|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Detta är nu inhandlat: Oljefilter BMW original motor - 151:- Oljefilter BMW original växel - 380:- Omega 631 motorolja Brightstock 10 liter - 2170:- Omega 699 växellådsolja ATF super multrigrade 10 liter - 2440:- Omega 690 GL7 2 liter - 752:- Omega 992 Spidar och insprutningsrengöring 500ml - 318:- Halo tändstift x8 - 1520:- Det blir en saftig "oljeservice" denna gången men det är den värd :-) |
|
|
Funderar också på att inhandla diverse omega oljor,verkar väldigt bra! Ringde upp till smörjteknik igår för att kolla lite hur dom själva tycker om sina produkter mm (hade väl inte förväntat mig annat än positivt) Så ja fick prata med en tekniker där,hur trevlig som helst,berätta en massa saker om de,sen blev han mer personlig å börja prata om sina bilar hur han använder omega mm och precis hur man skulle använda de på bästa sätt,så blev väldigt övertygad om att de är bra grejer just för att han berätta från sig å inte företagets sida om produkterna. Så de blir nog först en omega 907 vid nästa oljebyte + en 909 efter bytet! |
|
|
Tänkte att jag borde göra ett inlägg här eftersom jag är en "Omega frälst" motornörd sedan ett par år tillbaka & som bara nöjer sig med det BÄSTA :-) Omega oljorna är bäst i alla kategorier. Glöm det där med att Mobil1 är den bästa oljan för din motor. Varför jag beslöt mig för att ha dyra Omega oljor i motor, drivlina & servo, var för att ha en så optimal arbetsprocess hos dessa komponenter som möjligt för att: # sänka bränsleförbrukningen. # minska friktionen. # minska utsläppen av HC & CO. # förlänga livslängden av motor/drivlina. # öka effekten/vridet till drivhjulen. # eliminera läckage i servopumpen. # förlänga livslängden på servopumpen. Produkter från Omega som jag har använt & info om dessa: - Motorskölj: Omega 907 Länk Länk - Motorolja: Omega 631 Länk Länk Länk Länk Länk - Motorolje förstärkare: Omega 909. Länk Länk - Automat växellådsolja: Omega 699 Länk Länk Länk - Bakväxelolja: Omega 690 Länk Länk Länk - Olja till servo/nivåregl.hydraulik: Omega 611 Länk Länk Packningsskydd (servo): Omega 917 Länk -Kylsystemskydd: Omega 906 Länk Utöver detta för att säkerställa maximal kondition hos rörliga metalldelarna som har utsatts för slitage/friktion: - RVS produkter till motor, automatlåda, bakväxel & servostyrning Länk För ytterligare maximering av bränsleförbränningen: - Tändstift: Halo, värmetal 14 (1 grad kallare) Länk - Avgassystem: Rakarör "special" ljuddämpare Länk - insug: Simota:s "Superspiral" Länk Hela projektet har gått ut på att få en effektiv bränsleförbränning, "rena" avgaser utan katalysatorer och lägre bränsleförbrukning. Detta har nu även BMW:s ingenjörer gått inför hos sina nya motorer. - Blandad körning 0,98L/mil (original 1,2L/mil). Återkommer om avgasvärdena efter första besiktning utan katalysatorer, men med Rakarör "special" dämpare som ersättare. Avgasvärden hos TS motorsport med Rakarör "special", Halo-tändstift, "sliten" motor och bensin i motoroljan efter ommappning förra året var: - 800v/min: CO:0,49 HC:218 Lambda:1,01 - 2000v/min: CO:0,56 HC:53 Lambda:1,01 Dessa värden utan Omega oljor, rvs eller "superspiral". Så nu måste värdena ligga betydligt under dessa på CO & HC. Vill att min bimmer ska vara så bränslesnål som möjligt, vara snäll mot naturen, men med mycket effekt för rolig körning. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
rsarits |
Någon i tråden skrev att E34 inte har lifetimeolja, det är fel! Alla 540 och vissa 530/M60 har den oljan |
|
