|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte höra om det är någon här som känner igen detta fenomen. Kallstartad pendlar varven 100-150 varv kring 1000 varvs-strecket och det känns lite små vibrationer i bilen. Vid lugn körning (under 2000 varv, helst på låg växel) känns det ryckigt. Men om man "busar" lite innan, dvs varvar ur ordentligt så går den jämnare när man sedan kör lugnt. Jag är relativt ny inom bmw och vet att det är ju egentligen 6cylindrar eller fler som gäller med bmw:) Min bil blev påkörd lite smått rätt nyligt så jag hade en 320i -04 som hyrbil och det kanske skämde bort mig lite, med jämn och fin gång osv. Men jag tycker inte min bils beteende verkar rimligt även om det bara är 4-cylindrigt. Det hände föresten en gång för kanske en vecka sedan att tomgången vid stillastående (vid trafikljus) dök ner till kring 400-500 varv och svajade på ganska ordenligt vilket givetvis också kändes ordentligt i bilen. Jag köpte denna bil i Mars och kan inte minnas att jag kände av denna ryckighet då. Och jag har 1 år eller 1000 mil garanti på den. Jag har snart kört 750 mil så om nått är knas på bilen vill jag gärna få fram det innan garantin går ut! Bmw har läst av felminnet för ca 3 veckor sedan och det visade inget, sa dom iaf. Funderar på hur felminnet fungerar, måste någon varningslampa lysa för att felkoder skall sparas? Eller kan det vara så att någon felkod sparades då tomgången pendlade mycket vid trafikljusen jag skrev ovan? Bilen är svensksåld och har rullat ca 4900 mil, är andra ägaren och den är servad på bmw. Ska in på inspektion 1 om ca 200 mil. Vad gör dom då? Kan man ha sån tur att det är nått så enkelt som tändstift som är kassa och som dom byter på insp1? Bilen har troligen rullat mycket stadskörning före jag köpte den eftersom den bara hade rullat 4240 mil på 3 år (uttagen 2003-01). Tack på förhand /Andreas | |
|
Det låter som igensatt vevhusventilation, är det nya Valvetronicmotorn (143 Hk)? Jag skulle lämnat in den pronto, fråga om det går på garantin. Köpte du den på BMW? Mvh |
|
|
Brukar inte ingensatt vevhusventilation trycka ut olja genom hålet för stickan, tycker mig minnas att jag läst det förr. Men jag kanske blandar ihop med nått annat? Jag har låtit bmw kolla på den och dom testkörde + kolla felkoder, thats it. Och det gav inget. Jag köpte den på bmw uppsala (Novation) och har haft den på Englunds i Luleå (bodde där till för 2 veckor sedan ungefär). Bor nu uppe i Kiruna så Englunds är fortfarande närmaste märkesverkstad. Och ja, det är nya 143 hästarn. |
|
|
Hej! Har en likadan (318i touring -02, 143 hk). Köpte den för tre månader sedan. Då gick den perfekt. Den senaste månaden har den börjat rycka strax under 2000 varv när man ska hålla jämn fart. Det känns som det blir ett dödläge och sedan rycker den. Pratade med en verkstadskille som sa att det förmodligen är skit i en insprutningsspridare och att jag skulle hälla i en "Injection cleaner" (STPs svarta flaska) i tanken. Gjorde detta och efter långresa på 30 mil gick bilen som en klocka igen. Dessvärre har nu felet börjat uppkomma igen, nu värre än tidigare. Kör mest kortare sträckor. Har du fått nån klarhet i vad det kan vara? Någon annan? MVH Martin |
|
|
Hej H_Back Jag vet inget mer nu än när jag skrev första inlägget. Imorn ska min bil på inspektion 1 hos Bilhälsan (auktoriserad bmw verkstad i kiruna). Får se om felminnet visar något denna gång. Gissningsvis gör det inte det, allt för att jävlas :| Annars ska jag höra vad dom tror det kan vara. Och om dom stött på det förr. Samt vad dom tror om att köra injektion cleaner i den. Sen tror jag att den alltid går bättre efter långkörning då man varvat lite högre än vid glidande på stan. Detta antagande eftersom bilen går bättre om man kört hårt med den i stan jmfr med hela tiden cruisande. |
|
| Jahapp, nu har jag fått tillbaka bilen från service. Felminnet visade givetvis inget och dom kände heller inte igen fenomenet (lär iofs inte rulla så många 318 med nya motorn i Kiruna). Så jag är inget klokare nu än tidigare *suck* | |
|
Jag hade en gammal 318i E21, den ryckte och hade sig speciellt när den fick jobba vid lägre varv. Hade en kompis som då jobbade på en bilverkstad som konsterade att spridarna "pissade" så han rengjorde dem på jobbet. Efter det så gick bilen som en klocka men tyvärr återkom problemet efter en kortare tid, felet var helt enkelt slitna spridare. Men visst låter det konstigt att spridarna skulle vara slitna på en sån pass ny bil men det var bara en tanke från min sida.. |
|
| Jag kan tilllägga min diagnos på bilen på ons när det vart in på verkstan. | |
|
Zebb_83: Hur gick det idag? |
|
|
Har fått bort det värsta.. kom precis hem! 3ans cyl tändhatt såg inte helt hundra ut, även spolen lite smält/sotig. Böt alla tändhattar till silconhattar från MB. Avsevärt mycket bättre.. jag är nöjd! Det kan finnas små tendenser dock. Men inte att jämföra alls med innan. Misstänker att det är spolen som är lite bränd som är boven! |
|
| Om spolen har smält lite, borde du inte ha bytt den?? Sen bör du ju se till att undersöka varför den har smällt lite, kanske ligger någon kabel och skaver nånstans som gör att den jordar oftare än den ska. | |
| Tändspole är svaret! | |
|
Självklart måste man byta det. Men jag har inte något reservdelslager rakt upp och ner, därför gjorde jag rent den och böt den defekta tändhatten, som inte gjort sitt jobb. Det smällter tillslut om det är överslag i x antal mil. Jordning oftare än den ska den ska kan knappst ha inträffat delvis var motorlampan släckt. Och sen skulle bilen baktända och ha sig om den sköta av gnistan sporadiskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.