -98 som fått bekymmer med AC:n. Har gjort läcktest vid två tillfällen med ett års mellanrum på två olika ställen och bägge gångerna visar att det ska vara tätt. Likt förbaskat läcker gasen ut skta men säkert! Det tar ca. 6-7 månader innan trycket gått ner så pass att ac:n slutar ge kyla, det måste alltså fyllas på gas igen för att det ska fungera. Är det någon som vet vad detta "läckage" kan beror på? Det verkar nästan som att något gör att det släpps ut gas medvetet, kan det vara så? Jag menar är det tätt så är det, eller? Niclas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Se till att få spårvätska fylld nästa gång. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Spårvätska användes åtminstone i ett av de två läcksöken jag gjort. Trots det hittades inget läckage.. Niclas |
|
|
Jag lånar tråden för ännu en AC fråga. Hej Hasso! Efter ha läst din AC guide blev jag lite fundersam ang kompressorn (de äldre typerna slår till och från och den nyare gårå hela tiden).Vet du vilken typ av kompressor som det sitter på en 95:as 525:a? Min gårå nämligen hela tiden. /Ian |
|
|
Ett läckage som tar 6-7 månader att tömma ur till lågtryck kan nog vara svårt att hitta vid en läcksökning. Spårvätska och UV-lampa osv borde kanske funka men man kan ju inte se hela systemet, bara en liten del framme i motorrummet. Axeltätningen på kompressorn kanske läcker lite just vid drift? Idde: Variabel kompressor kom på E39 -96, men systemet fanns tidigare, ingen omöjlighet att du har det på din. Om den startar och går hela tiden så bör det vara en variabel kompressor och indikera att allt är OK, vid för högt eller lågt tryck slår den av efter en kort stund. En till/från kompressor slår som bekant av med intervall om 0,5-2 minuter eller däromkring vid normal drift. FP |
|
| Har för mig att jag hört talas om det här fenomenet och det kan bero på små porer i rören till ac:n och det läcker grymt långsamt (egentligen ett konstruktionsfel). Osäker på vilka årsmodeller det gällde men vet att det var i andra halvan av 90-talet. | |
| Ibland när man läcksöker och har utrustningen ansluten så glömmer man läcksöka själva anslutningen(schradernålen) | |
|
Tjena var med en Arbets kompis idag till kyl mekaniker med hans 525 94 års mod, och hans kompressor gick till och från för 3 veckor sedan, men nu går den konstant.. Var med och kollade manometrarna då kyl killen kollade trycket tryck fanns som det skulle , men problemet var att kompressorn sög ner sig D.v.s skapade ett vacum på sug sidan, altså det var stopp någonstans,(vanligt att folk fuskar och drar i tryck luft i ac systemet för att få det att "fungera" altså lura köparen att allt står rätt till ac kompressor slår till osv.. men givetvis funkar juh inte kylan.. sa han men grejjen var att Arb kompisen hade köpt 525an av sin styvfar så han ha inte blivit blåst av honom, däremot hade hans styvfan renoverat Acn på Aukt Bmw service verkstad för 9 tusen kondensor med mera bytt fyllt o testat,det ända som var bytt var kondensor. Alla vet juh att torkfiltret ska bytas så fort att systemet ha vart tömt o renoverat . men det lustiga var nu att på kyl meken vi var på nu kollade torkfiltret, det var så utrostat att det läckte, altså hade dom fuskat på renoveringen, som vanligt med stora verkstäder// jaja utbyte av torkfilter samt tömning läck sökning/fyllning spårvätska och kyl medium. 3700kr /Service bok = minus 15- 20 tusen på priset, tacka vet ja Gds av nogranna ägare.... |
|
|
Kom på en grejj till bilen ifråga hade fått stora servicen nyligen på samma verkstad, vad vi har kommit fram till än sålänge är att det ända dom har bytt är olja och möjligtvis filter . bromsarna var hel kassa, fram var beläggen inne på metallen o,s,v microfiltret var numera en kompost av nått slag med löv, sand damm skit, ja helt igenbäckat. Fy fan för verkstäder som tar pengarna o inte lite pengar heller och ljuger rätt i ansiktet och säjjer att d o de e bytt, bara pengarna som e intressant, som vanligt me allt här i världen. (nån gång lurar dom fel person o får stryk) hoppas ja iaf.. vore rätt åt dom, en sak om man glömmer en grejj, men man glömmer inte hela listan om man säjjer så.. |
|
| Tjena Andnic. När på året är ac systemet provtryckt och läcksökt. För det finns en teori om att det kan vara packboxen i kompressorn som läcker, för om man inte använder ac´n under vintern så torkar packboxen och när den torkar så krymper den och kylmediet läcker sakta men säkert ut. Och när du sen provtrycker systemet på sommaren när du vill ha igång ac´n så har packboxen svält och slutit tätt igen. Så det kan vara så enkelt att du måste ha ac´n igång under hela året för att inte tappa trycket. Mvh Robban. | |
|
Hej och tack alla för de många tipsen. Detvisade sig vara ett litet litet läckage i kondensorn, knappt synbart ens med spårvätska. Byte av kondesor och torkfilter kommer förmodligen få systemet i funktion igen. /Niclas |
|
|
Jag tycker spårvätska är värdelöst, okej det funkar, men bättre med en electronisk läckage sökare. Detta är dock bara min högst personliga åsikt. //Simon |
|
|
Hederligt såpvatten i all sin enkelhet funkar alltid, problemet är att man inte kan komma åt alla ytor på ett enkelt sätt. Spårvätska som syns tydligt i UV-ljus alternativt att sniffa med elektronisk läcksökare är rätt jämnbördiga. Båda har sina förtjänster men fortfarande kan man missa om läckan sitter på ett oåtkomligt ställe och/eller det det blåser det allra minsta lilla av nån anledning vid testen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.