Jag har nu bytt olja i lådan till Omega 699 och även gett den en dos av packningsskyddet 917. Ytterliggare ett byte ska göras när jag får rätt oljefilter av BMW som gav mig fel vid första ordern. Kul att upptäcka detta när man står med tråget i handen :-) Nåväl, magneter och tråg rengjordes när de vara nere. Rejält mycket klägg och skit i botten och på magneterna. Bottenplugg fanns på tråget, någon här på forumet har tidigare sagt att det inte finns plugg för att oljan inte behöver bytas. Nivåplugg sitter på höger sida ovanför tråget. Kände ingen skillnad efter bytet, bytte inte för att jag har nåt problem utan endast för att man vill vara säker på att man kör med frisk olja och därmed kan slippa problem i framtiden. Det är lätt att byta oljan själv och har man bara tillgång till lift (GDS-mack) och en kamrat vid bytet gör man de själv om man inte vill ge verkstan några tusen för de. |
|
|
Det finns tydligen två lådor till E39 och jag tror att jag har HP24 i min. Innebär detta att den endast är specad för 440nm och inte 560nm som HP30 verkar vara? Detta är isåfall ingen fördel med tanke på mina framtida kompressorplaner då vridet kommer hamna nånstans kring ~550nm. Någon som vet hur det ligger till i verkligheten och inte i specen? A5S560Z - kallas även ZF5HP30 A5S440Z - kallas även ZF5HP24 |
|
|
Ang så kallad genomsköljning av autmatlåda: funkar det inta att lossa returledningen vid oljekylaren, och sen när man häller i ny olja ha motorn igång samtidigt och pumpa ut all gammal olja via returledningen ? /Peder |
|
|
Detta brukar ju funka på andra bilmärken med ZF lådor. /Peder |
|
| Borde ju funka men låter kladdigare och kräver fler händer samtidigt. | |
|
Ravve: Gå in på denna sida och slå in de sista sju siffrorna/tecken i ditt chassie nr så får du reda på exakt vilken låda du har + lite annan info :) ------->Länk Funderar själv på att låta utföra ett byte av olja i min automat hos Perre, men har inte fått tummen ur ars...... Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
ravve: Ja du har en 5HP24 som tar 420 Nm enligt ZF och inte 440Nm som är "överspecat" av BMW. Så den ligger redan nära gränsen. "Kände ingen skillnad efter bytet, bytte inte för att jag har nåt problem utan endast för att man vill vara säker på att man kör med frisk olja och därmed kan slippa problem i framtiden." Säker på att slippa problem blir man aldrig med bara Dexron III klassad olja i en grönskyltad 5HP24 som vi diskuterat djupt i en annan tråd. Dexron III olja är inte anpassade för och har inte genomgått de extra test som oljor i grönskyltade lådor har gjort och innebär därför en större risk på lång sikt. molle |
|
|
molle325: Vilken olja skulle du rekommendera för automatlådan samt bakaxeln till en 540 årsmodell-02? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
molle325: Vilken olja skulle du rekommendera för automatlådan samt bakaxeln till en 540 årsmodell-02? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Grrrr.....vad AP segar ur ibland. Inte meningen att skicka två likadana inlägg... Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| när jag går in på den sidan så för jag 2 alternativ på va det kan va för låda? | |
|
Nu har jag ju besiktigat min bimmer utan kattar, men med följande åtgärder i motor sedan ommappning & avgastest: RVS behandling, Omega-631 olja + tillsats Omega-909, bränslemagneter FuelBuster, Superspiral i insuget & bränsletillsats EuroAd. Avgasvärden före åtgärderna (utan kattar): - 800v/min: CO:0,49 HC:218 Lambda:1,01 - 2000v/min: CO:0,56 HC:53 Lambda:1,01 Avgasvärden efter åtgärderna: - 800v/min: CO:0,5 HC:76 Lambda:1,01 - 2000v/min: CO:0,5 HC:45 Lambda:1,01 Som ni ser av detta så har HC sjunkit till under maxvärdet 100 på tomgång, men CO 2000v/min var 0,5 (över maximala 0,3). Alltså hade den klarat sig om godkända max CO-värdet för båda mätningarna hade varit 0,5. Har testat, även blandat, olika bränsletillsatser för att få ner CO-värdet under 0,5 (för 2000rpm) utan att lyckas. Nu blir det så att jag måste installera kattar inför besiktning för att få ner CO-värdet under 0,3 för förhöjd tomgång. Men nära var det att det lyckades med avgasvärdena. Bränsleförbrukningen har iallafall sjunkit med ärliga 2dl milen, & vridet/effekten har ökat märkbart, så lyckat blev projektet på den sidan trots allt :-) Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.