|
|
|
|---|---|
|
Känner inte för att lägga åtskilda tusenlappar på en Slutburk till V8:an för att få litte "muller".. Har kikat runt lite på Remus å Supersprint mf.l Någon som har ngn erfarenhet av detta? Sitter ju en ganska rejäl burk på orginal, man vill ju inte ha för mycket brötande heller. Mvh L-Power BMW 540 Touring | |
Ulke |
Byt mellanburken istället, det blev en stor skillnad på ljudet när jag bytte min original mot en sportljuddämpare. Tror faktiskt att den gör mer skillnad än den bakre..... iofs är min en 540ia 1995, men det är nog samma princip..... mvh Ulke |
|
De kanske e sant.. Tack för tipset! =) |
|
|
Jag lämnade in min till A-alt avgassystem i Göteborg. Mina önskemål var att den ska låta lite mer som en V8a på tomgång och när man accelererar men inte väsnas inne i kupén vid normal körning. Utöver detta så ville jag ha 2x3" kromade utblås då jag tycker att original 1 utblås ser lite ensamt ut. De bytade slutljuddämpare till den största fullflödesdämparen de hade. De svetsade ett speciellt yrör för att de 2 kromade 3" skulle passa till hålet i min M bakdel. Monterat och klart 2500.-. Jag är toppennöjd med ljudet vid tomgång, acceleration samt mycket nöjd med hur tyst den går vid lugn körning. Jag ska till BMW Group Gbg på onsdag kväll på BMW on Tour. Och så kommer jag väl ner till någon fredagsträff vid Poseidon snart. Länk (Ska bara få hem mina 19" från pulverlackeringen och montera dem. Vågar inte visa mig med 17" vinterhjul :)) ^^Tänkt om du ville höra hur det låter innan du köper något... MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
| Själv tyckte jag skillnaden var *minimal* när jag bara bytte slutdömparen till en Remus fullflödes med skorstensavgas. Fimpade då mellanljuddämparen, nu är det grymt ljud - nästan för högt på långresor, motorn är alltid "närvarande". Skulle jag göra om det skulle jag nog sätta en enklare fullflödesdämpare istället för org mittendämpare. | |
|
Vad man tycker om resultatet är ju väldigt objektivt. Därför jag föreslår att man lyssnar på ett system man vill ha först. Det hade tyvärr inte jag möjlighet till men blev mycket nöjd ändå. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
| Absolut, ville bara försöka förmedla att jag inte upplevde nån större skillnad i ljud när bara slutburken byttes, jag vart rejält förvånad faktiskt då det blivit dag och natt skillnad på andra bilar. | |
|
jonas su har inte bilder på din avgas system? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Den där mittdämparen ni snackar om är det sen som ser ut som ymen bara från den ena det går ut till slutdämparen? Varför är det på slutdämparen 2st burkar men bara en har utkast? MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w Jag har inga bilder på avgassystemet från undersidan bilen, nej. Får se om jag hinner ta några bilder under veckan. Bild på utblåsen finns dock på länken i min signatur. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Både mellanburken och slutburken använder principer som bygger på delar av en "Helmholtzresonator" för effektiv dämpning utan stort genomströmningsmotstånd. Därav knepigt utseende med diverse blindburkar osv. Mer att läsa för den som orkar...) Länk FP |
|
|
Intressant länk Folke, tack! Mvh |
|
|
Ulke: man byter väl slutdämpare mot en sport för att få mer effekt, inte bara mer ljud? För visst får man lite mer muller om man fimpar mittdämparen, men absolut ingen effektökning - det är slutburken som är den värsta "korken" med alla kamrar som avgaser ska passera. L-Power: mittdämparn är som sagt bara en resonator, om du byter ut den mot en smal fullflödesdämpare och sedan avslutar med sportdämpare - ja då får du både trevligt muller och bättre flås! O sen sportkat, o sen extraktor...mm...man kan fortsätta hur länge som helst...:-) BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Sharifhan En sugmotor ska ha ett visst motstånd för att gå bra. Det går kanske få ut några få Hk genom att optimera avgasflödet för motorn. Om du ger en sugmotor fritt flöde som du verkar föreslå till "L-Power" så kommer motorn gå extremt dåligt. Fullflödes avgassystem använder man på turbo eller kompressormatade bilar. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Jag bytte båda kattarna till ferrita sportkattar och fick ett helt nytt sound! Systemet är gott konstruerat och nya kattar gör att diskretionen behålls medans auktoriteten finns i ljudet. Asken |
|
|
TCG: med fullflödes dämpare menade jag en sportdämpare, inte fullflödes avgassystem "rakt genom". Självklart ska man ha lite motstånd, 3" raka rör funkar inte på sugisar, men (sport)katten skapar bra motstånd, det är en av anledningarna till att inte fimpa katten(efter miljön). Jag kan ju säga att jag fick "full effekt" på min 520 när jag bara bytte ut slutdämparen till Simons sportdämpare, det var då chippningen märktes oxå... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Kanske lite off, men hur har tex Ferrari fått till sitt ljud, det vassa så att säga. Även nya M5 låter ju vass på lite högre varv. Skulle vara kul(Väldigt kul) att ha liknande på tolvan. Har provat Alpinas, mulrade lite, men lät väl inte vasst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.