AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.383

Fläkten låter som en Volvo 240

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Min bil har plötsligt börjat låta som en Volvo 240 - ett vinande ljud från fläkten när man gasar. Någon som har erfarenhet av detta? Är något lager på gång, eller är det bara lite smuts som kommit i systemet?

Tacksam för tips!

mvh
Fredrik.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
sitter en viskokopllingsfläkt på vattenpumpen , det är den som låter, den har ju som uppgift att kyla då den inte är uppe i varv.....

Detta ska avta när du varvar bilen ,om inte då är det ny som gäller !!!

Mvh Niklas
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Tack för tipset, tyvärr stämmer det inte riktigt med mina symptom. Tvärtom ökar ljudet när man varvar. Låter precis som på en Volvo 240.

En kompis hade en teori om att det kan vara slirkopplingen till fläkten som skapar detta problem, någon som har erfarenhet av att detta skulle kunna stämma? Problemet blir värre i varmt väder.

mvh
Fredrik.
E3
8
E30ixtt
344i..
325ixt Touring..
2002 Touring..
Hej.. Som han skrev så ska djudet sluta när du varvar,
om den är riktig alltså.. Så de är bara o byta..

Mvh..

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej igen!

Tack för svar: Är dock fortfarande osäker på om det är vattenpumpen eller fläkten som låter?

mvh
Fredrik.
ha
25
hate
520iA Touring -02
518i -90
Hej
Det är fläktkopplingen som låter, och den sitter på fläkten.
Den följer säkert motorns varvtal konstant och det skall den
inte göra, måste bytas ut.

Hasse
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja, jag har samma sak på min när motor lir varmare!
Jag vill inte att min bil ska låta som en traktor men den gör det o det är fläkten...

Peter
br
29
brozacruiser
525i executive -95
Samma på min! Men man kanske kan testa å smörja navet!
Juhas 530i
Min låter också som en industridammsuga, försvinner när varven ökar. Men visst är det irriterande. Märks tydligast vid rödljus. Petar in ettan...framifrån låter det typ WHHiiiiiiiiiiiiiiHHHHHHH mens bakom bilen låter som BBRRBBRRÖÖÖÖÖööööööLLLLLLLLllllllllwwwhiiiiiiii , klonk , petar in tvåan , WHHiiiiiiiiiiiiiiHHHHHHH , bak BBRRBBRRÖÖÖÖÖööööööLLLLLLLLllllllllwwwhiiiiiiii , klonk , trean petas in och vinandet försvinner. BBRRBBRÖÖÖÖÖLET på min bil beror på Ferritas avgassystem (borde ha köpt Eisenmann istället).

Mvh
Juha
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har märkt att fläkten på min 530 också låter som en 240/740 nu. Beror det på att fläkten går så mycket snabbare nu när det är så varmt (26-27 grader)?

MVH Christofer
ke
376
keihin
525d Touring -07
På 525an jag hade förr så hade jag motsatt problem, dvs. trots att tempmätaren började gå mot klockan halv två så kunde jag ta i fläkten med handen och snurra den åt andra hållet utan problem...där blev det ny koppling á 900:-....

ke
376
keihin
525d Touring -07
Glömde skriva att 525an verkade inte heller ha någon elfläkt "ála Saab" som 530n har...inte som fungerade iaf...kan det bero på att den saknade AC?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jupp; Ingen AC ingen elfläkt framför kylaren.
Chrilla> Jupp, eller i vilket fall mycket troligt. Hade samma problem som keihin om inte lika jäkligt, så jag bände ut blecket på fläkten o nu hugger den i princip i nästan efter start. Bättre ett "juhas 530i" vinande än en överhettad motor...

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Glömde; Juhas 530i> Du tror inte att wiiinandet förvinner när du petar i trean eftersom du inte hör fläkten längre pga ökade ljud så som dels motorn i sig och ljud från vägbanan o vindbrus? Så egentligen viiiiiiner det på rätt bra i högre hastigheter också?

*BAWORAK*
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Hur skulle de funka att få dit en elfläkt som är termostat styrd? skulle den gå hela tiden då ? eller kanske inte räcka till.
Kom ihåg på 240 tiden då alla pratade om att montera elfläkt =)

___
BMW 740iA Länk
Juhas 530i
SvanteE, jo, det viner säkert friskt även i högre hastigheter. Men jag har kommit på en sak. Vinandet måste vara könsrelaterad. Säg att du glider sakta sakta på gatan och spanar in en läcker glamourmodell. Du har just tänkt dig att stoppa och be henne att inspektera det svarta läderbaksätet du har, men för säkerhets skull ger du lite gas så att hun skulle få uppleva det mörka basbröööölet och se dina brösthår resa... WHHiiiiiiiiiiiiiiHHHHHHH låter det från fläkten och en pipig röst hörs innifrån BMW:n som skriker "åå neeejj!!!" Och det blir knappast bättre när du ser texten på hennes lilla top som lyder "Hang Jury Members welcome"

Det är nämligen så att din BMW inte vill att du skall glo på andra damer än just din BMW och den reagerar direkt när detta sker. Däremot så går det bra att visa bakändan och åka ifrån folkmassorna utan nåt vinande.

Jag har också märkt att när min fru kör bilen viner den aldrig men det kanske beror på att hon aldrig varvar över 1000 varv innan det är dags att lägga in nästa växel?

Mvh
Juha
Akta er, snart kanske ni lyfter. Era bilar blir nog nostalgiska och kommer ihåg den gamla goda tiden när BMW byggde flygplansmotorer. En vacker dag när ni kommer ut till bilen så står det en Focke Wulf 190 där i stället.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.