|
|
|
|---|---|
| Då jag kör ca 1500 mil om året har jag med mina senaste bilar aldrig kommit upp i maxintervallet mellan service i samband med de tre friserviceåren. Eftersom det tidigare i friserviceavtalet alltid ingick en service per år oavsett om serviceindikatorn indikerade annat har jag ändå fått min bil servad gratis 1 gång per år. Nu är visst denna service ändrad till att endast om serviceindikatorn indikerar byte, görs fri service. Gäller det alla modeller tills vidare eller gäller det bilar från ett visst tillverkningsdatum? | |
|
5-serien har ingen service per år, det är bara på milen det går då det är dynamisk funktion på serviceindikatorn. Kan tänka mig att det är samma på 1, 6, 7 och nya 3-serien. För dig kan jag tänka mig att det blir en service var annart år med de milen. |
|
| I min e46as servicebok så står det att oljeservicarna bör göras årligen om man kör under 1000 mil per år (eller något i stil med det), eller något i den stilen, i 1-serien's så saknas det tillägget. Så man tycker att e46 borde få oljeservice tätare på friservicen än indikation, då det trots allt är enligt serviceschema. | |
| Som sagt så har mina senaste bilar innehavits sedan de varit varit nya så är jag väl medveten om att serviceindikatorn är "dynamisk". Jag hade på min nuvarande bil senaste fria servicen förra året och då var det inget snack om mil utan tid. Min fråga är när eller modellspecifikt BMW bytte från minst en gång om året till endast mil. | |
|
Det är ju lite lustigt att den är "dynamisk" men inte tar hänsyn till ålder. Det är väl typ körsätt, antal starter och sånt som påverkar. Antagligen skulle det bli mycket dyrare för BMW om elektroniken automatiskt skulle indikera service efter ett år även om milen inte uppnåtts. //Stenback |
|
| Det är väl i princip bara bränsleförbrukningen som mäts. När bilen har förbrukat X liter börjar servicelampan lysa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.