AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

Ac kondensatorns fläkt död men nu bytt.

Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Tja. Har en 523ia. -96.
Var iväg hos en kille och tänkte fylla på ACn vilket jag trodde var det enda som behövdes för att den skulle kyla men så var det visst inte. Det visade sig att det var tryck i systemet men fläkten på kondensatorn gick inte och snurra på.

Tog av den öppnade tittade, och magneterna hade lossnat. Har fixat det, testade motorn på bilbateriet och den fungerade. Lade ihop allt och sen tog det stop för mer vet ja inte vad jag ska göra.. Antar att det finns någon säkring eller liknande som måste ha bränts den dag fläkten skar ihop.

Så jaa, allt snurra som det ska förutom fläkten på kondesatorn och jag får ingen kyla i bilen..... Vad ska ja ta mig till ?? tack på förhand
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du mätt att du inte har ström fram? Kollat säkringar placerade bredvid reläpanelen i handskfacket, panel 6 nr75. 50A Kylfläktsmotor kondesorfläkt/motorkylning?
Jag tror iofs att ac:n skall funka trots att fläken är trasig bara att det blir sämre kyleffekt vid stillastående bil.
Bo
117
Bosniern
Jaha oke ska försöka hitta den där säkringen. Kan ju vara så att den måste vara hel för att hela systemet skall göra sitt.

Jag tycker också att ACn skall fungera fast fläkten är död men det gör han icke... alla aluminium ledningar som går till och från AC pumpen är varma.. Ska inte det röret som är längst in till vänster i motor-rummet vara kallt. (det röret som freonet fylls i vid påfyllning) ?

He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Har samma problem på min bil.
Det kommer lite kyla i kupen , men inte i närheten av vad det gör när kondensorfläkten funkar.
Var sitter säkring nr 75 ? jag har inte hittat reläpanelen heller.
Är det något man måste ta bort för att komma åt den ( montera ut handsfacket?) isåfall vad ?
Bo
117
Bosniern
Nu har jag kollat 50 ampers säkringen nr 75 alltså och den var hel.

Hero02 - du får montera bort handsfacket, och precis uppe bakom den sitter den, dra in handen så kommer du känna på en stor säkring.

Var på BMW verkstad idag, och när min fläkt skar ihop så säger dom att reläna/givarna som sitter precis mellan fläkt och kondenstator har brunnit upp och därför går fläkten inte alls igång..

Dom säger att jag ska köpa hela fläkt-kitet med fläkt motor och sådana sensorer för 2700 med moms. Kan man laga dom där sensorerna?

Och frågan är fortfarande är det dom som bestämmer om fläkten ska gå igång?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.