AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.362

Fråga ang e39 530D

Sida 1 av 2
Hej, har en liten fundering. Min 530D tappar tillfäligt kraften. Om man drar på typ på 2:ans växel från 1500 varv så när man närmar sig 2000 då börjar den ladda rejält sen vi ca 2200 varv så dör den av och sen börjar den ladda på igen. Händer varje gång oavsett vilken växel och alltid runt 2200 varv.
Tänkte om andra 530D ägare visste om de skall vara så eller om de är nått galet med den.
Har haft bilen i ett år och luftmängdmätaren var bytt strax innan jag köpte den, och den har bettet sig så hela tiden jag haft den.
Fick nyligen lämna in den för att treans injektor gick sönder men den beter sig lika fortfarande.
Ingen som kan tala om hur sin 530D går?
Hej!

Har precis köpt min 530D men inte märkt något sådant som du nämner men ska testa ordentligt i morgon.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej Dragan!

En normal 530d går som ett "skott", inga "hack i effektkurvan mao.

Här är en länk till en "gammal tråd" om liknande - finns säkert massor om man söker.

Lycka till!

Länk

/Saij

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Har också märkt motsvarande egenskap.
Lämnade in bilen till BMW för översyn.

Inget konstigt med denna bil sa de.
Det är laddtrycksregleringen som jobbar så "yxigt"

Märks mer på en manuell än automat.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Bör kanske även poängtera att bilen ingalunda "dör" vid ~2200rpm, snarare förnimmer man endast regleringen.

Ett laddtryckssvaj sas.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej igen!

Har inga av de symtom NPe beskriver - inte heller på förra 530d:n (-00:a) efter byte av luftmassemätare + omprogrammering.

Ett tips kan ju vara att kolla 0-100km/h. Finns ju angivet hur snabbt det ska gå (rätt hanterad gaspedal & växelspak), kan ju ge en fingervisning om man har alla "hästar" kvar under motorhuven.

Ett annat kan vara att kolla på monumentanförbrukningsmätaren (Phuuu? vilket ord ;-)) under fullgasaccleration och se om den "hackar till" (visar minskad förbrukning - för att se'n öka igen) just där man upplever effektsvackan - har observerat detta flera ggr då det rört sig defekt LMM.

En BMW-filial kan iofs lätt köra en koll på LMM:en om man vill.

Mvh/Saij
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Saij>>
Är det automater du haft?
De skulle enl BMW inte upplevas på samma sätt.

LMM kollade BMW samtidigt, inga konstigheter där.

Är dock en skönhetsfläck enl mig, så går det att åtgärda är det ju bara bra :)
Sa
440
Saij
X3 -12
>> NPe

Förra 530d:n (-00:a) var manuell - iofs. 184 hk, nuvarande touring (-02:a) är automat - inga som helst tendenser till det du beskriver.

MEN jag provkörde en "tidig" 530dt utanför Bremen för nga. år sen med precis de symtom som du och Dragan beskriver - vad det var för fel vet jag dock inte då det inte blev nå't köp ;-).

Vet iofs inte hur det bär sig åt om man byter LMM OCH inte uppdaterar prg.varan för denna - bilen lär ju gå - men hur har jag ingen aning om.

Antar att "din BMW-verkstad" självklart kollade att rätt prg-version fanns i din bil när de kollade LMM:en.

Mvh/Saij

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Saij>>

Jag vet faktiskt inte om de kollade att rätt programvara är tankad.
Men så vitt jag vet är den aldrig bytt, så det borde ju vara korrekt från fabrik på den punkten.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Har gjort lite tester nu, eftersom frågan kommit upp. :)

Drar bilen fullgas på 3an från 1700rpm upp till 4000rpm.

Vad man kan notera är att momentanförb.mätaren ej ligger "i bott" hela tiden.
Utan den pendlar tillbaks vid svajjet, för att sedan öka igen.

Vore intressant om fler 530d (manuell) ägare kunde testa detta segdragningstest.

Min LMM har nummer 13 627 787 076 dvs den senaste varianten.

Om man inte byter variant, för att testa, måste man ändå programmera om DDE?
I annat fall kan man ju låna någon vänlig själs LMM för ett test.

Kanske dax att ta en tur till hos min lokale BMW dealer, å fråga vad de igentligen gjorde vid "felkodskontrollen" :/

Eller detta kanske diagnostiseras med annan utrustning??
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Dragan77: Jag tror på luftmassemätaren efter vad du beskriver.

