AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.552

Omega i motor/låda/bakaxel

Sida 2 av 3
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
10000 mil tycker inte jag är lifetime, då är min snart inne på sitt andra extraliv :-)

Varför säger inte alla samma sak? Man blir ju helt förvirrad över vilket som stämmer och inte stämmer.
se
661
seb_540
328i M F30
Tycker det alla sagt lirar, sånär som på hur mycket olja som ska i. Korrekta svaret är egentligen oändligt många liter, eftersom det inte går att tömma lådan helt så spär man bara ut den gamla och blir därmed aldrig av med all gammal olja helt....
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Denna pågen kör med Omega oljan:
Länk

Är helt med på de där med att byta tre gånger, synd man måste riva tråget bara för det gör det en smula jobbigare, annars är de ju snabbt gjort på en gör de själv mack.
se
661
seb_540
328i M F30
Rotade precis fram kvittot på mitt oljebyte, det var t.o.m. 12 liter olja som byttes (spolades igenom) samt nytt filter. Pris 3600kr inklusive arbete, plus moms. Just tråg upp - tråg ner - byta - köra igenom alla växlar - gör om allt gjorde att jag lämnade bort det jobbet.

Den pågen du länker till kör en E34, den behöver ingen special olja och har väl heller inte lifetime olja ens, så inte så relevant jämförelse mot E39...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Trodde att den lådan var likvärdig vår.
se
661
seb_540
328i M F30
Tja, i grund och botten är det liknande lådor, men viss utveckling skedde ju - vi har tex inte plastkuleproblemet på våra steptronic modeller. Skulle tro att funktionen med att tillåta litet slir med lockupen i är ytterligare en sån utveckling, och det ska vara därför man behöver ESSO oljan.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad har ESSO oljan för egenskap som Omegan inte har?
se
661
seb_540
328i M F30
Ingen aning. Vild gissning är nåt additiv som som lirar med del-slirning på lockupen. Oljeguden Johan B kanske vet mer.
ts
107
tsotred
540iA-96
Det finns 2 olika lådor till E39 som jag känner till, det är
A5S560Z - kallas även ZF5HP30 - den som jag har, och
A5S440Z - kallas även ZF5HP24.

5HP30 rymmer 5,5 liter olja om man bara byter som jag gjorde, 5HP24 rymmer 5,35 liter.

Total rymd är 13,1 resp 9,1 liter.

Den som plastkuleproblemet är A5S560Z, inte den andra.
Så vitt jag vet finns inte motsvarande problem på någon annan ZF-låda.

Det finns avtappning på min, den sitter på sidan, alldeles nere vid botten på tråget.
Påfyllningen sitter under, varför förstår man om man tar bort tråget.
För att 'byta' oljan - så mycket som man nu kan, så behöver man inte ta ner tråget, det går att tappa ur och fylla på, men man vill ju göra ren magneten (-erna) och byta filtret om det var länge sedan sist.

Hur påfyllningen på HP24 går till vet jag inte.
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
ett littet inlägg på ämnet om lifetime olja.

oljan är altså godkänd för lådans livstid.
dvs.
bmw fyller på olja ,köparen kör tills det rasar. voila livstids olja.

hoppas inte bmw sjunker ner till 3 uddens (mercedes, ursäkta rosthög med massor av stora plast sjook på dörsidorna) "slit o släng" mentalitet.

det e iafl min "tro/vetskap" om lifetime grejor.

p.s.
ska snart bytta oljan på min steptronic..
nån som vet om Redline line har en ersättare som funkar till dessa lådor (83229407807 grön lap, ESSO LT711 41)

Noll visionen,
Det är INTE farten som dödar det är det plötsliga stoppet!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
seb_540: Var det hos Perre du gjorde oljebytet? När jag ringde och pratade med honom för ngr veckor sedan så skulle det kosta 4.700 sek samt ytterligare 1500 sek om man sammtidigt ville uppdatera motor och växelprogram, vilket starkt rekomenderades. Lite skillnad mot dina 3600sek ink. moms. Kan priset för ett oljebyte verkligen stigit så mycket? Enligt Perre kunde man bara köpa oljan i 20 litersfat vilket skulle vara orsaken till att det var så kostsamt. men om det inte går i mer än 12 liter vid byte samt sköljning vad händer med de resterande 8 literna?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Seb_540: Såg att det var hos perre du gjort bytet, konstigt med prisbilden jag fick 1100 sek dyrare. Uppdaterade du motor och växelprogram när du gjorde bytet? Det kanske kan vara en ide för att slippa ryckningarna i din bil:s växlingar.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Ta det där med "BMW's" special olja med en nypa salt.

När jag renoverade min ZF5HP30 hos automatlådeexperten
skratta han bara åt livstidsoljerna, och rekommendera vanlig olja
+ byte olja filter var 2000 mil. - jag var lite gnällig och stod på
mig men fick då läsa dokumentationen från tillverkaren ZF.
jo inte fan behövs det nån specialolja - det är nåt BMW hittat på
för att ? jag inte vet jag - minska servicekostnader?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Just min tanke.

Byte av olja och filter i lådan var 2000 mil är nog lite att ta i, eller? :-)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
beror väl på hur den körs :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
och hur många kompressorer man har som hjälper till att misshandla lådan ;)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Grodan: Seb skrev "Pris 3600kr inklusive arbete, plus moms." Alltså 4500kr hos Perre.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om perre köper oljan på 20L dunk borde väl den bli billigare per liter än om den fanns i 1L flaskor , tror inte han tar betalt för 20L om det bara går åt 12L heller eftersom han håller på mkt med bmw går ju oljan åt ändå , han köper säkert även motorolja på fat som dom flesta andra verkstäder gör.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
J.Dredd: Aha, trodde momsen var inräknad i priset:) Tja, då är det ju inga konstigheter. Men om jag bara betalar för 12 liter olja varför tog han då upp att han bara kan köpa in dem på 20 liters dunkar? Jag menar det påverkar ju inte mig isånt fall. Nåväl ett byte hägrar i horisonten men först skall en Engine Flush på motorn utföras.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Pratade nyss med en kille på BMW Fosie och han tyckte det kunde vara all idé att byta oljan när de började närma sig 18-20000 mil. Det är ju livstidsolja sa han men det beror ju på hur man tolkar de.

Kollade samtidigt och ett filter kostade närmare 400:- och va lätt att byta när tråget till lådan va av vilket inte heller va svårt att ta av. Enklare än oljetråget till motorn sa han. (hur de nu kan va enklare, hehe)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.