AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.195

m20b25 med smt6 spridare?

bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
jag är nybörjare men mitt första turbo bygge hade jag tänkt skulle bli en m20b25 i en 325iX 86:a jag har inhandlat smt6 och ic jag har ett nytt td04 och är på jakt efter ett till. Jag har en uppsettning bruna spridare som jag inte vet kapasiteten på men jag tror inte dom räcker...
så jag skulle vilja höra från nån som vet vad som behövs för att få en 2,5l bi-turbo att funka!!!
(7,5:1 i komp och O-ringat är jag ute och cyklar?)
mvh/nisse med stavningssvårigheter!

BMWNISSE!
bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
jag vet inte om jag luktar illa eller nåt men det verkar ganska dött här...
vem eller vad ska man va för att få hjelp?
en liten komentar skulle pigga upp!
tack på förhand!!!

BMWNISSE!
Jk
128
Jkangas
327i e30

antingen är det ingen som vet eller så orkar dom inte svara på din fråga, för att det är lite overkill att bygga dubbelturbo när man inte byggt nån gång innan alls?

kompet bör du ju sänka. räcker med 8 i komp om du inte ska ladda 2 kg
vad som kommer funka och inte beror ju helt på den effekt du tänkt dej.

själv skulle jag inte skaffa så mycket effekt i en 325ix då drivlinan inte orkar så mycket.

mvh
Jk
128
Jkangas
327i e30

eller så kan du ju SÖKA ??? du hinner gå i pension innan du har läst allt som finns om just turbo på m20
bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
men det fins ju folk som kan med iX varför skulle inte jag.
första beror ju inte på att jag aldrig har skruvat...
jag byggde min första is-bil när jag var 13.
sen har jag varit meck åt min ven som åkte 9.28 men med 8 cylindrar.

BMWNISSE!
Jk
128
Jkangas
327i e30

jo men eftersom du aldrig byggt turbo förut menar jag.
E
1.156
E
320 ci cab -04
BMWNisse

Jag tror att du klarar det! Du vet nämligen att det inte är bara och när man vet att man inte vet något så är det i alla fall något! Men frågan är sen vad drivlana etc håller för. Med dubbelturbo antyds att du vill ha en massa effekt 400 - 500 hk. Sen tänker du säkert använda all effekt! Skulle själv inte bygga på en iX utan på en vanlig bakhjulsdriven 325:a. En turbo och efter välkännt recept från PPF. Sen kan du uppdatera bakaxel etc etc relativt enkelt (det finns inget som är enkelt och bara men det vet du redan) med original delar från BMW och köra 12 or på strippen tillslut.

E
bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
Tack för den posetiva tanken E!!!
men jag har fått nog av strippen pga kostnaderna,ras osv.
nu vill jag harva runt på bana och efter som jag alldrig har kört 4wd så tyckte jag att det vore kul att göra något annorlunda efter som jag inte tror att det är någon som tenker låna ut sin bil till mej...

BMWNISSE!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Om du skall köra bana tycker jag att du i första hand skall satsa på att lätta bilen och förbättra bromsar och väghållning. I första läget ger det bäst varvtidsminskning i förhållande till insatta medel. En lagom satsning på effekt typ turbo för ca 300 hk kanske kan vara positivt i nästa steg. Problemet med turbo är att det blir rätt mycket ketchup med 2,5 liter och 500 hk dvs du måste varva ca 4500 varv innan du får bra ladd och sen kommer allt, risken är att bilen blir svårkörd. E30 är inte direkt välkänd för bra viktfördelning.

E
bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
det är bara drivlinan som är orörd.
och vill man åka lettkört så finns honda sivic.
det ska ju vara lite ballfaktor oxå!

BMWNISSE!
E
1.156
E
320 ci cab -04
iX modellerna är kända för att inte tåla så mycket vridmoment. Med turbo är det framförallt vridet som ökar. Beroende på körstil, däcksval etc så tror jag att du skall vara försiktig med för mycket mos. 300 hk och 350 nm borde drivlinan klara. Sen beror det på hur du kör. Man kan köra sönder drivlinan på en bil med utan att trimma motorn. Ballfaktor imponerar på brudar och dekaltrimmare men inte på mig. Att som BMW Andreas bygga en motor som ger ca 900 hk och sen sätta den i E30 är kanske ballt men det kräver förtvivlat mycket av rattvridaren. Minsta fel i kurva och du snurrar av på ögonblick. Att köra max med en sån bil kräver fyra ögon på en person. Två på vägen ett öga på laddtryck och ett öga på varvtalet. Jag känner ingen med fyra ögon. BMW Andreas kanske ställer om motorn med PC innan han kör på banan med den (Det skulle jag gjort). Men PPF verkar duktiga på motorer.

Lycka till!

E
bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
tack E!
jag har en 325 88:a oxå...
man börjar ta åt sig lite så jag funderar på om jag ska bygga en småvass
sug motor i iX:en istellet så får jag börja bygga turbomotor till 88:an istellet.
den har jag byggt stel bakaxel på men man kan ju häckta dit en ford 9:a
och åka rakt fram istellet...
ja får se.

BMWNISSE!
2 små turbos har ju kortare spol tid än en stor, så p åså vis för man ett goare botten och mer körbar bil. Rätt skoj med en 6a och 2 små turbos

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.