Diesel-Framtidens melodi / JK
NPe:
Ska testa att köra att fullgastest på treans växel och se oxå.

joke:
tror du de kan vara fel på den redan, var ju nybytt när jag köpte bilen för ett år sedan, har
kvitto på den och datumet är en månad ungefär före jag köpte den och bilen har ju varit så hela tiden.
Förra ägaren bytte den ioförsig själv, måste den programeras mot bilen som ny eller?
Sa
440
Saij
X3 -12
>>NPe

Precis så betedde sig min förra manuella 530d innan byte av LMM.

Vid byte till samma variant behövs ej omprogrammering (förutsatt att man redan har "rätt prgvara" ;-)).

Beträffande kontrollen av LMM syns den vanligtvis inte i "felminnet" eftersom den ger signaldata (felaktig visserligen, men det vet ju inte styrdonet). Finns en särskild kontrollmodul som kontrollerar LMM:ens status (datorn kontrollerar mätvärdet vid några olika varvtal mot en teoretisk mall och kan på det sättet avgöra om LMM:en "mäter snett").

Mvh/Saij

>> Dragan
Ja den måste omprogrammeras om den inte varit bytt tidigare och omprg skett då. (Givetvis under förutsättning att den senaste versionen monterades.)

Mvh/Saij
Har testat att från 40 - 120km/h på trean och förbrukningen stannar till just där
jag tappar kraften för att sen fortsätta stiga testade oxå att plugga ur
luftmängdmätaren och då försvann fenomenet.
Var in till BMW idag och kollade, mycket riktigt hade jag fel programversion, skulle
kosta 500 att programera om den, men tyvär så hade dom uppgraderat deras dator
så den ville inte komunicera med min bil. Skulle åtgärda detta så får jag lämna in
bilen på torsdag till veckan.
Så man får avakta och se till veckan om blir någon skillnad.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag bokade ny tid för LMM diagnos på min med nu :)
Vart köper man en ny LMM billigt? Tyskland? ;)

Får man inga felkoder eller "check engine" vid bortkopplande av LMM för test?
Vad nån sa till mig för test av LMM, om man drar ur konkaten till LMM:n går motorstyrningen in i ett nödprogram och kör mot fasta instälda värden och man
kan där med känna att bilen uppförsig och går bättre om de är fel LMM:n.
När jag testade min nu så gicken den lite sämre men den hackade inget i accelerationen,
men de hoppas jag beror på att den inte har rätt programversion.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Gjorde samma sak, drog ur LMM´n
Resultatet var bättre respons samt acc utan ryck.
Sa
440
Saij
X3 -12
>>NPe, Dragan_77

Hej!

Bra att det klarnar vad det gäller era bilar - SKA inte vara nå't hackande där inte!

Kostar förståss en slant - men vadå - man vill ju ha grejorna i ordning, eller?(Dessutom påverkar felet ju bränslekonsumtionen - oftast negativt.)

Tyvärr är det "lite kompetensbrist" på våra BMW-verkstäder vad det gäller dieslar åtminstone, eller hur NPe (du frågade ju om det skulle var så här)?

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh/Saij

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Saij>>

Visst är det tråkigt när en auktoriserad verkstad ger, i detta fall till 99% säkerhet, ett direkt felaktigt utlåtande.

Särskillt när de är väldigt hjälpsamma och tillmötesgående på alla sätt och vis annars.

Antagligen är just dieslarna lite utanför de vanliga rutinerna.

Men kunskapen ökar nog nu i samma takt som de blir vanligare.
Sa
440
Saij
X3 -12
>>NPe

Hej!

Jo, visst är det "lite tråkigt". Själv försöker jag att dela med mig av de få/små erfarenheter jag har av dieslar till mekarna (om intresserade) för att förhoppningsvis öka deras möjligheter att bedöma/konstatera/diagnostisera olika fel.

Man får ju komma i håg att det ÄR inte helt lätt att efter en 5 minutersrunda med en helt okänd bil komma med en klockren diagnos (särskilt när felminnena inte innehåller nåt nyttigt alls).

Men förser man mekarna med lite "bakgrundsinfo" och de är villiga att "ta det till sig" tror jag att det ibland kan ge lika mycket som BMW:s kurser.

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.