AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.554

Omega i motor/låda/bakaxel

Sida 1 av 3
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Jag tänkte ge bilen en dos Omega behandling.
Tänkte byta olja i motor, automatlåda och bakaxel.

Vad jag har hört ska det sitta nåt filter i växellådan, bör man byta detta när man byter oljan?
Är det dyrt?
Är det svårt att byta?
ts
107
tsotred
540iA-96
Hej !

Jag böt olja och filter i lådan i helgen.
Det största problemet var faktiskt att få loss tråget för att kunna byta filtret.
Resten av jobbet var helt rakframt.
Efter att ha monterat tillbaka tråget så fyllde jag olja med en elektrisk oljebytarpump till det rann över. Sedan startade jag motorn och gick igenom växlarna, lade lådan i P och lät motorn gå, tryckte på knappen till oljebytarpumpen till det rann över igen, sedan tillbaka med påfyllningspluggen. Klart.
Jag köpte olja och filter på BMW, kostnad ca 2300 har jag för mig.
Detta gäller alltså bara växellådan.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Måste man ha pump för att byta, går det inte att hälla i med typ en tratt?

Sitter filtret precis innanför tråget lättåtkomligt?

Varför bytade du oljan och blev de nån skillnad?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du något Biltema i närheten så kan du köpe en en manuell oljsug att fylla på med kostar 80 kr.. nr 36-1898
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, de är kanske smidigare. Kanske inte så bra vinklar att hälla under bilen? :-)
ts
107
tsotred
540iA-96
Jag böt för att bilen har passerat 20000 mil (enligt mätaren??) och jag vill ha fräsch olja.
Skillnad, tja, vet inte.. möjligen lite mjukare växlingar, det var ju inget problem tidigare heller.
ts
107
tsotred
540iA-96
Jag kom på att jag köpte ju för mycket olja, det räcker med 5,5 liter för att göra ett byte enligt ovanstående. Jag köpte 10 liter.
Du kan alltså reducera min prisuppgift med ungefär 1000 kr.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Köpte du inte ny packning till tråget?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag va på BMW idag men de påstod att jag behöve 9,7 liter. Är det vad de sa till dig också eftersom du köpte 10 liter?

Lite onödig olja att köpa på sig extra av då man inte byter så ofta.
se
661
seb_540
328i M F30
Det är väl så att för att anse oljan som bytt ska man delbyta 3 ggr, kanske därför tsotred fick olja över?
se
661
seb_540
328i M F30
Jag bytte förresten på min i vintras, men märkte faktiskt nada skillnad på växlingarna - fortfarande aningens ryckigt för min smak, men min bil har ju gått 22000mil, så det kanske är OK.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Men om man drar av pluggen och tömmer lådan, hur mycke olja kommer de då?

Delbyta för att få ur sista lilla skvätten av den gamla oljan är jag inte så intresserad av.
se
661
seb_540
328i M F30
Enligt BMW behöver oljan aldrig bytas, därför finns ingen plugg. Du måste skruva av tråget. Då kan man tömma ca 1/3 av oljan, ressten ligger i statorn tror jag det heter. Det är därför operationen måste göras om och om, man spär liksom bara ut den gamla oljan tills det blir fräscht igen då det ej går att tömma allt i ett svep.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Avtappspluggen sitter på sidan..faktiskt inte så många automatlådor som har plugg i tråget,däremot om man har ork och lust så kan man sätta dit en trågplugg så får man ut lite till om man nu inte vill byta filtret varje gång
ts
107
tsotred
540iA-96
Hej !

Jag köpte 10 liter för att det var vad som gick åt enligt mekartipset med plastkulorna. Det som jag inte tänkte på var att då togs ju ventilplattan bort också och där finns ganska mycket olja.
Jag kommer att utnyttja oljan som blev över för ett till byte om ett år igen.
Jag böt inte packningen eftersom ZF-lådorna brukar ha en återanvändningsbar gummipackning, men inte denna låda.
Det blev tätt i alla fall så det var väl ok, men jag byter packningen vid nästa oljebyte.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det verkligen samma låda i alla 540 E39? Verkar ju vara delade meningar om hur mycket som går åt och hur man ska göra.
se
661
seb_540
328i M F30
Nja, det är nog samma låda - och det sitter såvitt jag förstår en plugg på sidan - men den är till för påfyllning, klart det går att suga ut olja därifrån, men tråget ska väl ändå ner för man byter (eller rengör?) ju filtret i lådan samtidigt. Allt som allt går det i 9- 10 liter, runt 3 liter i tråget x 3 byten. Detta enligt Perre på bil & motorteknik som var den som bytte på min.
se
661
seb_540
328i M F30
Förresten, du ska väl inte ha i omega olja i lådan? Endast ESSO ATF LT 71141 är godkänt för våra lådor, läste nåt om att det är en specialolja för att på våra bilar tillåter lådan ett visst (begränsat) slir även när lockupen är i. Annan olja kan medföra haveri...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Enligt reservdelskillen på BMW ska man inte byta filtret.

Jo Omegaoljan är min tanke, den ska motsvara/överstiga originaloljans kvalitéer enligt Omega.

Låter skummt att man inte ska kunna tömma lådan eller tråget utan att ta av tråget. Då ska de ju av och på tre gånger vid byte av olja.

Sen förstår jag inte hur BMW kan hävda att oljan är livstidsolja när folk byter och säger att bilen blir som ny. Det talar lite emot. Man ska inte byta men det blir jättebra om du gör de... hmm...
se
661
seb_540
328i M F30
Kolla noga om det omega säger verkligen stämmer, jag tvivlar starkt.... det är alltså en specialolja i våra bilar... har svårt att tro att det finns marknad för omega att ta fram en kompatibel olja. Bra grundkoll är om omega rekomenderar sin vanliga växellådsolja, då är det garanterat fel olja för våra bilar. Visst är det krångligt att byta, men det går i linje med att det ska vara lifetime olja. 10000 mil är väl gränsen för nybilsgarantin, så då tar väl livstiden slut... ;)
se
661
seb_540
328i M F30
Förresten, kan nog stämma med filtret - har för mig att det rengjordes på min bil, som nån form av sump.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.