|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Funkade fint efter efter bytet för 11dar sen, dock la jag märke till att laddningslampan lös Väldigt svagt, syntes bara på natten. Och idag så startade den knappt och jag mätte och konstaterade faktum att den inte laddar ngt. FAN vad ska jag göra!? BOOM BOOM BASS |
|
Är kolen helt nerslitna igen? Isf är det generatorbyte på g... Mvh |
|
Amethyst |
Nej det hoppas jag inte, kan de bli det på 11dar? Jag är rädd att jag överbelastat generatorn, om man kan det vill säga. Har ju 14signalhorn :) Men vet dock inte om det är därför. Går det att mäta om laddningsregulatorn fungerar? Kan man lägga ca 20V på kolen och ska man då få ut 14,5V någonstans? BOOM BOOM BASS |
|
Min svärfars Felicia bytte jag kolet (450:-) på och det tog slut på 3 dagar, det var diodbryggan som var slut - utbytesgenerator (med nytt kol igen). Mvh |
|
|
Tänkte bara att när du bytte kolen sist, tog du då och putsade av släpringarna på rotorn så inga vassa kanter kändes? Det kan annars finnas risk att knäcka kolen. /Mats |
|
|
Håller "benhårt" på "anlimas" teori,du har ovala/rejält slitna släpringar och om detta är fallet så knäcks bägge eller ena kolet och du är vips utan laddning.. Nu är det bara att renovera generatorn med nya släpringar+byt gärna lager när du ändå håller på...+ naturligtvis ny ladd.reg.+kol Mvh Janne. |
|
Amethyst |
Går det inte att få bytt bara kolen? |
|
Lösa kol finns hos ex Bosch. När man byter kol bör man fila kanterna så kolen kommer ner i spåren i släpringarna, annars har de en förmåga att slitas upp snabbt. Mvh Jonas |
|
|
Amethyst>>>Troligen så kommer släpringarna att slå sönder de nya kolen ganska fort återigen pga att de är(troligen) ovala i ditt fall.. Jag hade exakt dina symptom,efter renovering av generatorn,med nya släpringar,lager(iofs inte nödvändigt men bra att byta när man har den lös)+laddregulator inkl. kol fixade det sig...Lindningarna var bra+även behövdes inget byte av diodplatta göras.. När du bytte förra gången, var kolen alternativt ett kol avbrutet,eller hur såg det ut? Mvh Janne. |
|
Amethyst |
Stämmer faktiskt, det undre var avbrutet. Vad kostar släpringarna ungefär och hur sitter de fast? |
|
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga..Jag plockade bara lös generatorn, sedan så lämnade jag den till en bilelsfirma för renovering,hände under semestern uppe i Norrbotten på min E32:a. Hela "renoveringen" kostade under tusenlappen minns jag iaf....billigt :) Mvh Janne. |
|
|
Janne T, får jag gissa var du lämnade in den? Lundqvist's motorel på trädgårdsgatan nere i källaren på gaveln,,, :-) /Mats |
|
|
Nix,det var i Pajala...Pajala Bilel kanske det hette? Mvh Janne. |
|
|
Hej! Intressant detta med ovala släpringar, det har jag inte stött på under mina år som bilelektriker. Men om kolen inte går ner i släpringarna så kan dom kilas fast och slitas av så fort man roterar rotorn med lite fart. Mvh Jonas |
|
|
Ok....Det var vad snubben på bilelsfirman sa iaf,inte vet ju jag om det är helt med sanningen överensstämmande... Men som sagt, efter bytet av bla släpringar så upphörde haverierna(hade två på kort tid liknande trådstartaren med då svagt lysande laddningslampa)..Men det kanske berodde då på för djupa spår där istället,låter naturligtvis inte fel det heller . Mvh Janne. |
|
Amethyst |
Kolen var fortfarande hela. Men släpringarna är helt slut enligt killen på verkstan. Han ville ha 3600kr för utbytes eller så har jag hittat en begagnad testad för 800kr. Vad skulle ni gjort. Har precis köpt skinn inredning för några papp så 3600 känns inte kul nu. Fanns inte lösa släpringar att köpa kan ju påpekas. Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
|
Aj f-n...Fanns inte släpringar att köpa! Till min generator kostade som sagt reparationen under tusenlappen inkl.byte av släpringar,men ditt pris på 3600kr är nog inte så "våldsamt" ändå för en utbytes... Kostar i runda slängar de pengarna om man vill ha lite mer tillförlitlighet.. Angående hur man ska/bör göra beror ju på bl.a. hur länge man tänkt ha kvar vagnen,vilken tillförlitlighet man önskar.osv.. Jag skulle nog skippa den begagnade iaf(om inte annat så för att slippa "slita upp" generatorn en gång till på kort tid i sämsta fall).. Mvh Janne. |
|
|
jag hade kört med den begagnade generatorn och givetvis fört över det nya laddningsreläet till den nya generatorn. ___ Bilbloggen: Länk |
|
Amethyst |
Skulle vetat tidigare bara. Måste ha fixat innan fredag. Verkar luta åt beg med nya kolet till efter semmestern. Måste ha lite sommar pengar ju ;) |
Amethyst |
Mina släpringar var helt slut inser jag nu. På den beg så var de inte ens några spår i dem, Nu laddar den 14V som det ska va. Tack för alla tips o hjälp! BOOM BOOM BASS |
| Lämna in den på Lundqvist's motorel som du skrev tidigare. han är förbaskat bra å ha å göra med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.