|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Har ett litet problem med bilen. Har märkt att fläkten går ojämnt, den liksom går 5 sekunder o sen kommer ett avbrott o sen går den 5 sekunder till. Nu märkte jag att hela AC-kontrollpanelen blinkar till! Alltså, alla dioder i knapparna på den blinkar till precis när fläkten går ner i varv. Detta medför att det inte blir kallt i bilen och det börjar ju bli jobbigt i värmen! Någon som har nån idé vad det kan vara eller som har sett det förut? annnars blir man tvungen att gå till bmw o då misstänker jag att dom byter del efter del tills den funkar = dyyyrt.. |
|
Hade samma sak på min, innan jag fick det sk "svärdet" att fungera till 100%. Kan det vara nå med att en trissa bottnar, ev kallödning? Går den på max(fläkten)? |
|
Ras.mus |
Nej, den går på rätt varvtal när den snurrar. Dock är det väl bara E32 som har fläktsvärdet? Eller det finns i E38 oxå? |
|
Kankse inte ett svärd, men väl nåt som reducerar effekten till fläkten. Min gick på rätt hastighet när den väl gick, men panelen blinkade å hade sig lite när den tvekade. Suger väl lite ström om den inte får igenom ström som den vill(kortis?). Kan det vara som på en spisplatta, att den är som mest effektkrävande på lägre värme, om det går att förstå vad jag menar. borde väl gå å se i OEM eller nå tycker jag. |
|
|
Länk Kanske? |
|
| Hmmm, funkade inte givetvis, men det finns tydligen ett fläktmotstån, kan det vara den som gått tro? | |
Ras.mus |
Var inne om på BMW idag o fråga lite... Fick bokat en tid till den 22:e men man vill ju helst lösa det själv innan dess!! Noterade idag att ibland när panelen blinkar så när den lyser igen så har den "glömt bort" vissa inställningar. Vilka ventiler som är öppna kommer den ihåg men inte om cirkulerande luft eller om AC-kompressorn är på. Dessutom fortsätter den blinka med 5-sekundersintervall när jag slår ifrån tändningen från motorn igång till steg 1. Då hinner den blinka tre-fyra gånger (under 15-20 sekunder alltså) och sen slocknar den helt. Detta ska det kanske dock göra men den borde ju inte blinka i det här läget om det är fel på fläkt/motstånd, fläkten snurrar ju inte då! Börjar alltså ana att det är kontrollern det är fel på... Får kanske köra in om en skrot nånstans o testa en annan begagnad panel och se om den går bättre! Några andra idéer? |
| har haft samma fel, fick byta klimakontrollpanelen på en 750 95a´ | |
Ras.mus |
Har nu testat men en display från en 99:a. Då funkade fläkten okej. Dock startade inte AC-kompressorn så att det kom kyla. Är det som jag läst att man måste in om BMW o uppgradera programvara nånstans? I så fall, vet någon vad det kostar eller vad som är rimligt att betala för detta? |
|
Vart samma på min 750i för några år sedan i händerna på förra ägaren, fick byta klimapanelen här med. Har nu den nya från 99 och frammåt, mkt bättre samt slapp alla pixelproblem. BMW CS #5139 |
|
|
Har läst något om att vissa klimapaneler inte alls passar tillsammans med de nyare varianterna? Om jag föstod det hela rätt så den bilen som har en klimapanel där man ställer fläkthastighet med en vridratt orginal går inte att uppgradera till de nyare varianterna utan större meck i bakgrunden? |
|
|
Japp har nog läst det jag med så tag varning...man förstörde nog nått. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
Ras.mus |
Har nu köpt en begagnat från en 99:a och stoppat i. Dessutom varit på BMW och fått den kodad... Utan att det gick bättre. Det kommer fortfarande varm luft ur ventilerna. Han på bmw som kodade trodde att det kunde vara värmeventilerna men jag undrar det... Det fungerade ju med den gamla modulen, bara det att det funkade ibland, för det mesta gick det inte alls eftersom modulen då bara dog... Några idéer? Finns det någon i lund-landskrona-trakten som har en 95:a som skulle kunna tänka sig att låna ut sin klima-panel så jag kan testa med en gammal panel? Detta borde i så fall fungera bättre... Och funkar det byter jag gärna en gammal mot 99:ans om den skulle passa i din bil! Eller om det finns någon som sitter på en gammal panel med pixelfel med snurrhjul för fläkten som man kan testa med och se omd et funkar? |
|
Det var nått med impulserna från den "nya" panelenkontakten som inte mixade med kontakten till bilen. Det var nått med olik ordning på "av och på". Har försökt leta reda på vart i forumet men tyvärr så hittar jag den inte. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.