AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

Motorstyrningslampan lyser, verkstad kan inte hjälpa

po
24
porras
316i -99
Hej

Motorstyrnigslampan tändes för några veckor sedan. Åkte till verkstan och där sa datorn att motorn tog tjuvluft. De hitta en klämma som inte satt tillräckligt hårt och löste problemet. Men lampan tändes ign efter 2 dagar och jag åkte in med bilen igen. Denna gång hittades inget fel, datorn sa igen att motorn tog in tjuvluft. Mekanikern sprutade med startsprej (?) men utan att kunna lokalisera vart den tog in luft. De släckte lampan och sa att det var inte så mycket att göra. Bara att köra med den och se om de verkar konstig. De släckte lampan.

2 dagar senare tändes lampan igen och där är jag nu.

Måste betona att jag märker igen skillnad på motorn, den går lika fint som förrut. Endast en gång har motorn "brummat till" lite vid tomgång.

Jag vill inte att ha lampan tänd hela tiden eftersom tänk om ett annat sensor tänds och jag då inte mörker det.

Finns det någon som har något tips? Eller kanske vet någon duktig mekaniker som jag kan vända mig till i Stockholms & Uppsala området.

Tack

/Sebastian
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag vet av en till som haft samma problem fast på en 318i-99

Det slutade med att han sålde bilen,inlämnad 7 eller 8 gånger, De bytte typ allt..
Vet ej om de hittade felet till slut.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ett tips är ju defekt lmm..
Vanligt fel på vissa E46:or(vad jag kommit fram till hur som helst).

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Vanligt fel när motorlampan lyser vill säga...

Mvh Janne.
po
24
porras
316i -99
Janne, vad menar du med lmm...?

Lamda?

/Sebastian
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Luft Masse Mätare
Eller en tändspole som är påväg att ge upp, har haft samma fenomen på min m3. Då var det tändpolen och nu ska den in för att byta lmm
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Sök efter "motorlampa" på forumet så får du en hel del trådar att läsa igenom.

Har själv haft en compact 1.9 med en envist gul motorlampa som alltid tändes någon dag eller upp till en vecka efter nollställning. Det som byttes på den var kamaxelgivare och LMM + rengöring av lambdasonden.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.