AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.067

kamrems markeringar 320 e30?

Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
hejsan. jag ska byta topp på min 320 e30 och måste ju då ta bort kamremmen från toppen.. vart sitter markeringarna? den på toppen går väl hitta men på vevaxeln var e den? har inte vatt ute och forskat nått i det än utan tänkte att jag frågar direkt pga av att de brukar jävlas.... e de nått mer man bör tänka på?`tacksam för snabba svar... mvh tim
om du tar bort stora remskivan på vevaxeln (lossa dom 6 små bultarna, INTE den stora i mitten...) så är där ett streck på drevet, sen finns det en liten "ficka" in i kåpan som det skall stå mitt i...

MVH
Johan K
Du måste ur med kylaren,bort med slangar,viscofläkt,fläktrem och vika undan generatorn m.m,sen måste du av med svängningsdämparen som sitter längst nere,bakom den så finns dom nedre markeringarna så du kan vrida motorn till dödpunkterna,är endel jobb att lossa allt.
Kom ihåg att köpa ny kamrem och spännhjul,även smart att byta vattenpump när du ändå är lös med allt,annars så får du riva allt igen när den pajjar.
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
tjenare igen... nu när jag börjat med demonteringen så har jag två följande problem, förutom dom så har det gått förvånandsvärt bra...
1: remskivan till generatorrem på vevaxeln, ni sa innan att jag skulle lossa dom sex m8 skruvar runt centrumbulten och det gjorde jag, ska den vara lös sedan? den sitter nämmligen fortfarande fast, jag har knackat på den med en hammare men den vill ej lossna! vad händer om man lossar centrumskruven?

2: insprutarna, dessa kontakter till dom, ska dom bara lossas vid spridaren och märkas upp sedan dras bort i ett stycke ner under insugningsröret?

är det något mer man skall tänka på?var e märkningen på kamdrevet?

tacksam för mycket snabba svar! mvh tim
1.Det är bara att gå lös runt hela svängningsdämparen med en gummiklubba,hammare eller minislägga för den kan sitta hårt,men till slut så lossnar den
2.Spridarkontakts sladdarna ligger ju i samma kabelstam,och dom har olika längd som tex tändkablar så det kommer att lösa sig lätt när du ska montera dit dom igen sen.
Men om du är osäker så är det aldrig fel att märka upp sakerna.
3.märkningen till kamdrevet ska vara cirka kl 1,är en svag skåra i toppen,sen ska det finna en markering på drevet.kan vara en pil eller ett jack på insidan av drevet.
Sorry,i sista meningen skulle det stå framsidan på drevet,inte insidan.
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej.. så bra..fick bort svängningsdämparen, men nu undrar jag hur man lossar kammrems spännaren? spännaren e väll detlilla hjjulet längst upp innan toppen? finns ju bara 4 hjul sammanlagt med vev å kam... emn hur lossar man spännaren?
Spännhjulet är den med en fjäder alldeles bakom,i linje med vattenpumpen.
Den sitter med 2 bultar varav en är även ett fäste för en kåpa.
Än en gång innan du lossar så ska övre och undre dödpunkt stå rätt,kolla även hur rotorn i fördelaren står,bra om du tar ett kort eller ritar av så att tändningen blir åt fanders senare.
hehe,skriver som en kråka idag....så att tändningen INTE blir åt fanders skulle det stå
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
mhm okej... alltså jag skulle ju bara lossa spännaren... ska ju aldrig ta bort hela remmen eller spännare eller liknande. ska ju bara lägga av det från kamhjulet... menja kommer förhoppningsvis på det..1
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej nu va ja ute å kolade på hur det såg ut med spännaren och dom där 2 skruvarna.. den första som satt med en kåpa som du sa den e lös men den andra som sitter vid fjädern är väl bara att lossa för att lossa spännaren vad jag förstod? men hur gör man sedan efter då när man ska spänna upp remmen igen?
Ska du inte byta kamrem när du ska byta topp,är väl osmart?
du lossar skruvarna några varv,sen trycker du bak spännaren och låser fast den med dom två skruvarna i bottenläget,sen kan du hänga av remmen.
När du spänner remmen så trycker du med nått på baksidan av spännhjulet och för att kolla om det är rätt spänt så kan du på det längsta avståndet vrida på kamremmen,den skall kunnas vrida knappt ett kvarts varv.
veva sen runt motorn och åter igen kolla dödlägen,kamremsspänningen.

Finns säkert andra sätt att fixa och kolla hur remmen är spänd,vänligen skriv hur,bra att få veta det mesta
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej ja försod inte riktigt men jag får väl göra ett försök... finns det markering i fördelaren också eller vad?
Nej,notera bara hur rotorn står eller rita markeringar på drevet som hänger ihop med rotorn (drevet närmast generatorn)
Men om du ska göra som du skrev med att inte byta kamrem och bara hänga av den uppe så behöver du inte bry dig om detta.
Ti
108
Tim Larsson
Bmw 320 (e30) årsm -87
okej ska göra ett försök imorgon så får vi se... ska nog gå bra, de enda ja känner mej osäker på är väl de där med spännaren men de löser sej nog.. men man måste inte ha några specielverktyg hoppas jag som på tex e36 då man var tvungen att ha nån grej som amn skullespänna remmen med vid olika temperaturer..?=
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.