|
|
|
|---|---|
|
Skulle dra en kabel och av en slump kände jag under klädseln i bilen, efter vidare undersökning visade det sig att det var hur mycket vatten som hellst. På alla fyra platser i bilen där fötterna ska vara. Rev upp så gott jag kunde o torkade ur det värsta. Klämde man på isoleringen i gilvmattattorna så rann det ur dem... Dock ingen rost eller så någonstans. Har nu vikt upp så gott det går på alla fyra platser o hopas att värmen i dagarna kan torka ur det hela. det enda som jag kunde se som negativt var vid förarsätet och lite vid passagerarsidan där extraisoleringen mot plåten hade "svällt" lite och böjts upp. Men helt rent under och ingen unken doft som mögel eller annat trist. Tips? Varifrån kan vattnet komma? Inte minst där bak är jag nyfiken på. Där fram kan jag förstå då det de senaste gångerna jag tvättat bilen alltid rinner in lite vid fötterna både på passagerarsidan som vid förarsidan. Vad kan det bero på? Så har det inte varit tidigare... tacksam för tips *BAWORAK* | |
|
Vatten kommer ofta från höstens eller vårens fukter eller blöta skor. Kan vara nån plugg i plåten under bilen som är inte på sin plats längre. Enklast vore om du lyfter ut mattorna o låter vädret göra jobbet. Det är ju varmt ute så vattem kommer att ångas bort. Peter |
|
|
Det kan vara otäta lister vid rutor och dörrar.Har du taklucka kan det vara den som är otät.Sedan är det ju så att vatten kan läcka in på ett ställe men samlas upp där det är som lägst.Hade en bil tidigare som läckte in vid vindrutan.Försök torka upp allt nu när solen värmer.Sedan kan du lägga in tidningar som är bra på att suga till sig fukt.Ha sen koll på om det kommer in vatten efter regn.Hoppas du hittar läckan om det nu är det.Annars är det väl från vårens fukt. /Whalle |
|
|
Ok, Det kan alltå lägga sig vatten på alla fyra ställen pga fukt? Håller på att torka så gott det går, mattorna är upprivna så gott det gick samt diverse stöttor för att luft ska kunna komma in längre in under mattorna. *BAWORAK* |
|
|
Hejsan! Ett hett tips är att kolla sidolisterna på bilen så att clipsen som hållar listerna på plats är fräsha,dvs de ska vara en gummiförslutande topp på dem, det var orsaken till mina blöta mattor. "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Tänker du på listerna i nederkant av dörrarna? var dina mattor blöta eller bara undertill? Mina mattor var ju snustorra och ingen unken doft eller spår av vatten fanns i bilen förrens jag lyfte på mattorna/isoleringen och skummgummit (eller vad det nu är som ligger dikt mot plåten) var genomblött... Man tycker ju att om det var en glipa i listen eller så så skulle man märka at det kommer in vatten om man kör när det regnar eller? MEn inte i det häör fallet iaf. Utöver fram då där det droppar/rinner ner vatten om jag tvättar bilen. fattar inte heller varifrån den läckan är, på pasagerarsidan tror jag det har med att vattnet inte hinner undan och rinner/spiller över ner under styrenheten på högersidan. Men vid förarsidan undrar jag allt bra mycket... *BAWORAK* |
|
|
Kolla så det inte är som Grabber skriver någon rostskyddsplugg som trillat bort.Detta hände mig sist jag tvättade min bil.Det var ett hål stort som en femkrona precis bakom framhjulet.Där kommer det ju in vatten om det regnar när man kör. /Whalle |
|
| Är du säker på att det inte är kylarvätska som har läckt från värmepaketet och runnit ut genom luftkanalerna? Har hänt för mig med en Saab och då var gummimattorna torra men den fasta mattan blöt... | |
|
Är helt säker på att det inte är kylarvätska. Lyckades hitta var det läcker in tror jag, häller jag vatten precis framför avrinningen nedanför rutan till höger (där sitter en svart plastbox med elektronikprylar) så samlar sig vattnet där o rinner sedan ner in i bilen precis framför handsfacket. Troligen så kommer det väl in vatten den vägen när jag tvättar bilen eller så... Det lustiga var att efter det försöket igår att hitta "läckan" så torkade jag ur allt. Av en slump kollade jag i baksätet och vad får jag se? En pöl under sittdynan där batteriet finns på en del bilar samt under där fötterna ska vara nere vid plåten!!! Hur i hvete kan det rinna från golvet på passagerarsidan ÄNDA dit bak??? För det var tort där innan jag experimenterade med var vattnet kan tänkas komma från. Ska försöka fixa ngn skyddsplåt eller liknande o sätta fast mot boxen/hålet så att det inte skvätter ner vatten där i fortsättningen. *BAWORAK* |
|
|
Det kan vara som Völund skriver. Skyddslisterna på dörrarna sitter ju med clips i hål i dörren. Clipsen skyddas av en liten gummituta (kondom för smurfer???) och denna kan med tiden nötas (hur??? :-)) och då kan vatten komma in i dörren den vägen. Det kan även vara skyddsfolien inne i dörren som lossnat, då kommer det in rätt mycket vatten i kupen när man tvättar. Det är alltså nån plast som sitter inne i dörren, för mig oklart var exakt som är menad att hålla det vatten som trots allt rinner i från rutan ner i dörren och som ska ledas ut ur pluggarna i botten. Om den här plasten lossnat kommer vattnet IN i bilen. Man kan säkert fixa det själv, men enklast är nog att åka till BMW. Dom vet precis vad du menar om du förklarar. Kostar ju en peng iofs men ... Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Vatten har en stor förmåga att följa skarvar och elledningar. Hade en Volvo tidigare som läckte in från vindrutan,det fans vatten i den på golvet framför baksätet.Det läckte bara in när det regnade.På verkstan spolade dom med vatten på rutan läckte inte,men så fort det regnade började det läcka in igen. Slutade med att jag fick byta vindrutan.Hoppas du hittar läckan. Men som sagt vattnet kan samlas på ett helt annat ställe än där läckan är. /Whalle |
|
|
Ja jo jag tror ju att jag hittat läckan, dvs det rinner in under styrenheten på höger sida, precis framför vindrutan under motorhuven, dvs bara då jag tvättat bilen. Ska försöka sätta ett skydd idag på ngt vis. MEn att det därifrån sedan rinner ner till framsätet är jag med på men därifrån till baksätet!!! Ja jisses alltså. Märker också att om jag sprutar mycket vatten så rinner det faktiskt in en del vid förarsidan också...kanske samma fenomen? *BAWORAK* |
|
|
Pappas 535 av samma årsmodell läckte in vatten i underkant på vindrutan. /Fredrik |
|
| Kolla om det är något dräneringshål under elboxen som är tilltäppt. Har vart med om det på en e39:a. Då fylldes utrymmet under boxen och vattnet rann sedan in via kabelgenomföringen. | |
|
Ok, Tack för tipset jugga. HUr i hvete ska jag kunna komma ner under den? Har ju sett klart att om jag hällde ner vatten under den så så blev det en sjö som sakta sakta försvann och då rakt in i bilen ovanför fötterna på passagerarsidan... *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.