AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.181

318is läcker olja

Leibel
Min 318is -90 läcker olja och kan inte vartifrån det är.

lägger sig olja på blockanten vid oljfilterhållaren men det är tottr och fint åvanför så inte toppackning

har bytta alla packningar runt transkåpan och upp runt ventkåpan mm så hela framsidan + åvansidan är tät.

Så nu funderar ja på om det sitter nån packning på oljefilterhållaren?

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Nu vet jag inte riktigt hur din motor ser ut.
På min e30 så var det oljetrycksgivaren som packningen var dålig på.

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
Leibel
Misstänkte den ochså men har bytt den, ska testa byta givaren ochså för säkerhets skull.. lika bra.

har den m42b18 motorn, 16v maskinen

är det någon tätning till oljestickan eller är den bara ned skjuven i blocket?

mvh
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
läckaget sitter inte i framkant utav topplocket eller?
där sitter ju en packning som gärna har en förmåga att bli lite trött..

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
BMW SC #411
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg har samma problem på min 318!,

oljetrågspackning bytt, oljefilter bytt och åtdraget ordentligt, packningen vid vevaxeln är bytt, oljebulten i tråget åtdragen korrekt, oljetrycksgivaren är bytt, ventilkåpspackningen är helt tät.

Min olja gör likadant, lägger sig vid blockkanten och letar sig ner, rinner ner ungefär vid mitten av oljetråget och letar sig sedan under i form av 3-5 små droppar som lägger sig på backen, men det blir relativt stora pölar. SKulle tippa på att jag kommer 1500mil på 1l olja, men man byter vid 500-700mil så det är inga problem endå, men det är ett irriterande problem.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
har ni kollat så att det inte är den gummi packningen i framkant utav topplocket...för topplocks packningen är inte över hela topplocket eller hur man ska förklara det...så i framkant utav topplocket mot kylet sitter en gummipackning som är en akilles häl på 16v motorerna...den packningen ser till så att kylvätska och olja inte blandas ihop även...

kolla den är mitt tips...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
BMW SC #411
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg har INTE en 16v, utan en 88, men då borde väl oljan blandas med kylarvätskan och det gör den inte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.