AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.452

Varför rycker E39 540iA -96

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej
Min 540iA har börjat rycka, väldigt korta ryck och inte vid något speciellt tillfälle, utan när den känner för det.
Rycken känns inte som "lite bensin" utan mer som ingen tändning i ca 0,5 sek. Jag har sökt och läst en del här på AP men inte hittat något som stämmer in bra på symptomen.

Vid första rycket så tänds ASC lampan och förblir tänd. Jag har testat och ASC:n fungerar inte då lampan lyser. Den fungerar som den ska då lampan inte lyser.
ABS lampan har aldrig tänts vid dessa tillfällen, så någon givare vid ljulen tror jag inte på. Hastighetsmätaren och farthållaren fungerar bra.

Jag har rengjort batteripolerna och laddat batteriet med en C-tec tills det var fullt(ca 7-8 tim, 14,4V 3,6A om jag minns rätt).

Bilen är alltid lättstartad kall som varm. Har kontrollerat ASC-motorn och vajer och det går lätt o smidigt. Vajern fick lite olja iaf :) Har testat att koppla bort kontakten till ASC-motorn för att få klarhet i att det inte var den som spökade på något sätt, rycker gör det iaf.

Ibland går den utan ryck länge, ex 12 mil(från stugan igår) utan ryck, farter runt 130 med en del omkörningar, förbrukning enl dator 10,0Liter/100Km. Idag blev det 2 * 4,5 mil med några stopp och bilen ryckte till efter varje start, fart 90-140 men fler omkörningar resulterade i att förbrukningen steg till 10,4L/100Km, alltså rätt normalt.

Rycken kommer ofta mellan 1-3 min efter start och det kan ryckatill 1-5 ggr, ofta 1 ryck sen tar det kanske 30 sek så rycker det till 1-3 ggr till, därefter går den utan knepigheter förutom ASC-lampan som lyser. Dom uppkommer både under acceleration som jämn gas, dock sällan över 100Km/h och aldrig vid fullgas.

Vad mer än ASC varnar lampan för (om den nu varnar för annat)? Kan det var min LMM som är på G att säga upp sig?

Jag vred bort LLM kontakten vid ett tillfälle och tomgången sjönk snabbt för att sedan stabilisera sig, satte fast den igen och återvände in i bilen och fick se att ASC-lampan lös så fint.

Det har ingen betydelse om bilen står still eller jag kör den, motorn hackar liksom till.

Vart fortsätter jag att felsöka? Tändstift, bränslefilter, luftfilter(+ för 100mil sedan) är bytt för ca 2500 mil sedan, så jag tycker att de borde vara godkännda iaf, Tändstiften borde väl klara 4-5000mil iaf?! (japp byte är på gång snart på dessa delar plus lite till iaf, vill inte vänta för länge innan bytena). Insugningsmembranet byttes i vinter. Kan det vara gasspjälls givaren som ger fel värden?

Jag ville höra mig för här innan jag ringer och beställer tid för felkods avläsning, någon kan ju ha varit ut för liknande eller kanske samma symptom. Jag vet också att LMM:en ibland inte ger felkoder och då känns det inte så roligt att köpa en ny LMM för ca 3600:- . Nej, jag känner ingen med en 540 eller 740 som jag kan testbyta med :(

Tacksam för hjälp!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Spontant skulle jag säga en felande tändspole eller stift.
Kamaxelgivare?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag skulle gissa på att det är olja i någon tändstiftsbrunn, det var det på min när jag hade precis samma fel.
Se om du kan lokalisera någon olja i närheten av ventilkåpan,Länk ger dig mer information om hur man byter ventilkåpspackning.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
iofs så lär inte det ha med en ASC-lampa som tänds titt som tätt att göra men dock :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Tack för de snabba svaren!!

Måste tillägga att även ventilkåpspackningarna är ca 2500 mil gamla.

Jag ska kolla ikväll ändå, smörja/rengöra kontakterna på spolarna och kika på stiften.

Kan man mäta upp kamaxelgivaren och vevaxelgivaren och vad i så fall ska värdena vara?

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du bör kunna få felkoder utlästa av någon lokal verkstad för runt en 500-lapp, eller en flarra rock n´ roll. Tror du besparar dig en hel del jobb om du får felminnet avläst.
Tsaros: Jag var helt inne på din linje först också men kan inte få ihop det med ASC:n heller.... :(
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej
Jag var och fick koderna avlästa, en massa fel var det..... funderade ett tag på varför bilen överhuvud taget gick. Tyckte att 500kr var helt OK men tyckte att om jag ska kolla koderna flera ggr så kommer det snart att bli dyrt. Beställde ett "BMW Interface for Carsoft 6.1" från one stop factory. Igår fick jag det och då blev det lite intressant. Först var jag skeptisk att få igång programvaran och kommunikationen mellan bilen och datorn, men det gick bara fint efter lite läsning här och på andra ställen
!
Läste ut koderna och det var en hel del fel precis som sist, så det verkade visa rätt.
Raderade alla koder och sen bar det iväg ut på en runda. Ryckningarna var där som vanligt och ASC-lampan tändes som vanligt men annars går bilen bra. Ut med koderna igen och då är det bara dessa:
ABS/ASC:
67 CAN ERROR
74
39 Servo-Motor: electrical Error

AIRCO:
1 Temperature control wheel, right

LCM/CCM:
40 Thermical Oil Level Sensor

Som det verkar så har mina problem med ASC:n att göra. Jag har kört utan asc"motorn" inkopplad och bilen rycker till ändå, alltså tror jag att den är hel och att det är något med styrningen. De andra felkoderna kan väl inte ha med hur motorn går?

Jag kollade också om det var blött eller olja i tändstiftsbrunnarna. Det var tort och fint överallt :)

Kontrollerade kvitton då jag kom in och hittade en del grejer som var bytt, dock verkar dom inte ha raderat felkoderna på BMW efter åtgärderna.

Hur går jag vidare? Kan jag koppla bort "boxen" till ASC/ABS och hoppas på att rycken slutar?

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
"AIRCO:1 Temperature control wheel, right" är en bugg i carsoft och inget att bry sig om.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Tack!
Jag var lite undrande över den då det är elektrisk inställning av temperaturen.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Hej. Min 540 började rycka och ASC lampan tändes. Bytte luftmassemätare och problemen försvann. Köpte en begagnad mätare på skroten för 1800:-. Billigaste nya jag hittat ligger på 3208,50 kr

Lycka till..
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
kan inte verifiera om dom fungerar bra, men priset verkar vara bra iaf

Länk

########
# PAJALA #
########
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

jahapp, Nu så var felet avhjälpt. Det var LMM:en som var felande. ASC-lampan och asc- funktionen verkar ha någon koppling till lmm.
Carsoft visade alltså inga felkoder på den trasiga lmm:en, jag kom fram till att det måste vara den då jag tog bort kontakten till den och var ut och provkörde en sväng(+ att det inte var några andra felkoder). Utan lmm så var bilen lite segare på låga varv ex. ut från korsningar, MEN det som var mest possitivt var att den ryckte ingenting.
Ringde och beställde en svindyr lmm på BMW, monterade tidigare idag och så nollställde jag de addaptiva minnet. Nu går bilen mjukt och fint igen :)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.